2022.11.09 17:53 Kóborló Olvasottság: <100x
2

A rosszul sikerült 13-as bányaváros ostroma

Mind oly sok horrorfilmes rajongó, én is imádom John Carpenter filmjeit, így a napokban arra gondoltam, mi lenne, ha újranézném azt a filmjét, ami kettétörte Mr. Carpenter karrierjét (vagyis rendezőileg szinte biztosan), azaz A Mars szellemét. Lássuk hát, hogy tényleg olyan rossz-e, mint ahogy a kritikusok és a rajongói vélték.

Mielőtt elmerülnék a film negatívumaiban vagy pozitívumaiban, feltétlenül muszáj megvizsgálni ennek a filmnek a létrejöttét. John Carpenter oly zseniális horrorfilmes alkotásokat tett le arra a képzeletbeli asztalra, mint a Halloween, A köd, A dolog, A sötétség fejedelme, vagy Az őrület torkában (csakhogy egy párat említsek). Ezen alkotások mind-mind kultikus klasszikusok mára, de azért érdemes megemlékezni arról is, hogy eme felsorolt filmjei közül jó pár hatalmasat bukott a mozikasszáknál és csak idővel lettek elismert klasszikusok. Tehát ha egy rendező akár csak egy ilyen filmet készített volna karrierje során, akkor is mindig azzal a címmel emlékeznénk rá, csakhogy Carpenternek, mint láthatjuk, csak ilyen filmjei készültek (és ekkor még csak egypár horrorfilmjét említettem meg, de más műfajoknál is zseniális alkotások kerültek ki a keze alól). Tehát amint a rajongók megtudták, hogy Carpenter az 1998-as Vámpírok című filmje után újra filmet készít, egyből beindult a nagy várakozás. Mondjuk a kevésbé elvakult rajongók valószínűleg már a film előzetese után érezhettek valami problémát a filmmel kapcsolatban, hisz ennél a filmjénél is elmaradtak a nagy mozipénztáras bevételek (de erre akár mondhatta volna Carpenter azt is, hogy ezt már megszokta). Azt viszont bizonyára nem, hogy szinte ízekre szedték a filmjét, mind a kritikusok, mind pedig a rajongók. Carpenter pedig nem értette sem akkor, sem pedig jó pár évvel később (ennek bizonyításaként még 2011-ben is beszélt erről egy interjúban), hogy miért húzták ennyire le ezt a filmjét, hisz ő csak egy tipikus b-filmes akció-sci-fi horrornak szánta mindezt. John Carpenter, imádlak és szeretem a filmjeidet, de az miért nem fordult meg a fejedben, hogy a neved egyet jelent a minőségi szórakozással, és hogy A Mars szelleme minden volt, csak minőség nem?

A rosszul sikerült 13-as bányaváros ostroma

Térjünk rá a film történetére. Talán már a film tartalmából is erőteljesen érződik a b-filmes hatás, de tudjuk, hogy Carpenternél ez semmit nem jelent. Ezért nem is nagyon foglalkoznék a kisebb-nagyobb hibákkal tarkított történettel, hisz ha van olyan személy a világon, aki egy gyengébb történetből is képes zsigeri félelmeket előcsalogatni, akkor azt bizonyára John Carpenternek hívják. A gond csak az, hogy ez itt nem teljesül, ráadásul nagyon nem. Tehát a film csak pillanatokra képes némi fajta feszültséget megteremtenie, ráadásul pedig a Mesterre oly jellemző atmoszféra totálisan hiánycikk volt.

Maradjunk továbbra is a negatívumoknál. Hát, a szereposztással is voltak gondok. Főhősként megkapjuk Natasha Henstridge-t, aki igazán gyönyörű nő volt (és még most is igencsak dekoratív), de színésznőként fele annyira sikeres, mint mondjuk annak idején modellként. Aztán itt van nekünk még Ice Cube, akit csapnivaló színésznek tartok, de rapperként annál jobbnak. A további szerepekben is ismert nevekbe futhatunk bele, de egyszerűen ez a film már a két főszereplő kiválasztása miatt is halálra volt ítélve szereposztásilag. Pedig talán a karakterek megírásával volt a legkevesebb gondom a film alatt.

Sajnos a technikai kivitelezéseken érződik csak igazán a b-filmes hatás. Sehol egy emlékezetes kivitelezés, sehol egy olyan jelenet, ami úgy beivódhatna az emlékezetembe, mint a Mester korábbi munkái. Ráadásul minderre még rátesz a zenei aláfestések is, ami szintén egy igencsak fontos kelléke volt minden Carpenter-filmnek. Itt részben megtartotta Carpenter a már védjegyéül szolgáló szintetizátoros szólókat, de valami metálbandát is felkért még arra, hogy dolgozzanak mindezek alá, és puff, egyből lőttek e téren is nálam a varázsnak.

Összegezve: sokszor éreztem ennél a filmnél egy korábbi Carpenter-film hatását, mégpedig az 1976-ban készített A 13-as rendőrőrs ostroma című alkotást, csakhogy ott még minden a helyén volt, itt pedig szinte minden, ami elromolhatott, az el is romlott. Elfogultként nem tudok két csillagnál rosszabbra értékelni egy Carpenter-filmet (pedig talán megérdemelné).

akció | horror | sci-fi

2025: az emberiség egy része a Marsra költözött és óriási bányákat létesített. Melanie Ballard rendőrhadnagy és csapata egy igen veszélyes bűnöző, a Pusztítóként... több»

2