A filmvilágot teljesen megrázta a hír, hogy Jean-Luc Godard 91 éves korában elhunyt.

Még ha az általa inspirált művészeti forradalom el is halványult a közemlékezetből (ironikus módon Godard egykor a legdivatosabb rendezők között volt a legdivatosabb), hatalmas befolyása mindig is jelentős marad.

Lehet, hogy nem ismered a filmjeit, de ismered az örökségét: felszabadult, stílusos, dacos, kompromisszumot nem ismerő. Ha valaha is el akartál merülni ennek az olykor kényes, ám legelhivatottabb művésznek a munkásságában, most itt az alkalom. Íme egy gyors kezdő útmutató.

#5

82 Kifulladásig  (1960)

(6) (18)

dráma | krimi

Mozikban

A Kifulladásig című francia filmremek Godard művészetének egyik alapköve. Főhőse, Michel lelő egy motoros rendőrt valahol Marseille közelében, s emiatt menekülnie kell.... több»

Számos rövidfilm után készítette el Godard első nagyjátékfilmjét, amelynek munkálatai nem voltak épp zökkenőmentesek. A Kifulladásig nem egy csiszolatlan gyémánt, ugyanakkor egy nyers energiával teli alkotás. Jean-Paul Belmondo "gengszterszerű" alakítása és Jean Seberg tündéri megjelenése teszi egyúttal felejthetetlenné ezt a filmet. Godard szándékosan alkalmazott ugrásszerű vágásokat az egyes jelenetek között, amelyek annak idején dilettáns hibának számítottak.
#4

86 A megvetés  (1963)

(3) (9)

dráma | romantikus | szatíra

A megvetés című drámában Paul Javal, a fiatal drámaíró egy producer révén állást kap a filmgyári óriáskerékben és sikert sikerre halmoz. Felesége, Camila azonban látja,... több»

Godard technikája gyorsan javult, ez a romantikus tragédia pedig az önismeret és a tiszta szórakozás legtökéletesebb keveréke maradt az elmúlt évek folyamán. Még mindig vannak váratlan és éles jelenetváltások a cselekményben. A történet lényegében egy fiatal drámaíróról szól, akit a siker teljesen elvakított. A férfi sajnos azt sem veszi észre, hogy felesége egyre jobban eltávolodik tőle. A borongó történet mellé Georges Delerue fájdalmas zenéje mindent fatalista komorságba borít.
#3

91 A bolond Pierrot  (1965)

(2)

dráma | krimi | road movie | romantikus | szatíra

Egy férfi szeret egy asszonyt. Mást vett feleségül, de mindig is őt szerette. Egy napon megszöknek együtt, ki tudja, merre, valahova messzire. Különös lelki azonosság köti őket... több»

Ez a film egyszerűen maga a stílus. Godard Belmondo visszatér félszeg karakterét csakis szeretni lehet, a filmben pedig szerepet kap Godard felesége és múzsája, Anna Karina is, akit kirobbanó energiája a francia újhullám ikonikus alakjává tett. A film nagy része menekülés története, amit úgy is értelmezhetnénk, hogy maga Godard is arra utal, hogy mindig valami felé rohan, remélve, hogy soha nem feneklik meg az egyhangúsábban.
#2

87 Hímnem, nőnem  (1966)

(3) (1)

dráma | romantikus

Paul Párizsban él, most lépett ki a seregből. Megismerkedik egy énekesnővel, aki barátnőivel él együtt. A fiatalok között szenvedélyes kapcsolat alakul ki. több»

A Hímnem, nőnem egy új korszak kezdetét jelentette Godard pályafutásában: sodró lendületű, felvillanyozó óda a popkultúra világának. Madeline reméli, hogy végre sikerül összehozna egy olyan lemezt, amire mindig is vágyott. Az álma valóra válik: van benne fegyver, némi politikai tiltakozás, szex, ami akkoriban rendkívül frissnek tűnt, különösen a fiktív karakterek esetében. Godard a filmek köztes feliratában "Marx és a Coca-Cola gyermekeinek" nevezi ezt a generációt. Kritikus hangvételű filmjei után a Hímnem, nőnem egy kulturális kinyilatkoztatásnak számít.
#1

dráma | fantasy | kísérleti film

Egy magányos férfi megismerkedik egy házas nővel. Szerelemre lobbannak, de viharos kapcsolatuknak úgy tűnik, nincs jövője. Eközben egy kutya kóborol vidékeken és városokon... több»

A közhiedelem szerint (ami ebben az esetben nem tévedés) Godard az első évtized robbanásszerű munkássága után kissé "megnyugodott", és ha nem is teljesen, de a szórakozás rovására belemerült politikai témáiba. De kár lenne leírni az ezt követő évtizedek súlyos kísérletezéseit. Vegyünk egy kis ízelítőt ebből a 3D-s filmből - igen, még Godard is készített ilyet -, amely elmosja a határokat, és rengeteg olyan vizuális trükköt tartalmaz, amelyet még nem fedeztek fel teljesen. Hagyd, hogy átjárjanak az ötletei; ragadd meg azokat, amelyek tetszenek. Godard azt akarta, hogy társalkotóként lépjünk be a filmekbe. Ezt a gondolatot soha nem szabad elfelejtenünk.