2023.04.28 13:41 Artemisia Olvasottság: 317x
2

Akik fölött nincs isten

Isten városának, Rió hírhedt favellájának döbbenetes állapotait elsőként Paolo Lins 1997-es könyve tárta a világ elé. Lins Isten városában született és nőtt fel, így első kézből tudósított annak elborzasztó valóságáról: a félelmetes méreteket öltő bűnözésről, a gyilkosságokról, a felfegyverzett gyerekekről, a szabadon burjánzó drogkereskedelemről, a kontroll nélküli bandaháborúkról.

Fernando Meirelles és Katia Lund rendezők arra törekedtek, hogy filmjük minél hitelesebben adja vissza Isten városának véres valóságát, és a megtörtént eseményeken alapuló cselekmény súlyát, és ennek érdekében mindent bevetettek. Ellátogattak Isten városába, az ott élők közül válogattak ki amatőr színészeket , és bár arra nem kaptak engedélyt, hogy ténylegesen Isten városában forgassanak, egy szomszédos favellában vették fel a filmet, közben végig együtt működtek a helyi bandavezérekkel.

Akik fölött nincs isten

Ez a letaglózó naturalizmus, a dokumentarista jelleg teszik olyan megrázó és olyan feledhetetlen filmélménnyé az Isten városát, mely alighanem a valaha készült legjobb szociográfiai alkotás.

Egy olyan közösség életébe enged bepillantást, ahol nincsenek sem törvények, sem erkölcs, sem világos különbség jó és rossz között. Az ide született gyerekek már egészen korán megismerik a bűnözést, mint egyetlen alternatívát az életben maradáshoz, kb.5-6 évesen már csapatokba verődve fosztogatnak, gyilkolnak, majd , ha túlélik a "zsebtolvajlás" éveit, jellemzően a helyi drogbárónak kezdenek dolgozni. Hétköznapi értelemben vett gyerekkorról nem is beszélhetünk, hiszen drogdílerek, verőemberek, bandavezérek is mindössze tizenévesek, vagy a húszas éveiek elején járnak.

Ilyen közegben, valamin mindenfajta szociális ellátás, áram, aszfaltút, tömegközlekedés,oktatás és egészségügyi szervek nélkül nőnek a történet elbeszélője, Rakéta, aki fotózással akar kitörni a favellából, és aki szemtanúja az egyik legbrutálisabb bandaháborúnak, ami Isten városaban zajlott, valamint Kiskocka/Kis Z, is, aki az iskolapéldája annak, hogy milyen jövőre van kilátása egy, a favellában született gyereknek. Kisfiúként rablásokból élő bátyjával lóg, aztán egy balul sikerült betörés során úgy dönt kezébe veszi a dolgokat. Alig lehet 7 éves mikor több tucat embert lemészárol egy motelben, 18 éves korára pedig Isten városának teljhatalmú maffiavezérévé válik. Az ő ellenpólusa lehetne Csirke, aki szintén a Isten városában született, azonban leérettségizett, elköltözött és tisztes munkából él. Kis Z támadása után azonban kénytelen az ellenséges bandavezérhez, Répához csatlakozni és részt venni egy förtelmesen barbár bandaháborúban.

Fernando Meirelles elemi erővel érzékelteti azokat a primitív és ősi ösztönöket, amik a belső gátlások nélkül élő szereplőket mozgatják, ezt pedig csak tovább fokozza az a kendőzetlen naturalizmus, amivel az amatőr színészek gyakorlatilag önmagukat alakítják.

Az Isten városa több egyszerű filmélménynél: egy utazás az emberi létezés sivár peremvidékére, melyben épp az a legszörnyűbb, hogy ez nem csupán fikció, ami reflektál a nyomornegyedek még napjainkban is fennáló problémáira, hanem ez maga a véres valóság, ami megtörtént, és ma is ugyanez zajlik Rió és a világ más nyomornegyedeiben.

dráma | krimi

Isten városa Rio de Janeiro legkeményebb és legszegényebb városnegyede, ahol mindennaposak a gyilkosságok, rablások, összetűzések és bandaháborúk. A szálakat javarészt a drog... több»

2