Néha azok a legnagyobb szerelmek, amelyekről mindenki azt mondja, semmi esély a beteljesülésükre. A Két lépés távolságban a legőrjítőbb akadályok állnak két kamasz szerelme útjában – meg sem érinthetik egymást, szó sem lehet arról, hogy csókolózzanak, de még olyan közel sem kerülhetnek egymáshoz, hogy a másik fülébe súghassanak valamit. Mégsem tántoríthatja el őket semmi attól, hogy vállalják szerelmüket. Nem hajlandók lemondani egymásról: Stella és Will a körülményekkel dacolva leküzdi a köztük lévő képtelen távolságot.

Haley Lu Richardson (Egy magányos tinédzser / The Edge of Seventeen) és Cole Sprouse alakítja Stellát és Willt, akiknek szerelme semmibe veszi az akadályokat és egy pillanatra megállítja a világot. Hiába szenvednek mindketten cisztás fibrózisban (CF), jobban nem is különbözhetnének egymástól. Stella vibráló sztárvlogger, aki szuverén módon alakítja saját világát. Will viszont minden, amitől a lány viszolyog: nyugtalan lázadó, nem hajlandó a normakövetésre és még a saját jövőjét sem veszi komolyan. Stella mindenben hisz, amivel szemben Will szkeptikus: tökélyre törekszik, pedig az élet alaposan kibabrált vele. Mi több, amikor először találkoznak, kifejezetten örülnek, hogy szigorúan be kell tartaniuk az orvos által előírt két lépés távolságot, nehogy Will veszélyes baktériumokat ragasszon rá Stellára.

De az ezután bekövetkező vidám és izgalmas események láncolata azt eredményezi, hogy Stella fokozatosan ráébreszti Willt: érdemes harcolnia - cserébe jókora löket szabadságélményt kap a fiútól. Ennek eredményeként fejük tetejére állítják a szabályokat, mert meg merik tenni azt a bizonyos két lépést egymás felé.

A két főszereplő roppant izgalmasnak találta, hogy Stella és Will milyen kreatív trükkökre kényszerül, hogy szerelmük lángja ki ne hunyjon, ahogyan azt is, hogy a szerelem milyen sokféle módon kifejezhető. „Tetszik, hogy a történet fölteszi a kérdést: hogyan kell kinéznie a szerelemnek? – mondja Sprouse. – Leginkább fizikai érzéseket tartunk szerelemnek. Ezt természetes adottságnak gondoljuk. De muszáj a szerelemnek mindig fizikai kapcsolatnak lennie? És mindaz, amit szerelemnek tartunk, mint az érintés meg a közelség, helyettesíthető-e mással?”

„Stella és Will körülményei arra késztetik a közönséget, hogy elgondolkozzon: vannak emberek, akik másként esnek szerelembe – veszi át a szót Anderson. – Nem érinthetik meg egymást, még csak közel sem mehetnek a másikhoz, ez teszi olyan tisztává a kapcsolatukat. Erős vonzalmat éreznek egymás iránt, ez teszi olyan különlegessé ezt a kapcsolatot a más filmekben ábrázolt tesi szerelemmel szemben.”

Mindkét színésznek nagyon tetszett, hogy Stella lelkiereje és szent elhatározása, hogy kigyógyítja Willt a cinizmusból olyan szintre emeli ezt a veszélyes kapcsolatot, amilyenre nem számítottak. „Klassz, hogy Will az elején nagyon visszafogott, semmit nem akar magáról elárulni, és semmilyen komoly dologba nem akar belefogni, mert fél a kudarctól – mondja Sprouse. – Aztán Stella lerombolja a falakat, amiket maga köré épített. Segít neki, hogy komolyabban vegye az életet, mert Stellát is komolyabban veszi, és az élet hirtelen izgalmasabbnak tűnik számára, mint valaha is gondolta volna.”

Justin Baldoni váratlan és szokatlan romantikus ötlete

A Két lépés távolság ötlete úgy jelent meg Justin Baldoni képzeletében, ahogy a szerelem szokott: mint derült égből a villámcsapás. A kiindulópont Baldoni felemelő 2012-es, My Last Days (Utolsó napjaim) című dokusorozata, amely halálos beteg fiatalokat mutatott be, akik olyan reményeket és álmokat dédelgettek, amelyek a legtöbb ember számára nem kerülnek erőfeszítésbe. A My Last Days minden idők legnézettebb dokusorozata lett, ennek köszönhetően a CW tévéhálózat még két évadra szerződtette Baldonit. A rendező ezután új pályára állt, színész lett, akit a legjobban talán a Szeplőtelen Jane (Jane the Virgin) című sorozatból ismer a közönség. De egyre sikeresebb filmesként továbbra is ellenállhatatlanul vonzódott azokhoz a témákhoz, amelyeket oly ritkán dolgoznak fel: a mindennapi emberi bátorság történeteihez, amik fölött hajlamosak vagyunk elsiklani.

Baldoni éppen a cisztás fibrózisról forgatott egy epizódot, amikor megismerkedett az azóta elhunyt Claire Wineleanddel, a CF közösség hallatlanul lelkes vezetőjével. Claire mesélt neki arról, milyen akadályokba ütközik a szerelem, ha valakinek CF-je van. „Megkérdeztem Claire-t, randizott-e olyasvalakivel, akinek CF-je van – meséli Baldoni. – Claire úgy nézett rám, mintha teljesen megbolondultam volna: naná, hogy nem. Én meg: na de miért? Erre ő elmagyarázta, hogy a CF-es emberek nem mehetnek két lépésnél közelebb a többi CF-eshez, különben veszélyes baktériumokat ragasztanak rájuk. Ez beindított bennem valamit.”

„Azonnal belegondoltam, milyen hihetetlenül szerencsés vagyok, amiért megcsókolhatom a feleségemet és átölelhetem a gyerekeimet – folytatja a rendező. – De aztán hirtelen belémvillant: mi lenne, ha a CF jegyében jönne létre egy istenáldotta love story? Hanyagoljuk Rómeót, Júliát meg a Capuleteket, ez a CF-es sztori sokkal nagyobb szerelmi dráma. Ráadásul nincs aktuálisabb egy ilyen történetnél, amikor olyan nagy nyomás nehezedik a párkapcsolatokra. Úgy éreztem, izgalmasan tudjuk bemutatni a szerelem erejét és azt, hogy az emberi akarat mindent legyőz. De volt egy bökkenő: elő tudunk-e adni egy olyan történetet, ahol a főhősök nem érhetnek egymáshoz, ám a közönség végig úgy érzi, hogy megérintik egymást?”

Cathy Schulman producernek különösen tetszett, ahogyan a forgatókönyv a főhősök kapcsolattartását ábrázolja – legalább annyira kütyükkel kommunikálnak, mint szemtől szemben. „A srácok ebben a filmben igazából nem is a kórházban élnek, hanem digitális képernyőkön – magyarázza Schulman. – A cselekmény telefonokon, iPadeken és monitorokon játszódik, realisztikusan visszaadva, hogyan fest manapság az interakció.”

Schulmannak más okból is tetszett a projekt: szeret elsőfilmesekkel dolgozni. „Több mint tíz elsőfilmes útját egyengettem már. És ez különösen élvezetes, mert sokan ilyenkor a legszabadabbak. Justin hozzátette a munkához a színészi tapasztalatát, meg azt a szenvedélyt, ami a közösségi tevékenységéből fakad. Érezni lehetett, amint ezt az energiát a munka szolgálatába állítja.”

Keressük Stellát

Az alkotók számára kulcsfontosságú volt a női főszereplő megtalálása. Őszinte és különc teremtésre volt szükség, akit influenszerként élénken foglalkoztat növekvő YouTube-tábora, de szükség volt valami pluszra is, amivel kimozdíthatja Willt makacs magányából.

„Több száz meghallgatást tartottunk, azt a fiatal színésznőt keresve, akin átragyog, hogy sok mindenen keresztülment már az életben, és olyan belső erőt tud felmutatni, ami mindenkit megragad – mondja Schulman. - Szerintem Justin mindig is tudta, hogy Haley Lu Richardson a mi Stellánk.”

Baldoni már évek óta ismerte Richardsont, s egy napon villámcsapásszerűen érte a felismerés, hogy tulajdonképpen mindig is megvolt a történet Stellája. „Libabőrös lettem, amikor ezt végiggondoltam. Éreztem, hogy ezzel a helyükre kerültek a dolgok.”

A fiatal színésznő azonnal beleszeretett a forgatókönyvbe. Nem tapasztalta meg azt a sok szenvedést, ami Stellának osztályrészül jutott, de azt át tudta érezni, milyen nehéz lehet a lánynak elfojtani kínzó perfekcionizmusát és feloldani azt a sok görcsöt, ami az útjában áll. „Nagyon tetszik, hogy Stellának igazából nem is a CF a legnagyobb baja. Hanem inkább az a nyomás, amit magára gyakorol, hogy meg kell felelnie másoknak és mindent muszáj kontroll alatt tartania.”

A fiatal színésznő alaposan utánanézett, milyen az élet a CF-fel, milyen nyomasztó érzések kavarognak egy páciens lelkében, milyen a napi rutin, hogyan élik meg a pillanatot. „Mindent tudni akartam, amit csak lehet erről a ritka betegségről – mondja Richardson. – Természetesen nagyon érdekelt az orvosi része, de az is fontos volt számomra, hogy kiderüljön, napról napra hogyan élik meg érzelmileg ezt az állapotot. Találkoztam olyanokkal, akik az egész életüket így élik le, és őszintén elbeszélgettem velük arról, miként változtatja meg a személyiséget ez a betegség. Minél több dolgot tudtam meg, annál jobban elkezdtem megérteni, Stella miért akar mindent kontroll alatt tartani: ha minden tökéletesen meg van szervezve, könnyebb átverekednie magát az akadályokon.”

Van még egy titkos tényező Stella múltjában, ami extra óvatosságra készteti: elvesztette nővérét, Abby-t. „Nincsenek testvéreim – mondja Richardson. – De el sem tudok képzelni nagyobb veszteséget, különösen, ha valaki olyan lány, mint Stella. Abby volt a támasza. A cselekmény során Stella megtanulja, hogyan engedje el az Abbyhez kapcsolódó bűntudatát, lépjen tovább és élje a saját életét.”

Stella birtokában van a nemzedékére jellemző csodálatos őszinteségnek, ami képessé teszi őt arra, hogy hatékonyan kommunikáljon a kamerán keresztül, s ezáltal teljesítse küldetését: társaságot nyújtson hozzá hasonló követőinek, hogy kevésbé legyenek magányosak. Richardson számára különös élményt jelentett Stella vlogjainak elkészítése. „Úgy érzem, egy másik életben én is lehetnék influenszer. Egy csomó YouTube-videó nagyon mesterkélt, ügyetlenül összevágott katyvasz. Stella viszont a saját tapasztalatait osztja meg és inspirálja a követőit. Minél őszintébbek vagyunk önmagunkhoz ezeken a platformokon, annál jobb.”

Bár Stella korántsem szentimentális, nem zárkózik el a szerelem elől, de abban biztos, hogy soha nem fog beleszeretni olyasvalakibe, mint ő – mi értelme volna? Will azonban valahogy mégis be tud surranni Stella gondosan kiépített védvonalai mögé. Richardsonnak nagyon tetszett, hogy Stella első reakciója Will közeledésére egy lesújtó sóhaj.

„Nagy poén, hogy Stella annyira el akar zárkózni Willtől, hogy kénytelen egyfolytában rá gondolni – mondja a színésznő. – Amikor először találkoznak, tökéletes ellentétei egymásnak. Will nem foglalkozik a kezelésével és teljesen felelőtlen, ami bosszantja a lányt. Szerintem azért kezdi érdekelni őket egymás furcsasága, mert tudják, hogy kölcsösen van tanulnivalójuk.”

Stella maga is megdöbben, amikor ő lesz a kezdeményező fél, és azt javasolja, menjenek fél lépéssel közelebb egymáshoz. „Talál egy másfél méteres biliárddákót, és ezt használják az első randijukon – magyarázza a színésznő. – Így oldják meg, hogy ha távol is kell tartani magukat egymástól, merészen megtegyék az első lépést, hogy közelebb jussanak a másikhoz.”

Működik a kémia

Will megtalálása sem volt egyszerű feladat. Olyan színészt kerestek, aki hitelesen tudja ábrázolni egy fiatalember belső vívódásait: meg tudja ragadni egy lázadó képregényrajzoló pimasz bölcsességét, miközben érzékletesen mutatja meg egy szerelemre lobbanó fiú túlcsorduló érzelmeit.

Will különleges CF-páciens: a Burkholderia cepacia, röviden B. cepacia baktériumtörzs hordozója. Míg a legtöbb emberre nem ártalmas, a B. cepacia komoly problémákat okozhat és csökkenti a tüdőátültetés sikerének esélyeit. A tetejében a B. cepaciával könnyen meg lehet fertőzni másokat – innen a szabály, hogy tartani kell a két lépés távolságot.

Cole Sprouse kapta Will szerepét, aki a Riverdale című sorozattal szerzett magának rajongótábort. Ikertestvérével, Dylennel óvodáskoruk óta együtt játszanak, ismerhetjük őket például Adam Sandler Apafej (Big Daddy) című vígjátékából. De Sprouse-nak van olyan oldala is, ami a színészi tehetség mellett szintén vonzó volt a film alkotói számára: intelligenciája és kíváncsisága, ami arra sarkallta, hogy régészetet és fotózást tanuljon a New York-i Egyetemen.

„Korábbról is ismertem már Cole-t, aztán láttam a Riverdale-ben, és volt benne valami mágneses vonzás, ezért szóltam Justinnak, hogy érdemes lehet próbát tenni vele – meséli Schulman. – Justin persze teljesen odáig volt, miután megismerkedtek. Biztosak vagyunk benne, hogy Cole-ból hatalmas sztár lesz.”

Sprouse és Richardson találkozása emlékezetes pillanat volt. „Mindenki azon parázott, vajon pattognak-e majd a szikrák Haley és köztem, mint Stella és Will között kell, miközben nem érhetnek egymáshoz – mondja Sprouse. – Minden tökéletesen alakult. Haley nemcsak roppant tehetséges, de minden megvan benne, ami Stellát különlegessé teszi, így aztán működött a kémia.”

Sprouse szintén kutatásba fogott – főleg az érdekelte, a CF-es betegek hogyan kezelik a randizás és a szerelem kérdését. „Rendkívüli kihívás, nincs jobb szó rá – mondja a színész. – Rájössz, hogy ami nekünk teljesen természetes és egyszerű, másoknak iszonyú megpróbáltatást jelenthet.”

Sprouse azt is megértette, Will miért vértezi fel magát a reménnyel szemben. „Ha fiatalon egyik kudarc éri a másikat, ez borzasztóan megterhelő érzelmileg. Will lemondott a társas kapcsolatokról, mert amúgy sem alakíthat ki tartós barátságot. Megszokta, hogy neki az életben semmi nem jöhet össze. Óriási fordulat, amikor Stella ráébreszti, hogy nem így van.”

Will az emberkerülés nagymestere, de ez Stella esetében nem működik. „Stella addig szekírozza Willt, míg el nem kezdenek megrepedezni a falai – nevet Sprouse. – Ennyire még soha nem piszkálta senki.”

Sokat segít, hogy Stellával tele van a közösségi média, így Will először távolról tudja figyelni. „Meg akarja fejteni, hogy miért nem tudja kiverni a fejéből – magyarázza a színész. – A vlogjaiból szerencsére sok minden kiderül. Minél jobban megismeri a lányt, annál őszintébb lesz magához, mert Stellához is őszinte akar lenni.”

Sprouse fizikailag is átalakult Will megformálása érdekében: fogyott 15 kilót egy dietetikus felügyelete alatt. „A CF olyan betegség, amelynél nagyon nehéz a testsúly megtartása – magyarázza a színész. – A legtöbb páciens nagyon sovány. nem volt egyszerű ennyit fogyni, de jobban megérthettem Willt.”

Stella és Poe

Van még valaki, aki tűzön-vízen át kitart Stella mellett: elválaszthatatlan bizalmasa, Poe. Okos és vidám fiatalember, de most ő is válaszúthoz érkezett. Elsőgenerációs amerikai, vágyik a szerelemre és világhírű szakács akar lenni, de senki mellett nem tudja magát elkötelezni. 

Poe-t Moises Arias alakítja, aki szintén gyereksztárként kezdte pályafutását (Hannah Montana, A nyár királyai /The Kings of Summer/). A színész szerint a Két lépés távolság ugyanannyira szól a barátságról, mint a szerelemről. Nagyon tetszett neki, hogy Stella és Poe már kidolgozták, hogyan lehetnek elválaszthatatlanok, miközben betartják a szabályokat. „Hatalmas megpróbáltatásokon mentek már keresztül, és bármit meg tudnak egymással beszélni, pedig még csak nem is ülhetnek egymás mellé. Gyönyörű, hogy ezen simán túl tudják tenni magukat!”

A színész Poe javíthatatlan optimizmusa miatt is vonzónak találta a karaktert. „Excentrikus, boldog srác. Elfogadja az élet kihívásait és a jót akarja meglátni az emberekben. Mindent belead, legyen szó barátságról, főzésről, a fiúkról, az élet szeretetéről. Sokan szeretni fogják Poe-t, sőt talán ismernek is olyasvalakit, mint ő.”

Ápolók és gondviselők

Stella, Will és Poe körül olyan emberek dolgoznak, akik a legjobbat akarják nekik – még akkor is, ha néha el kell rontaniuk az örömüket. Kimberly Hébert Gregory játssza Barbot, a légzésterapeutát, aki szigorúan ügyel arra, hogy páciensei betartsák a két lépés távolságot. Gregory a forgatókönyv modern hangvételében látja a film különlegességét. „Ez egy szerelmi történet, amit szürreális varázs hat át. Mégsem érzelgős vagy szépelgő, nagyon is valóságos és emberi.”

Barb nem örül, hogy Stella kezd beleszeretni Willbe. „Barb szereti Willt, de aggódik amiatt, hogy mi sülhet ki ebből az ügyből, mert már tapasztalta, mekkora baj keletkezhet, ha a páciensek szerelembe esnek” – magyarázza Gregory.

Stella kezelőorvosa, dr. Hamid szintén fény az éjszakában a fiatalok számára. A karaktert Parminder Nagra játssza (Csavard be, mint Beckham /Bend It Like Beckham/). „Dr. Hamid tele van optimizmussal és bármit megtenne a betegekért” – mondja Nagra. Az orvos csodálja Stellát, aki az évek során a betegek szószólója lett – ez a feladat Nagra számára nem jelentett gondot. „Haley roppant vicces és kedves lány, a belőle áramló energia mindenkit magával ragad, így könnyű volt azonosulni az orvossal, aki közel kerül Stellához.”

Stella másik régi barátja Julie nővér, aki éppen várandós. Justin Baldoni felesége, Emily alakítja. A színésznő végigkísérte a film megvalósítását az ötletkezdeménytől a kész műig, és sokat gondolkozott azon, milyen lehet, ha nem érinthetjük meg azt az embert, akit a leginkább szeretnénk. „Emlékszem a pillanatra, amikor a kislányom először megérintett – mondja Emily Baldoni. – Mintha villámcsapás ért volna, maga volt a varázslat. Ezért is találom nagyszerűnek a film alapgondolatát, hogy két ember ezt akarja átérezni, miközben két lépés távolságot kell tartaniuk. A szerelem gyönyörű gesztusa.”

CF-fel élni

A cisztás fibrózis életveszélyes genetikai betegség. A tüdőben, a hasnyálmirigyben és más szervekben sűrű nyálka keletkezik, ami megnehezíti a légzést, és különféle fertőzésekhez, valamint egyéb komplikációkhoz vezet. Az USA-ban körülbelül 30 ezer, világszerte 70 ezer ember él CF-fel.

Az ötvenes években a CF-es gyerekek nem érték meg az iskoláskort. Ma már a korszerű kezelésnek köszönhetően a CF-esek többsége megéri a felnőttkort, diplomát szerezhet, családot alapíthat, karrierbe foghat. A kutatásoknak és az új terápiáknak köszönhetően egyre növekszik a remény. E fejlődés ellenére sok CF-es korán meghal, és egész életében komoly fizikai, érzelmi és anyagi nehézségekkel küzd.

„A cisztás fibrózisnak hatalma van a beteg felett, ezért is akartam megmutatni, amint Stella visszaszerzi ezt a hatalmat, amikor járni kezd Will-lel” – mondja Baldoni.

CF-fel nem könnyű élni. Megnehezíti a tanulmányokat és az emberi kapcsolatok kialakítását, ráadásul időigényes és bonyolult napi rutinhoz kell igazodni. Több órás légúttisztító terápián kell részt venni (a filmben is látható az ehhez szükséges mellkas-vibrációs mellény), szigorú kalóriaszámlálás szükséges, amihez egy marék, emésztést segítő tablettát kell szedni, és szükség lehet táplálócső alkalmazására (Stella és Will is használ ilyet), továbbá különféle gyógyszereket kell szedni a fertőzések megelőzésére vagy leküzdésére. Akinek előrehaladott CF-a van, tüdőátültetésen eshet át, amihez várólistára kerül, mint Stella. Vannak olyan betegek, akik új gyógyszereket kaphatnak a CF szövődményeinek elhárítására, vagy klinikai kísérletekben vehetnek részt, mint Will is.

A tüdőátültetés nem gyógyítja a CF-t (a rendellenesség továbbra is hatással van a belső szervekre, és az új tüdő is ki van téve a fertőzéseknek), de javítja a végstádiumos tüdőbetegek életminőségét és meghosszabbítja életüket. A tüdőátültetés igen bonyolult beavatkozás, amely rengeteg tervezést és előkészületet igényel, a CF-os pácienseknek pedig alaposan át kell gondolniuk, egy ilyen műtétnek mik a kockázatai és a várhadó pozitív hozadékai. 

Évente körülbelül 250 CF-es esik át tüdőátültetésen.

CF-es betegek nemigen szerepelnek könyvekben vagy filmekben – különösen nem szerelmi történetekben –, Baldoni már csak emiatt is rendkívül fontosnak tartotta, hogy őszintén mesélje el ezt a történetet, és azt is bemutassa, mennyi jó hír van a láthatáron. Dr. Michael Boyle több mint 20 éve gyógyít CF-es betegeket. Ma a Cisztás Fibrózis Alapítvány egyik alelnöke (a szervezet célja a CF gyógyítása és a betegek hozzásegítése ahhoz, hogy teljes életet élhessenek), és fontosnak tartja, hogy a CF-esek láthatóvá váljanak a társadalom számára.

„A Két lépés távolság országos párbeszédet indított el a cisztás fibrózisról, ami nagyszerű lehetőség a betegek számára, hogy beszámoljanak életükről. A CF-esek életét megnehezíti, hogy gyakran egészségesnek tűnnek, de naponta több órát kell tölteniük különböző bonyolult kezelésekkel, miközben hirtelen jelentősen rosszabbodhat az állapotuk. Minden CF-es egyedülálló személyiség, ám a filmnek köszönhetően képet kaphatunk a CF-es emberek mindennapjairól és érzelmi megpróbáltatásairól, amelyek különösen a fiatalokat és családtagjaikat viselik meg.”

UIP Duna