Játssz egy Xbox-ért! · Ajándék mozijegy minden felhasználónknak! Több info itt » Login  

Tartalom

Tartalom 1
Tartalom 2

Antonio Salieri (F. Murray Abraham), a bécsi udvari zeneszerző kétségbeesetten tapasztalja, hogy az isteni tehetség, amire mindig is vágyott, egy léha, életvidám és időnként alpári mókamesternek adatott meg, aki nem más, mint a II. József udvarába érkező Wolfgang Amadeus Mozart (Tom Hulce). Az irigységtől elvakult középszerű zeneszerző mindenáron tönkre akarja tenni Mozartot. De vajon valóban ő némította el a világ egyik legnagyobb zenei zsenijét? A rejtély és a zene örök marad...

Mozart és Salieri: a tehetség és a középszerűség ellentéte, örök harca sokakat megihletett már. Milos Forman szakított e művészi hagyományokkal. Filmje nem a középszerűség szívósságát és a zseni törékenységét ábrázolja. Az Amadeusban két súlyos egyéniség mérkőzik, ütközik meg. Forman Salierije cseppet sem kisszerű, csupán a tehetség félreismerhetetlen nagyvonalúsága hiányzik belőle. Az a fajta művészi és emberi természetesség, ami Mozartot igazán naggyá tette... Mozart halálos ágyánál Salierinek lassacskán megvilágosodik: hiába a düh és a görcsös akarás, a tehetség egészen más anyagból van. Mozarttal olyan ember távozott, aki valóban a teremtő kegyeltje volt. (Pannonia Entertainment)

(hp)
 
2017. 07. 13. 23:02 

A film, amelynek címében minden idők egyik leghíresebb és legjobb zeneszerzője szerepel, de a történet középpontjában mégsem ő, hanem sokkal inkább Salieri áll. Az ember, aki a végén úgy nyilatkozik, hogy felment mindenkit, aki középszerű. Az Amadeus szerintem egy örök témát boncolgat, amely felett sosem fog/tud eljárni az idő: az ihletett zseni és a tanult középszer ellentéte, amely gyakorlatilag az élet minden területén jelen van, de talán épp a művészet az, ahol igazán meglátszik, hogy világok választják el a jót a legjobbtól. Sőt, továbbmegyek: Salieri a korának egyik legjobb zeneszerzője volt, de az ő tudása, képessége a nyomába sem érhetett Mozartéval. Nem csoda, hiszen vele (s ez a filmben is szépen kirajzolódott) senki sem vehette volna fel versenyt. Az én szememben Salieri helyzete nagyon érdekes: nem elég jó ahhoz, hogy korának legjobb és legismertebb komponistája legyen, de ahhoz megvan minden adottsága, hogy hallja és értse a zsenialitást, azt a fajta virtuozitást, amelyet más nem képes észlelni, azt a pluszt, amely oly kevesekben lelhető fel. Ez egyszerre áldás és átok, így egyszerre szül irigységet és áhítatot. S ilyen szempontból válik különösen érdekessé, hogy Mozart nevét gyakorlatilag mindenki ismeri, míg Saliériét alig-alig. MÉGIS: Mozart az, akit tömegsírba dobnak, s senki sem kíséri el utolsó útjára, míg Salierit méltatták halálakor. Nem mindennapi a kettejük viszonya, hiszen Salieri a mellett, hogy irigykedett Mozartra, rendkívüli módon tisztelte is a tehetségét, s minél inkább próbált felérni a nagyságához, annál többet kellett csalódnia, hiszen Mozart a maga zsenialitásával egy előre elrendeltetett úton lépkedett, s sokszor (a filmben ábrázoltak szerint legalábbis) még a szerencse is mellé szegődött, s ehhez még csak nem is kellett behódolnia a királyi udvar elvárásainak, ami korlátok közé szorította volna a tehetségét. A fent megemlített ellentét tehát nem kevés drámaiságot tud megalapozni az Amadeusnak, amit remekül ki is használ az egyik kedvenc rendezőm, Milos Forman. Egy kosztümös filmből ilyen szép, szomorú, de alkalomadtán vicces filmet kihozni több, mint bravúros. Hiába a három órás hossz, egy perce sem felesleges, s egy pillanatra sem válik unalmassá. Emellett történetesen egy többszörös Oscar-díjjal jutalmazott alkotás, de ez már csak hab a tortán. S ha már az Oscaroknál tartunk, szerintem mindhárom főszereplőnek kijárt volna egy szobrocska (Tom Hulce-ra, Elizabeth Berridge-re és persze F. Murray Abraham-ra gondolok), közülük azonban csak a legutóbbi diadalmaskodott, ami kissé méltatlan. A nem mindennapi Mozart nevetés azonban egy életre az elmémbe vésődött. Először általános iskolás koromban találkoztam az Amadeus-szal, amikor énekórán levetítették nekünk a maga majd' három órájával, de már akkor is imádtam. Mára azonban kétség kívül állíthatom, hogy egy igazi remekműt teremtett ez a cseh fickó, aki bátran beállhat filmbéli hőse mögé a zsenik sorában.

 
2016. 10. 12. 17:36 

Valljuk be, nehéz érdekes, lebilincselő filmet csinálni a zenéről. De itt sikerült.
Nagyon jó film, kiérdemelten kapta meg minden díját, sem a karakterekben, sem a színészek között nincs kifogás.
A film forgatókönyve is elismerésre méltó, minden pontosan annyi időt kapott a vásznon, annyi időt kap a vásznon, amennyire szüksége van. A Salieri-Mozart kapcsolat nagyon részletes, habár nem találkoznak gyakran, de amikor igen, az nagyon erős jelenet.

 
2017. 07. 08. 14:30 

Szerintem az, hogy történelmileg is próbált hiteles maradni a film kiválóvá tette. Nekem legalábbis teljesen hozta azt amit elvártam tőle. Egyszerűen imádtam. Erre nincs jobb szó mint, hogy magával vitt a sztori.

Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Elizabeth Berridge
Tom Hulce
F. Murray Abraham
Tom Hulce
Tom Hulce
F. Murray Abraham
Jeffrey Jones
Charles Kay
Tom Hulce
Tom Hulce
F. Murray Abraham
Tom Hulce
Jeffrey Jones
Tom Hulce
Tom Hulce
Elizabeth Berridge
Tom Hulce
Elizabeth Berridge
Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Elizabeth Berridge
 

A film forgatásakor Cynthia Nixon még csupán 17 éves volt és éppen szerette volna befejezni a tanulmányait, amikor megkapta a szerepet. A szülei csak úgy egyeztek bele a külföldi forgatásba, hogy ha két napig nem forgat, akkor azonnal hazaküldik őt.

(ArpiHajdu és Réci)
 

Milos Forman életrajzi művében elárulta, hogy még a kezdet kezdetén egy filmstúdió felajánlotta, hogy támogatja az Amadeus elkészültét, abban az esetben, ha Walter Matthau játszhatja el Mozart szerepét. Forman azonban úgy gondolta, hogy az akkor már 60 éves színész túl öreg lenne a szerepre, hiszen Mozart csupán 35 évet élt.

(ArpiHajdu és Réci)
 

Elizabeth Berridge több mint 15 darabot megevett Vénusz bimbóimból abban a jelenetben, amikor Constanze meglátogatja Salierit a lakásán. A színésznő később elárulta, undorító ízük volt a csupa marcipánból készült bonbonoknak és majdnem rosszul lett tőlük.

(ArpiHajdu és Réci)
Movieaddicts: Amadeus
Milos Forman filmje egy olyan témát boncolgat mesteri módon, ami korszakokon túlmutató, több száz évvel ezelőtt, és több száz év elteltével is pont ugyanolyan aktuális lesz, mint amilyen ma. Ahogy a címszereplő munkássága, az Amadeus című film is egy örökérvényű alkotás. 10/10


  Előzetes A film adatlapja
Ez az oldal sütiket (cookies) használ. A honlapon való további böngészéssel Ön hozzájárul ezek használatához. Bővebben itt.