![]()
Frankenstein, egy név, egy történet, amely számtalan filmest ihletett már meg hogy mozgóképre vigyék Mary Shelley (1797-1851) angol írónő, 1818-ban megjelent regényét. Világéletemben imádtam ezt a történetet, ezért kérdés sem lehetett az, hogy én is megnézzem a legújabb adaptációját és hogy a megtekintése után, billentyűzetet ragadjak és kiírjam magamból a véleményemet vele kapcsolatosan.
Guillermo del Toro (a film rendezője és egyben forgatókönyvírója) még 2007-ben nyilatkozott arról, hogy álmai egyik legnagyobb projektjén fog hamarosan dolgozni, miszerint Mary Shelley Frankenstein-én. Majd évek teltek el csendben a készülő projekttel kapcsolatban, de csak nem akart körvonalazódni del Toro álomprojektje. Végül 2016-ban a mexikói rendező beismerte hogy bár évek óta dolgozik és tervezgeti a készülő Frankenstein filmadaptációját, de számos buktatóval kellett szembenéznie. Többek közt azt egyik legnagyobb buktatója az volt, hogy a rendező minimálisra akarta szorítani a CGI technikát és monumentális díszletekkel tudta volna csak elképzelte a saját változatát, és eme finanszírozási gondok, egészen 2023-ig fennálltak a leendő projekttel szemben. Végül érdekes helyről érkezett segítség, ugyanis a Netflix nyújtott anyagi segítséget del Toro-nak, és közel 120 millió dolláros költségvetést biztosítottak a rendezőnek. A Netflix vezetőségét annyira lenyűgözte Guillermo del Toro addigi munkája a projekthez, hogy szinte mindenben szabad kezet biztosítottak neki, és del Toro ezt úgy hálálta meg, hogy azt csinálta amihez a legjobban ért, egy újabb kitűnő dark fantasy-t, amelyben annyira zseniális eme mexikói direktor.
![]()
Del Toro nem követte azért szolga módjára Shelley klasszikus gótikus horrortörténetét (ami azért rosszul vagy gyengébben is elsülhetett volna) de azt kell hogy írjam, hogy szerencsére nem így alakult és a filmtörténelem egy újabb zseniális alkotással gazdagodott.
A mai világban nagyon meg kell becsülni az ilyen filmeket, hisz a gótikus horrortörténetek szerelmesei, ha nagy ritkán kapnak is egy-egy alkotást e műfajon belül, akkor azokkal leginkább a számítógépes trükkökkel próbálják megfogni a nézőit, de e feldolgozás más téren ejti rabul a nézőit, ugyanis úgy érzem, hogy a del Toro féle Frankenstein-ben, elsősorban lelket készítettek eme a filmhez, és hát ez a dolog az, ami oly ritka már a filmművészetben.
A filmbéli karaktereket alakító színészekről is csak a művészi jelző jut az eszembe, ugyanis alakításuk egytől-egyig magával ragadóak lettek. Az impozáns színészi névsorból mégis ki kell emelnek a Teremtményt alakító Jacob Elordi-t, ugyanis neki kellett a legnagyobb személyiségváltozáson végigmennie, és mindezt nem csak hogy hibátlanul teljesítette, de annyira magával ragadóan, hogy a karaktere, még napokig velem maradt a film megtekintése után is.
A film technikai megoldásai is egytől-egyik grandiózusak és a rendező tartotta is a szavát ahhoz, hogy a CGI-technika csak nagy ritkán adja jelét a jelenlétének, a közel két és fél órás játékideje alatt.
Összegezve: nálam egyértelműen öt csillag a film és ott is a helye, a kedvenceim közt.
79 Frankenstein (2025)
dráma | fantasy | horror | sci-fi
Dr. Pretoriousnak fel kell kutatnia Frankenstein szörnyét, akiről azt hiszik, hogy negyven évvel ezelőtt egy tűzben meghalt, hogy folytatni tudja Dr. Frankenstein kísérleteit. több»
Szereplők: Christoph Waltz, Oscar Isaac, Charles Dance, Nikolaj Lie Kaas, Mia Goth

