![]()
Valójában az értékelésem a látványvilágnak szólt. A film alapvetően ellentétekre épít: tűz és víz; etnikai hovatartozás: fehér és fekete; ultramodern robottechnológia (emberi materialista világ) és a lélegző természet (naturalizmus); ateista és hívő. Biztosan kimaradt pár dolog, de alapvetően ezek a motívumok mozgatják a film gyengén csengő mondanivalóját.
Ami viszont nagyon erős a filmben, az az akciójelenetek sora. Valahogy megérint és magával ragad az az élmény is, amikor megmutatja magát a szent anya, Eyva, Gekko megmentésén keresztül. Rendkívül látványosan szemléltették James Cameronék a fák gyökérrendszerében rejlő titkos erőt, mint az életet összekötő, magasabb rendű hálózatot. Gyakorlatilag Eyva szelleméhez is a növényeken, illetve fákon keresztül tudnak csatlakozni a na' vik.
![]()
Cameron trilógiájában az élet ökoszisztémája és Éva (Eyva), a gondoskodó anyaisten szerepén keresztül konstruált bibliai utalás az egyik legkiemelkedőbb felvetés. Ez a premissza ugyanis, hogy létezik egy magasabbrendű erő, istenség, aki minden élőlény anyja, óvatosan teremti meg a másik bolygón uralkodó hitvallást, ami egyébként kifejezetten szimpatikus, és szívesen hinnék ebben én is.
Ahogy azt megszokhattuk, a gazdasági rendszer- és társadalomkritika sem marad el: a kizsákmányoló kultúra exportja a másik világban nem működik, mert a természetvédelem erősebb; a különböző biológiai fajok képesek harcba szállni a fejlett technológiával bíró emberiséggel, amibe Eyva is besegít. És természetesen ne feledjük, hogy azért a víz az úr.
Bármennyire is klisés a film felépítése, az Avatar látványvilága töretlenül sikeres. Az első, 2009-es bemutató óta tudjuk, hogy ezt a filmet 3D-ben érdemes nézni. Nem véletlenül.
84 Avatar: Tűz és Hamu (2025)
akció | dráma | fantasy | kaland | sci-fi | thriller
A háború és fiuk elvesztése után Jake Sully és Neytiri kénytelen azzal szembesülni, hogy Pandorát új veszély fenyegeti: feltűnik a Hamu népe, élükön a könyörtelen... több»
Szereplők: Sigourney Weaver, Kate Winslet, Zoe Saldaña, Sam Worthington, Giovanni Ribisi

