2021.08.22 20:34 F79 Olvasottság: 453x
4

A múltat végképp eltörölni...

Nyugalom, nem lesz itt semmiféle politikai agitáció! Egyszerűen beugrott ez a dalrészlet a múltból, amit (egyesek) igyekeznek végképp eltörölni. Pedig a múlt része az életünknek, még akkor is, ha voltak keményebb pillanatai. Együtt kell élni vele. Persze jó eljátszani a gondolattal, hogy mit változtatnánk meg, ha lehetőségünk lenne visszautazni az időben. Sok film dolgozta már fel ezt a témát, ezért 2001-ben is elcsépelt ötletnek tűnt leforgatni egy időutazós filmet.

Ha viszont az időutazást kombináljuk a párhuzamos univerzumok elméletével, abból már ki lehet hozni egy érdekes és izgalmas történetet. 16 évvel a Sötétség (Dark) című német sorozat előtt elkészült minden idők legkülönösebb atmoszférájú, erős koncentrációt igénylő, tangens univerzumok közötti időutazás gondolatára építő mozija. Richard Kelly rendező ezzel a független filmmel bukkant elő az ismeretlenség homályából, majd röviddel a film megosztó sikere után vissza is tért oda.

A múltat végképp eltörölni...

Előre bocsájtom, nem könnyű befogadni ezt a mozit. Megérteni pedig még nagyobb kihívás. Érdemes először átadni magunkat a hatásának, elmerülni a történetben, a képekben, a zenékben, és megélni azokat az érzéseket, amelyek ránk törnek az egyes jeleneteket nézve. Ez a mozi nem ér véget a stáblista lepörgése után. Aki fogékony a misztikus filmek sejtelmes, sötét világára és a tudományos-fantasztikus filmek filozofikus megközelítésére, azt nem fogja zavarni a sztori elvont gondolatvilága.

Saját ismeretségi körből merített tapasztalatok és a különböző fórumokon olvasott hozzászólások alapján nem való mindenkinek az ilyen "zagyva", "értelmetlen" történet. Innen közelítve kijelenthetjük, hogy a Donnie Darko egy rétegfilm. Mindannyian sajátosan értelmezhetjük a látottakat, gondolkodhatunk, kereshetjük az összefüggéseket, visszafejthetjük a következményeket. Mindazok, akik nem elégszenek meg a saját logikájuk által összerakott értelmezéssel, vagy érdekli őket a rendező szándéka, utánaolvashatnak a sztori alapjait képező elméleteknek, sőt, a rendező maga is előállt a saját magyarázatával.

"Vége lesz a világnak"

A "világvégét" sokan és sokszor megjósolták. Jó párat magam is túléltem már. De tegyük fel, hogy bizonyos események hatására létrejöhetnek a világunkkal párhuzamos, de instabil, ún. tangens univerzumok! Ezek rövid ideig maradnak fenn, és ahogy létrejöttek, úgy meg is semmisülnek. És velük együtt a benne élők is megsemmisülnek. Ha meg tudnánk akadályozni, hogy létrejöjjön egy ilyen labilis párhuzamos világ, akkor miért ne tennénk meg? Talán azért, mert macerás. Talán még bele is halhatunk. Nehéz döntés. Vagy mi, vagy a világunk a szeretteinkkel, és mindenki mással.

Donnie Darko nem egy átlagos amerikai tinédzser. Mentális betegséggel küzd, emiatt az ő fejében is létezik egy párhuzamos világ. A gyógyszeres kezelés kordában tartja a tüneteit, de Donnie lázadó kamaszként úgy dönt, hogy elmerül a maga párhuzamos világában, és szülei és orvosa tudta nélkül leáll a gyógyszer szedésével. Itt kezdődik az a különös kaland, amibe nézőként egyre jobban beleveszünk, és egyre kevésbé vesszük észre, hogy valójában hová is tart a történet. Hiszen a filmben egyszerre van jelen a tangens univerzum fizikailag instabil párhuzamos világa, és Donnie saját fejében élő, mentálisan instabil párhuzamos világa. A film pedig briliánsan ötvözi a két világot, és ember legyen, aki a végén el tudja dönteni, hogy egy beteg agy hozta-e létre a párhuzamos világot a tangens univerzummal, vagy pedig tényleg létrejött egy instabil világ, benne a mentálisan beteg kamasszal. Mi, nézők mindenesetre elsőre egy különös, misztikus elemekkel átszőtt 'coming of age' történetet látunk, egy felemelő végkifejlettel.

"Hol van Donnie?"

1988-at írunk. A new wave és a szintipop az aranykorát éli. Az USA elnökválasztásra készül. A televíziók műsorait Bush és Dukakis vitái mellett a tehetségkutatók hamisan csillogó, ártatlan gyermekek életét elszipkázó, és abból jól jövedelmező üzletet építő világa uralja. Mindemellett jól megférnek a képernyőn az önjelölt életmód-tanácsadók is a maguk szuggesztív, "győzd le a félelmet" típusú, közhelyes életbölcsességeivel.

A tömegmanipuláció tökéletesen működik. A politikai szembenállás beszivárog az átlagpolgárok életébe, családtagok különböznek össze a vacsoraasztalnál az eltérő politikai nézeteik miatt. Tisztes családapák anyázzák a képernyő előtt ülve a másik szekértábor jelöltjét. A sztárkultusz és a magamutogatás a legkisebb korosztályra is átragad. Csillogó szemű, de olvasni és számolni éppen csak nemrég megtanult kislányok kidolgozott koreográfiára, korosztályuktól idegen szövegű dalokra táncikálnak, hogy bejuthassanak egy tehetségkutató műsorba. A hamis próféták üzenetei pedig meglepő helyeken lelnek táptalajra. Gyermekek testi-lelki fejlődéséért felelős pedagógus követi vakon egy lelkes életmód guru kétes tanácsait, és fanatizmusát az órákon a tanítványaira is ráerőszakolja. Ebből a világból egy is soknak tűnik, nemhogy még egy párhuzamos.

Ebben a világban él Donnie Darko, a paranoid skizofréniával küzdő kamasz, aki betegsége miatt időnként alva jár. A film nyitójelenetében is az egyik alvajárást követő zavart ébredését láthatjuk, amint az út közepén, kerékpárja mellett ülve lassan kitisztul a tudata, és egy fényes robbanást követően hazabiciklizik.

"28 nap 6 óra 42 perc 12 másodperc"

Donnie aznap éjjel újra alva jár. Egy képzeletbeli hang hívására kisétál az utcára, ahol egy nyúljelmezbe öltözött alak közli vele a "világvége" pontos időpontját. Távollétében egy repülőgép hajtóműve zuhan a házukra, amely pont a fiú szobáját zúzza ripityára. Az alvajárásnak hála Donnie életben marad, hazamegy, és kicsit értetlenül veszi tudomásul a történteket.

"Donnie Darko. Hát ez meg miféle név? Mintha egy szuperhős neve lenne..."

A következő napokban (és a film további részében) Donnie életét követhetjük nyomon, amint az iskolában és az életben próbál a maga módján normális maradni. Ehhez néha szembe kell helyezkednie megtévedt tanáraival, konformista szüleivel, és gyakorlatilag bűncselekményt kell elkövetnie a kettős életet élő, perverz életmód-tanácsadó leleplezéséhez. Vele együtt mi is átélhetjük az iskolai népbutítás aggasztó jelenségét, küzdelmét a külső befolyások ellen, az önazonosságának mindenáron való védelmezését, ami miatt ő lesz a "fura srác".

Donnie megismerkedik az iskola új tanulójával, egy szép és szimpatikus lánnyal, akivel hamar megtalálja a közös hangot. Gretchen Ross a bántalmazó mostohaapja elől menekülve édesanyjával költözött a városba, új személyazonossággal. Rövidesen közelebb kerülnek egymáshoz, és kapcsolatuk egyre jobban elmélyül.

"Az időutazás filozófiája"

Egy véletlennek köszönhetően Donnie összetalálkozik a "Halálnagyinak" csúfolt öregasszonnyal, aki rejtélyes dolgot suttog a meglepett fiú fülébe. Fizikatanárától megtudja, hogy az idős nő egykor szintén fizikát tanított az iskolájában, és írt egy könyvet az időutazásról. Donnie ezek után teljesen az időutazás gondolatának a rabja lesz, szinte mániákusan kezdi kutatni a témát és a "Halálnagyi" múltját.

"Pinceajtó"

A "normális" világ egyre jobban kezd széthullani Donnie körül. A lelepleződött pedofil életmódguru ellen indult hatósági eljárást nem tudják elfogadni megvezetett hívei, ezért demonstrációt szerveznek mellette, aminek a legellenszenvesebb, mindamellett a legszánalomraméltóbb tanárnő áll az élére. Az iskola haladó szellemű angoltanárát elbocsájtják állásából. A kislányok – köztük Donnie kishúga – bejutnak a tehetségkutató műsorba, és az anyukája kíséri el őket a felvételre. Gretchen édesanyja eltűnik. Rossz hírek minden fronton, de a legszörnyűbb dolgok még hátravannak.

Időközben kiderül, hogy kit rejt a fura nyúljelmez, és az is, hogy miért viseli Frank. És persze az is, hogy kicsoda Frank. Ő Donnie nővérének a barátja, aki egy beöltözős házibuli kedvéért viseli a maszkot. Ő szerepelt Donnie korábbi látomásaiban. Egy általa okozott baleset során Gretchen meghal, és Donnie lelövi a fiút.

"Mondd meg a szüleidnek, hogy minden rendben lesz!"

Donnie megtalálja a megoldást arra, hogy rendbe hozza a világ dolgait. Összerakja magában az időutazás gyakorlati megvalósításának módját, és rájön arra is, hogy mindennek mi lesz az ára. A "világvége" pillanatában egy féregjárat fog nyílni, amibe nagy sebességű fémtárggyal behajtva visszatérhet abba az időbe, amikor még minden jó volt. A fiú a barátnője élettelen testével beül a család autójába, és nagy sebességgel egy kialakuló szupercella felé veszi az irányt. A küldetés sikerül, a korábbi események visszaperegnek, Donnie pedig az ágyában találja magát azon az éjszakán, amikor a szobájára esett a repülőgép hajtómű. Hisztérikus nevetéssel várja sorsa beteljesedését.

Eközben Donnie anyukája a kishúgával és a többi kislánnyal hazafelé tart a tehetségkutató műsor televíziós felvételéről az éjszakai repülőjárattal. A repülőgép belekerül a szupercellába, és leszakad a hajtóműve. A hajtómű pedig összezúzza a szobát, benne az ágyában fekvő Donnie-t. Ezzel a kör bezárult. Donnie megakadályozta a tangens univerzum ismételt létrejöttét. Mindenki megmenekült. Majdnem.

Felemelő és elgondolkodtató befejezést kapott a film. Donnie feláldozta magát egy olyan világért, amelyben nem találta a helyét, olyan emberekért, akiket nem értett, és igazán nem is ismert.

dráma | sci-fi | thriller

Donnie Darko (Jake Gyllenhaal) akár átlagos kamaszfiú is lehetne, azonban miután leáll a gyógyszereivel, üzeneteket kap az űrből. Egy hatalmas groteszk plüssnyúl kommunikál a... több»

4