2025.12.06 19:12 Hieronymus Bosch Olvasottság: <100x
2

Betonkemény, és egyben zseniális mozi!

Juraj Herz filmje, ami megdöbbentett, és egyben el is varázsolt, ami nálam azért elég nehéz...

A történet nehéz, és léleknyomorító...

Betonkemény, és egyben zseniális mozi!

Juraj Herz mindig is vonzódott a groteszk, és nagyon szürreális látásmódhoz, sőt, a kimondottan morbid ötletekhez, remélem van még valaki, aki emlékszik az 1981-ben készült filmre, a Vámpír négy keréken, és annak vérszívó Skodájára. Bőven elképzelhető, hogy a Ladislav Fuks regénye nyomán készült jelen mozink, A hullaégető az előző, a fura vámpíros alkotáshoz képest talán kevésbé szórakoztató mozi, de jóval félelmetesebb, és brutálisabb!

Filmünk kimondhatatlan nevű főhőse, egy bizonyos Karel Kopfrkingl úr(Rudolf Hrusínský) aki a prágai krematóriumban dolgozik.

Ám ezen felül, nagyon példásan élő férj és apa, feleségével tisztelettel bánik, és ráadásul udvarias, a két gyermekével nagyon szigorú, ám mégis kifejezetten szeretetteljes a viszonyuk!

Teljesen úgy tűnik, hogy egyedül családjának, valamint munkájának él.

Ám, mint tudjuk a történelemből, ekkoriban a politikai helyzet egyre aggasztóbb. 1938 végén járunk, a németek nemsokára megszállják Csehországot.

Egykori katonatársa, a kissé, sőt inkább mondjuk azt, hogy már-már fanatikusan németbarát Reinke ( Ilja Prachar ) kitartóan erőlteti Karel fejébe az új tanokat (náci fajelméletet, és az antiszemitizmust), aminek eredményeképp fess, és normális kispolgárunk végül belép a náci pártba.

Ám innentől már egyenes út vezet lefelé, a Pokol felé, és nem is gondolnánk, micsoda mélységekbe, a Pokol bugyraiba, ahonnan visszaút nem létezik...

( mint már tudjuk )

De mielőtt rosszul lennénk, elárulom halkan, hogy Kopfrkingl úr a látszat ellenére korántsem egy vegytiszta jellemű férfiú!

Imád kuplerájba járni, állandóan molesztálja a takarítónőt, a viselkedése?

Na, az pedig néha határozottan nyugtalanító.

És ha ez nem lenne elég, ezek után mindezeknek a tetejébe nagyon bizarr, és különös elveket vall!

Szinte mániákusan, és betegesen vonzódik a munkahelyéhez, azon belül a halál közelségéhez, és ahogy mondja

„…ezek a kemencék nekem olyanok, mintha a mindennapi kenyerünket sütnék”. Kopfrkingl úr számára a hamvasztás csak egy jótékony aktus, a lélek úgymond sima felszabadítása. Persze ha úgy adódna, természetesen szívesen közreműködne abban, hogy minél több ember részesedhessen ebből a jótéteményből, ráadásul ezt azért elég harsányan hangoztatja is!

Szóval Kopfrkingl úr!

Egyszerre hihetetlenül frusztráló és furcsán félelmetes alakját a nagyon nyomasztó érdekesen hömpölygő vizuális közeg teszi baljóssá, mely a teljesen átlagosnak mondható jelenetekbe is rémesen rossz előérzetet csempész.

A fekete-fehér filmen egymást érik az ember homlokredőibe kúszó közelképek, a bevezetőben például, egy, szinte villanásnyi "long shot"-ot leszámítva csaknem másfél percen keresztül kizárólag "extreme long shot"-ok váltakoznak egymás után, idegesnek ható, és roppant feszültséget keltő egymásutánban, felváltva mutatva szereplőinket, és az állatkerti vadakat.

Ehhez jönnek még a nagyon rapszodikus vágások, mint például a "medium shot"-ok, a szokatlan beállítások, a "choker"-ek, teljessé téve a kényelmetlen összhatást. De ha valakinek még ez sem lenne elég, a roppant félelmetes, és szinte idegesítő zenei aláfestés, és annak hideglelős kórusbéli hangzásai mindent, de tényleg mindent lidércnyomássá változtatnak, történjen bármi a képen.

Egyet ne felejtsünk!

A film durva és horrorisztikus, hat az elmére, és a lélekre, negatívan!

Kényelmetlen utóhatása nagyon lassan oszlik el, ami pedig Rudolf Hrusínský alakítását illeti, iszonyatosan nehéz elfelejteni ezt a mosolygó, kissé ártatlanul néző tapintatos rémet.

A filmet szinte senkinek sem ajánlom, de véleményem szerint mestermunka!

Csak nehezebben veszi utána az ember a levegőt!


2