2023.06.09 10:37 Interfectorem Sabnock Olvasottság: 147x
1

Mert ez is Japán!

Kan Eguchi elhatározta, hogy bemutatja a szumó világát, de úgy, ahogy még nem láttuk.

Japán a fura, de izgalmas gasztronómia, a képzőművészetek, az irodalom és a vallás mellett a harcművészetek területén is képes volt saját útját járni többévezredes történelme során. A szamurájok kora már réges-rég bevette a mozikat, de a szumó birkózók kifejezetten brutális világa sokkal kevesebb nézőhöz jutott el, talán csak eddig.

Holott évszázadok óta lényegében szinte változatlan szabályokkal és ugyanolyan komoly hagyománytisztelettel vívják ezt a sportot.

Mi több, egyes legendák szerint évezredekkel ezelőtt maga a szumó döntötte el a japán szigetek sorsát, így talán nem csoda, hogy az itt élő emberek kultúrájához nagyon mélyen hozzátartozik a nyers erőt és a roppant tömeget harcművészetté változtató küzdősport.

A Netflix nyolcrészes (legalábbis az első évad) sportsorozata, a Szentély is ebbe a nagyon zárt világba invitál bennünket, ahol nemcsak a szabályok, hanem az edzésmódszerek is változatlanok már évszázadok óta, így ízig-vérig kegyetlen és nagyon fájdalmas kiképzésekkel és elképesztő dinamikájú összecsapásokkal sokkolnak minket a széria részei.

És épp ezek a momentumok teszik életszagúvá, már-már szinte dokumentumszerűvé az epizódokat.

Külső szemlélőként egyszerre fájdalmas és nagyon érdekfeszítő nézni, ahogy a monoton erősítő edzések közben mennyire kifulladnak a sportolók, de az is ugyanennyire izgalmas, ahogy főszereplőnk egyre inkább rájön a tradicionális küzdősport lényegére és „ízére”.

A Szentély ugyanis nem árul igazán zsákbamacskát, hiszen alapsztorija egy klasszikus sportfilm ígéretét rejti, ahol a nagyon nehéz családi körülmények közül érkező, enyhébb bűnözői múlttal is rendelkező egykori dzsúdós, Oze beköltözik egy szumó műhelybe, hogy tervezett sikereivel hozza helyre édesapja adósságait.

A kezdetben kifejezetten fegyelmezetlen és öntelt karakter a kudarcok hatására változtat mentalitásán, és képes lesz alkalmazkodni, így saját szemtelenségét is erősségként felhasználva egyre inkább közel kerül céljaihoz úgy, hogy nemcsak ellenfeleit, hanem a változásra alkalmatlan közeget is teljesen kibillenti ősi egyensúlyából.

A sztori persze néhol kiszámítható, máskor viszont ténylegesen fölöslegesen elnyújtott jelenetek akadályozzák a cselekmény előrehaladását, de nagyon emberi, és a remek humorral, no meg a szívszorító drámaisággal is bátran operál, így főhősei mellett nézőit is igazi, mély érzelmi hullámvasútra ülteti fel.

Ez a hangulati kavalkád ugyanakkor olyan benyomást kelt, mintha az alkotók sem tudták volna néha eldönteni, mit is akarnak mondani az egyes epizódokkal.

A sokszor valóban mulatságos romantikus jelenetek, a küzdőtársak egymás közti, helyenként gyomorforgató (néha kissé gusztustalan) zrikálása, az elmét és a testet egyaránt megtörő felkészülések mellé egy misztikus gyilkossági szál is körvonalazódik.

A túlságosan is szétfutó műfaji kalandozás pedig így könnyen csömörhöz vezethetne, de szerencsére Kan Eguchi még idejében megfogja a „lovak gyeplőjét”.

Pedig a megvalósítás szinte semmi kivetnivalót nem hagy maga után.

A főbb szerepekben megforduló marcona birkózók mind-mind külön személyiségjegyekkel rendelkeznek, az őket megformáló színészek egyszerre a nyugalom szobrai és a visszafojtott haragtól bármikor szinte robbanni képes harcosok, küzdelmeik pedig sportközvetítésekbe illő dinamikával mutatja be a sportág működését, sőt még igen alapos ismeretekkel is felvértezi a szumóban járatlan nézőket.

Ugyanakkor, amikor a kamera látószöge elhagyja a dodzsót, és a hétköznapi életet akarja megmutatni, a felkelő nap országa hirtelen egy bénácska papírmasé díszletté, lakói pedig kissé nevetséges és parodisztikus karakterekké silányodnak, ami már nehezen befogadható kontrasztot ad a birkózók tűpontosságú stílusérzékkel megrajzolt, verejtékszagú edzőtermeivel és zseniálisan „kamerázott” mérkőzéseikkel.

Wataru Ichinose (Enno), Shota Sometani (Shimizu) és a gyönyörű, plusz nagyon egzotikus szépség, Koyuki (Hana) pedig nagyon nagyot „játszanak”.

Grat, jöhet a második évad!

71 Szentély  (2023)

dráma | sportfilm

Egy kemény, kétségbeesett kölyökből szumóbirkózó lesz, aki lenyűgözi a rajongókat pimaszságával, és felforgat egy hagyományokkal átszőtt iparágat. több»

1