A testcsere nem játék  - Kaszabolás és komédia

A Freaky merészen csavar egyet a testcserélős filmek műfaján: ezúttal egy kamaszlány költözik egy könyörtelen sorozatgyilkos testébe, és viszont. A 17 éves Millie Kessler (Kathryn Newton /Hatalmas kis hazugságok) a túlélésre játszik a Blissfield High középiskolában, ahol nap mint nap meg kell küzdenie a gonosz évfolyamtársak ármányaival. Ám az igazi megpróbáltatások akkor kezdődnek, amikor őt szemeli ki magának a Böllér becenevű hírhedett sorozatgyilkos (Vince Vaughn), és innentől a gimis gyötrelmek csak apró diáktréfáknak tűnnek.

A Böllér misztikus azték tőrje drámai fordulatot idéz elő: Millie és a gyilkos testet cserélnek, és a lánynak mindössze 24 órája van arra, hogy viszafordítsa a helyztet, különbe örökre egy középkorú elmebeteg testében ragad.

A testcsere nem játék
Kaszabolás és komédia

Jó néhány testcserés filmet láthattuk már, de a legtöbbjük klasszikus vígjáték volt. A Freaky a feje tetejére állítja a műfajt. Sötét thriller, de ugyanolyan rémisztő, mint amilyen vicces, s ezáltal a horror és a humor sokkoló elegye jön létre.

A Freaky ötlete Michael Landon forgatókönyvíró társa, Michael Kennedy agyából pattant ki. „Néztem a Boldog halálnapot! című filmet, és valami mocorogni kezdett bennem – mondja Kennedy. – Hasonló kevert műfajú filmet szerettem volna csinálni, és a testcsere jutott eszembe. Hiszen a Boldog halálnapot! olyan okosan elegyített két nagyon ismerős műfajt. De az eszembe se jutott, hogy a Freaky forgatókönyvét Chris Landonnal írom majd, aki a Boldog halálnapot! alkotója.”

„A közönség csak mostanában kezd rászokni azokra a filmekre, amelyek a horrort a vígjátékkal elegyítik – mondja Landon. – Ehhez olyan produkciók kövezték ki az utat, mint a Szörnyecskék, az Ahová lépek, ott szörny terem vagy a Gonosz halottak 2. Az ember meg tud rémülni ezeken a filmeken, de közben nevethet is, és ez a két kedvenc foglalatosságom.”

„Van bizonyos John Hughes-hatás a Freakyben, és ennek igazán örülök – folytatja a rendező. – Szerintem Hughes azért volt jelentős filmes, mert sosem ítélte el azokat a fiatalokat, akikről írt. Hasonló megközelítési módot alkalmaztam a mi filmünkben is.”

A horrort és a vígjátékot nagy óvatossággal kellett keverni. Az alkotók vigyáztak arra, nehogy eltolódjanak egyik vagy másik irányba. „Jelenetről jelenetre állítottuk be a hangvételt – mondja Kennedy. – Eldöntöttük, mi viszi előre a jelenetet, és mennyire lehet vicces anélkül, hogy ez elnyomná a feszültséget és a karakterek ézelmeit.”

Landon a munka megkezdése előtt szándékosan nem nézett testcserés filmeket, mert nem így akart inspirációra találni. „Valahányszor olyasmiről írok, ami hasonló világban létezik, mint a miénk, nem akarom, hogy mások munkái belekavarjanak az enyémbe, mármint annál is jobban, mint amennyire eddig belekavartak – mondja Landon. – Az egyik film, amit mégis alaposabban megnéztem, az az Ördög bújt beléd volt, ami sírnivalóan alulértékelt alkotás, és szerintem csak mostanában kezdik elismerni, hogy nem is olyan rossz. Azt figyeltem a filmben, hogy a hősnő a tipikus gimnáziumi környezetben hogyan kezd ámokfutásba. (A Megan Fox játszotta lányt megszállja az ördög, démonná válik, és elkezdi kiirtani az iskolatársait – a ford.)

„Én se néztem testcserés filmeket, hogy merítsek belőlük, amikor írtuk a forgatókönyvet – veszi át a szót Kennedy. – Azt akartuk, hogy a Freaky saját jogán megálljon a lábán. Inkább olyan filmeket kerestem elő, amelyekben ősi kegytárgyakat vagy mágiát használtak, és az így talált motívumokat építettük be, amikor kidolgoztuk, hogyan és miért zajlott le a testcsere.”

Kiderült, a testcsere szabályait bonyolultabb összerakni, mint gondolták. „Ez volt az egyetlen dolog, ami komolyabb gondot okozott: ki kellett találni, hogyan zajlik a testcsere, és mennyit akarunk erről elárulni – mondja Kennedy. – Nem akartuk túl szűken adagolni az információt, de azt is szerettük volna kerülni, hogy túl sokat árulunk el, és ettől film és maga a mágikus tárgy nem lesz elég félelmetes. Tehát meg kellett találnunk az egyensúlyt, mennyi infót adagolunk a testcseréről és a Böllér múltjáról.”

A forgatókönyv fejlesztése közben Landonnak és Kennedynek azt is el kellett döntenie, mennyi patakvér folyjon. „A Boldog halálnapot! kapcsán sok bírálat ért, hogy nem csináltunk rendes, korhatáros mészárolós filmet, de végül is eleve nem akart korhatáros film lenni, mert az érdekelt minket, hogyan jutunk el a hősnő haláláig, nem pedig az, konkréten hogyan ölik meg – magyarázza Landon. – Ami a Freakyt illeti, elharároztuk, hogy most aztán tényleg korhatáros filmet készítünk, sok erőszakkal és patakvérrel. Úgy képzeltük, hogy ez érdekes lesz, ráadásul szokatlan egy testcserélős filmben. Azon töprengtünk, hogyan lesz a gyilkolás hajmeresztő, mégis rajzfilmszerű. Amikor nézed a filmet, nem arra gondolsz, hogy jesszusom, ez mennyire rémes és borzasztó. Sokkal inkább nevetsz, ha éppen gyilkolás van, mert annyira röhejes.”

Kennedy szerint Landon találta ki a különféle bizarr halálnemeket. „Chris fölhívott és azt mondta: durván fogunk gyilkolni – emlékszik vissza Kennedy. – Már egy csomó ötlet ott pezsgett a fejében. Sorolta, hogy eltörünk egy teniszütőt, és átszúrjuk vele a csávó fejét, az egyik lányt egy vécéülőkével kellene megölni, és lehetne egy olyan áldozat is, akinek lenyomnak egy üveg bort a torkán. Erre azt mondtam: ó, ez igazán pompás. Mire ő: belezzük ki őket! Remek szórakozás lesz.”

Nagyjából három hét alatt meg is írták együtt a forgatókönyvet, és elvitték a Blumhouse producercégnek, amellyel Landon régi jó kapcsolatot ápolt. „Nyilvánvaló volt, hogy hozzájuk megyünk, és együtt csináljuk meg a filmet – mondja Landon. – Nagyon gyorsan történt az egész.”

A borzalmak és a humor mögött egy mélyebb üzenet is megbúvik egy fiatal nőről, aki megtalálja a benne szunnyadó erőt, és nem hagyja, hogy mások határozzák meg, kicsoda ő. „Valahányszor filmet készítek, úgy érzem, hogy megütöttem a főnyereményt – mondja Landon. – Büszke vagyok arra, hogy olyan filmet csináltunk, amely elérte a kitűzött célt, és akár ez a kedvenc műfajod vagy sem, szórakoztató és vicces munka lett. Fontos tartalommal tudtuk megtölteni, és szerintem sokat számít, ha egy film szól is valamiről. Attól még, hogy valamilyen szórakoztató dolgot hoztunk létre, lehetnek benne különféle rétegek és hordozhat mélyebb üzenetet. Jó dolog, ha az embernek van mondanivalója, különösen a fiatalabb közönség számára.”

Freaky 2021-ben a UIP-Duna forgalmazásában a mozikban.

68 Freaky  (2020)

horror | thriller | vígjáték

Testcserés horrorral jelentkezik az utóbbi évek legnagyobb horrorsikereit szállító Blumhouse, melynek főhőse egy kamaszlány, aki testet cserél egy kegyetlen gyilkossal.  Millie... több»

UIP-Duna