2019.10.26 11:29 Artemisia Olvasottság: <100x
4

Az ördög a részletekben rejlik

Többet vártam ettől a filmtől. Nagy léptékű, komoly és véres történelmi filmre számítottam, amolyan "új Mennyei királyságot" vártam. Tévedtem. Ez a film ezer sebből vérzik. Ami a legjobban zavart, szinte kiszúrta a szemem, az a végtelenül túlzásba vitt, ráadásul még ki is hangsúlyozott anakronizmus... Az ördög a részletekben rejlik, szokás mondani. Hát itt szinte minden apró részletben ott rejlik, szörnyen erőltetetté és hiteltelenné teszi a filmet.

1. Népszokások és hitvilág:

Az ördög a részletekben rejlik

A népcsoport életét a hitvilága határozza meg. A középkori népeknél pláne. Redbad népének hite szerint az isteneik emberáldozatokat követelnek az áldásért és a védelemért cserébe. A film nyitójelenetében mégis arról vitatkoznak a vezetők/vének, hogy kit áldozzanak fel, illetve, hogy egyáltalán mutassanak-e be áldozatot.

Amikor Redbad szerelmét is kiválasztják, ő határozottan tiltakozik ellene. Az ellen a hagyomány ellen, ami a törzse társadalmi életének alapköve, amiben felnőtt, és ami a neveltetése szerint szükséges az istenek kiengesztelésére, akiktől az életbennmaradásuk függ. Sőt, egyenesen "barbár szokásnak" nevezi. Noha nem ismer más társadalmi szerveződést, más hitvilágot a sajátján kívül. Később pedig az élete árán sem hajlandó keresztény hitre térni, noha a saját hitvallását megveti és elavultnak tartja.

2. Kereszténységhez való hozzáállás, összességében a kereszténység kezelése a filmben:

Nem bántak túl jól a készítők a kereszténység ábrázolásával. Kegyetlen és vérszomjas , vak eszmének állítja be, a keresztény katonákat pedig barbár, véreskezű zsarnokoknak. Míg a pogány népek a józan észt, a helyes, eszményi jellemet képviselik. Noha a kereszténység terjedése egyúttal a műveltséget és az erkölcsi morált is magával hozta, míg a pogány tömegek jórészt írástudatlanok, önmérséklet nélküliek és hedonisták voltak.

3. Infatilis karakterek és reakciók:

Rengeteg karakter a rendeltetésétől fogva idegenül viselkedik és reagál egy-egy helyzetben. Pl. a keresztény király frissen áttért pogányokhoz adná feleségül a húgát. Redbad minden ellenérzése, és a kereszténységgel való harca ellenére feleségül vesz egy keresztény nőt (aki szó nélkül hozzá is megy egy pogány férfihoz, noha a film a kereszténység és a pogányság élethalál harcáról szól). Redbad népe – kis morajlást leszámítva – jól fogadja a keresztény nőt, sőt Redbad törzsi szerelme, aki megmenekült a rituális kivégzéstől, nem adta az életét azért az eszméért, amit beleneveltek, hogy a halálával elnyerje az istenek kegyét a nép jóléte érdekében, és amiért tisztelet övezte volna, DE Redbad másik, KERESZTÉNY nőtől született gyerekéért odaadja az életét. Pedig a kereszténység felborította a törzse életét, a keresztények lemészárolták/fogságba hurcolták a családját és a népét. De egyszerűen nőként is infantilis, hogy az életét adja egy gyerekért,aki a volt szerelmének egy másik nőtől született. Szóval az egész történet tele van logikai lyukakkal.

A látvány és egyes csatajelenetek tényleg nem rosszak, de a körítés kidolgozottsága borzasztó amatőr. A rendezőnek és a forgatókönyvírónak nem ártott volna jobban utánanézni az ábrázolt történelmi kornak, esetleg konzultálni egy történész szakemberrel.

akció | dráma | háborús | kaland | történelmi

A 7. században Európa északi részét a pogány frízek, szászok és dánok uralták. Redbad a szabad frízek utolsó királya, aki szembeszállt saját népe kegyetlen pogány... több»

4