2023.10.27 07:23 OkosMajom Olvasottság: <100x
1

Dollár-trilógia- első felvonás!

Sergio Leone!

Most mit mondjak róla?

Dollár-trilógia- első felvonás!

Nagyszerű rendező volt!

Több annál...

A western filmek „atyja”, aki más műfajokban is zseniálisan alkotott!

Nézzük csak egy pár filmjét a Mesternek:

A rodoszi kolosszus (1961), Egy maréknyi dollárért (1964), Pár dollárral többért (1965), A Jó, a Rossz és a Csúf (1966), Volt egyszer egy Vadnyugat (1968), Egy marék dinamit (1971), Nevem: Senki (1973), Volt egyszer egy Amerika (1984) stb., stb...

Szóval erről beszéltem!

Ennio Morricone zenéjével és Federico G. Larraya plusz a méltán híres Massimo Dallamano operatőrök képeivel és Víctor Andrés Catena, Jaime Comas és Sergio Leone kiváló forgatókönyvével nem is lehetett volna más a végeredmény!

Miről is szól a film?

Joe (Clint Eastwood) okos és gyors fickó, ráadásul nem szívbajos!

Ki akarja használni két rivális gengszterbanda „bénázását”, és gyorsan meg akar gazdagodni, míg azok el vannak egymás kinyírásával!

De mivel ő nem aljas, a jó szívének köszönhetően elkapják, és fogságba esik, ahonnan szerencsésen és ügyesen kiszabadul, és ezek után Ramon Rojo (Gian Maria Volonté) jár az eszében, és a bosszú élteti!

Gondolatok a filmről, csak úgy csípőből!

Az Egy maréknyi dollárért című klasszikus 1964-ben valóságos stílusforradalmat robbantott ki, tette mindezt úgy, hogy előtte nagyjából 20-30 filmet forgattak a műfajban, és Sergio Leone a maga nyers realizmusával, éles fekete humorával,és a kíméletlen szatíra eszközeivel tulajdonképpen a teljesen klasszikus, becsületes értékrendekkel teletűzdelt amerikai westerneknek adott egy hatalmas fricskát!

Hiszen a klasszikus séma szerint a western hősök becsületes „lovagok” voltak, mindig a szegények, elesettek oldalán álltak, és „irtották” a rosszakat, gonoszokat!

Pedig...

De hiszen John Wayne egy szimbóluma volt a jónak és a tisztaságnak, erre jött az éles, metsző tekintetű Clint Eastwood, aki szivarozik, koszos és pénzéhes. Imádja a nőket, iszik, és keményen átveri a nála ostobábbakat!

De ekkorra már a Wayne-féle klasszikus western haldoklik, és a helyét átveszi a nyersebb, de mégis igazabb, „emberközelibb” spagetti western.

Persze, tudjuk, hogy vannak jók, és vannak rosszak, azonban itt már a határok nagyon hamar elmosódnak, melynek az a következménye, hogy Clint Eastwood főhőse, az „Arctalan Férfi” gyakorlatilag egy-két pozitív, vagy mérsékelten pozitív tulajdonságtól eltekintve aligha különböztethető meg a filmbeli gazfickóktól!

Leone nem ábrázolja pozitív hősnek, csak kicsivel jobb gazembernek, mint az ellenfeleit.

De mint a klasszikusokban a hőst a nyugodt élet, és a szerelem, család várja, Leone hőseit a pénz és semmi más.

Hullahegyeket hagy, majd ellovagol egy fejbiccentéssel a naplementébe.

Sejthető, hogy a következő városban is örömlányokra, italra, szivarra és olcsó szállásra költ majd.

Ami viszont komoly fejfájást okozott a készítőknek, az az a per volt, amit a szinte legendás japán rendező, Akira Kurosawa indított ellenük, mivel Leone gyakorlatilag „ellopta” az 1961-es szamurájfilmjének, A testőrnek a történetét és szinte összes motívumát, és a pert végül is megnyerte!

Ezt félretéve viszont a siker szinte garantált volt.

A film zseniális, és hatalmas hatása volt az elkövetkezendő western és nem western filmjeire!

Marianne Koch, Wolfgang Lukschy, Sieghardt Rupp, Mario Brega, pedig nagyon jól játszottak, és felnőttek Clint Eastwood mellé!

Az IMDb-n 227 ezer vélemény után 7,9/10-es, a TMDB-n 3797 szavazat után 78%-on áll, nálam a film pedig 92% és öt csillag!

dráma | western

Az amerikai határ közelében fekvő mexikói városkába, San Miguelbe egy fegyveres marcona érkezik. Az idegen, a titokzatos Joe (Clint Eastwood) hamar barátságot köt a helyi ivó... több»

1