A Netflix lealacsonyítja a filmet - Scorsese páros lábbal szállt bele a streaming szolgáltatókba

A film mint műalkotás értékvesztéséről tett közzé a napokban egy esszét Martin Scorsese a Harper’s Magazine-ban, amelyben ezúttal a streaming szolgáltatók térnyerésének problémáját fejtegette.

A rendező kifejezte, hogy a Netflixszel való közös munka során folyamatosan aggodalommal töltötte el az, hogy ezek a viszonylag újnak mondható szolgáltatások milyen káros hatással is lehetnek a mozikra.

“A filmművészet fokozatosan értékét vesztette, másodlagossá vált, nagyon alacsony nevezőt kapott a streaming szolgáltatók miatt, amelyek egyszerűen a tartalom fogalmát használják a filmekre” - írja Scorsese.

“15 évvel ezelőtt még a tartalom fogalmát az emberek akkor használták, ha csakugyan egy emeltebb szinten kívántak interpretálni egy-egy alkotást, de ma már szinte minden mozgóképet tartalomként nevezünk meg. Egyszerűen tartalom lett egy David Lean film, de tartalom a cicás videó, egy Super Bowl reklám, egy szuperhősfilm folytatása és egy sorozat új epizódja is.”

A rendező a hozzátette, amíg a nézők pusztán algoritmusok alapján találkoznak új megjelenésekkel, addig egyszerű fogyasztókká alacsonyítják le őket a szolgáltatók, épp emiatt fontos lenne, hogy egyfajta kurátori szemlélet vezesse a kiválasztást. “Ez nem egy antidemokratikus megoldás, esetleg elitista kiváltság, hiszen éppen arról lenne szó, hogy olyasmit osztunk meg egymással, amit szeretünk, és ami lényegesen inspirálóbb lehet.”