A felfelé ívelést követő mélyrepülés

A Trónok harca egy igen fontos sorozat. A sikerét sokan kizárólag a gyakori szex és naturalisztikus erőszak számlájára írják, pedig ez még nem magyarázza meg a körülötte lévő felhajtást, tekintve, hogy korábban a Róma vagy a Tudorok is éltek ezekkel, viszont a népszerűségük meg se közelítette a Trónok harcáét. George R. R. Martin eredeti regényciklusa, ami bizonyos értelemben a Gyűrűk ura ellenpontja a fantasy-k világában, nem filmesíthető meg könnyen. Több ezer oldalon át hömpölygő, majdnem ugyanennyi szereplőt felvonultató történetfolyam, ami minden lehetséges szemszögből vizsgálja az embert mint szellemi lényt, annak minden erényét és hibáját, gondolkodását és érzelmeit, egy teljes univerzumot építve fel, ami a feudális Európához áll a legközelebb. Martin bátor mesemondó, szándékosan kerüli a kliséket, és, ahol csak lehetséges, igyekszik kiforgatni a megszokott történetmesélési sablonokat, ezzel mégis életszerűvé varázsolja az eseményeket.

Az HBO nagy fába vágta a fejszéjét, mikor belekezdett a Tűz és jég dalának megfilmesítésébe, hiszen minőségi medieval fantasy a Gyűrűk ura trilógia óta nem volt (azelőtt se nagyon), a TV-s fantasy sokak számára még mindig a Hercules és a Xena volt, emellett kiszámíthatatlan cselekményvezetése az átlag sorozatnéző számára meg túlságosan is idegen. Viszont mégis sikerült a lehetetlen, és a Trónok harca bebizonyította, hogy lehet minőségi fantasy TV-sorozatot gyártani. Természetesen száz százalékosan nem tudták adaptálni a könyveket, de ez amúgy is lehetetlen célkitűzés lett volna. Pont ott és annyit vettek el, illetve adtak hozzá, ahol és amennyit kellett, hogy működjön a képernyőn is. Megtartotta a merész sztorivezetést, az intelligens párbeszédeket, és a középkori élet realisztikus ábrázolását.

A felfelé ívelést követő mélyrepülés

A szereplők igazi húsvér emberek voltak, akik nem oszthatók fel fekete-fehér módon, ahogy a való élet sem fekete-fehér. Egy-két kivételt leszámítva minden szereplő céljai logikusak, mindannyiukat meg lehet érteni, még, ha szimpatizálni nem is fogunk velük. Személyiségük folyamatosan fejlődik, ahogy halad előre a történet. Személyes kedvenc szereplőm, Jaime Lannister pl. nagyképű, vérfertőző, bájgúnár lovagból, aki még egy gyerek toronyból való kilökésétől sem riad vissza, végül sokkal inkább tragikus hőssé válik. Természetesen a nagyszerű színészválasztás is emelte a széria nívóját, még, ha akadtak is gyenge pontok (Kit Harrington és Emilia Clarke), de a többségük rendkívül hitelesen alakította a rájuk bízott karaktert (Sean Bean és a Lannister-színészek meg még közülük is kiemelkednek). (Plusz a látvány is elképesztő lett egy TV-sorozathoz, de ezt csak amolyan kötelező jelleggel említem meg, számomra a Game of Thrones sosem a látványról, hanem a karakterdrámákról szólt.)

Amit idáig írtam, tökéletesen igaz az első négy évadra, amik egyértelműen a sorozat legerősebb periódusát jelentik. Csak hát Martin a világ leglassabb írója, és még adós kettő regénnyel, így végül a sorozat alkotói kénytelenek voltak saját kútfőből dolgozni. Az ötödik és hatodik évad még őrzi az első négy szellemiségét, még, ha meg is jelentek bizonyos logikátlanságok és felesleges cselekményszálak, összességében nézve továbbra is rendkívül bátor és minőségi dark fantasy-k, hogy aztán a hetedik évad majdnem mindent romba döntsön óriási logikátlanságaival, kapkodásával, kliséivel, látvány központúságával és azzal, hogy a végén majdhogynem Disney irányba mentek el egy bizonyos románccal. A befejező évad meg folytatta a hetedik mélyrepülését, aminek a hibáit inkább már ki sem vesézném, mert akkor ez az írás sosem érne végett.

Ha nagy nehezen eltekintünk az utolsó két évad zátonyra futásától, akkor egy hatalmas odafigyeléssel megalkotott, bátor és tabudöntögető fantasy-eposzt kapunk, amit érdemes mindenkinek egyszer megtekintenie. Az öt csillagos osztályzás ebből kifolyólag az első hat évadnak szól, az utolsó kettőt megpróbálom elfelejteni.

93 Trónok harca  (2011)

akció | dráma | fantasy | kaland | romantikus

A Trónok harca George R.R. Martin nemzetközi sikerű, A tűz és jég dala című regényciklusának adaptációja, melyben a nagyhatalmú családok élet-halál harcot vívnak Westeros... több»