2025.12.01 15:25 Kóborló Olvasottság: <100x
1

A világirodalom egyik klasszikus története, újra filmvásznon

Frankenstein, egy név, egy történet, amely számtalan filmest ihletett már meg hogy mozgóképre vigyék Mary Shelley (1797-1851) angol írónő, 1818-ban megjelent regényét. Világéletemben imádtam ezt a történetet, ezért kérdés sem lehetett az, hogy én is megnézzem a legújabb adaptációját és hogy a megtekintése után, billentyűzetet ragadjak és kiírjam magamból a véleményemet vele kapcsolatosan.

Guillermo del Toro (a film rendezője és egyben forgatókönyvírója) még 2007-ben nyilatkozott arról, hogy álmai egyik legnagyobb projektjén fog hamarosan dolgozni, miszerint Mary Shelley Frankenstein-én. Majd évek teltek el csendben a készülő projekttel kapcsolatban, de csak nem akart körvonalazódni del Toro álomprojektje. Végül 2016-ban a mexikói rendező beismerte hogy bár évek óta dolgozik és tervezgeti a készülő Frankenstein filmadaptációját, de számos buktatóval kellett szembenéznie. Többek közt azt egyik legnagyobb buktatója az volt, hogy a rendező minimálisra akarta szorítani a CGI technikát és monumentális díszletekkel tudta volna csak elképzelte a saját változatát, és eme finanszírozási gondok, egészen 2023-ig fennálltak a leendő projekttel szemben. Végül érdekes helyről érkezett segítség, ugyanis a Netflix nyújtott anyagi segítséget del Toro-nak, és közel 120 millió dolláros költségvetést biztosítottak a rendezőnek. A Netflix vezetőségét annyira lenyűgözte Guillermo del Toro addigi munkája a projekthez, hogy szinte mindenben szabad kezet biztosítottak neki, és del Toro ezt úgy hálálta meg, hogy azt csinálta amihez a legjobban ért, egy újabb kitűnő dark fantasy-t, amelyben annyira zseniális eme mexikói direktor.

A világirodalom egyik klasszikus története, újra filmvásznon

Del Toro nem követte azért szolga módjára Shelley klasszikus gótikus horrortörténetét (ami azért rosszul vagy gyengébben is elsülhetett volna) de azt kell hogy írjam, hogy szerencsére nem így alakult és a filmtörténelem egy újabb zseniális alkotással gazdagodott.

A mai világban nagyon meg kell becsülni az ilyen filmeket, hisz a gótikus horrortörténetek szerelmesei, ha nagy ritkán kapnak is egy-egy alkotást e műfajon belül, akkor azokkal leginkább a számítógépes trükkökkel próbálják megfogni a nézőit, de e feldolgozás más téren ejti rabul a nézőit, ugyanis úgy érzem, hogy a del Toro féle Frankenstein-ben, elsősorban lelket készítettek eme a filmhez, és hát ez a dolog az, ami oly ritka már a filmművészetben.

A filmbéli karaktereket alakító színészekről is csak a művészi jelző jut az eszembe, ugyanis alakításuk egytől-egyig magával ragadóak lettek. Az impozáns színészi névsorból mégis ki kell emelnek a Teremtményt alakító Jacob Elordi-t, ugyanis neki kellett a legnagyobb személyiségváltozáson végigmennie, és mindezt nem csak hogy hibátlanul teljesítette, de annyira magával ragadóan, hogy a karaktere, még napokig velem maradt a film megtekintése után is.

A film technikai megoldásai is egytől-egyik grandiózusak és a rendező tartotta is a szavát ahhoz, hogy a CGI-technika csak nagy ritkán adja jelét a jelenlétének, a közel két és fél órás játékideje alatt.

Összegezve: nálam egyértelműen öt csillag a film és ott is a helye, a kedvenceim közt.

dráma | fantasy | horror | sci-fi

Dr. Pretoriousnak fel kell kutatnia Frankenstein szörnyét, akiről azt hiszik, hogy negyven évvel ezelőtt egy tűzben meghalt, hogy folytatni tudja Dr. Frankenstein kísérleteit. több»

1