Míg Magyarországon méltatlanul elfeledték, a világ színpadain Berlintől a Broadwayig méltán ünnepelték. A zeneértő bankár apa és az énekesi karrierjét lánya pályájának egyengetése miatt feladó anya (Tilly Herzog) csodagyereke tízévesen a Magyar Színházban debütált.
Törékeny, vézna kislány külsejét meghazudtoló elevenség szorult belé. Tizenhét évesen forgatta első magyar filmjét, mely egyben az egyetlen hazai produkcióban készült filmje volt. Eredetileg némafilmnek indult... Több
Míg Magyarországon méltatlanul elfeledték, a világ színpadain Berlintől a Broadwayig méltán ünnepelték. A zeneértő bankár apa és az énekesi karrierjét lánya pályájának egyengetése miatt feladó anya (Tilly Herzog) csodagyereke tízévesen a Magyar Színházban debütált.
Törékeny, vézna kislány külsejét meghazudtoló elevenség szorult belé. Tizenhét évesen forgatta első magyar filmjét, mely egyben az egyetlen hazai produkcióban készült filmje volt. Eredetileg némafilmnek indult a Gaál Béla-rendezte Csak egy kislány van a világon, végül az egyik legkedveltebb hangosfilm lett belőle. Utólag tették rá a hangot zenekísérettel, dalbetétekkel zörejekkel. Katinkát alakította benne, aki beleszeret a Jávor Pál megformálta földbirtokosba.
Ezt követően szinte azonnal lecsaptak Eggerth Mártára a külföldi impresszáriók. Kálmán Imre húga mutatta be a Montmartre-i Ibolya zeneszerzőjének. A bécsi Johann Strauss színházi premiert egy hamburgi fellépés követte, ahol Géza von Cziffra ajánlására Richard Eichberg filmrendező is felfigyelt rá. Immár szőkén szerződött az Ufához.
1930 és 1938 között közel negyven német, osztrák, angol, olasz operettben és zenésfilmben táncolt, énekelt. Regénybe illő szerelme, majd házassága a lengyel tenorista, Jan Kiepurával is az Ufa műtermeiben szövődött A szívem téged hív forgatásán. Legnagyobb közös sikerük, a Bohémélet Bolváry Géza-rendezte filmváltozata volt. A kor ünnepelt szerelmespárját alkották Európában és a tengerentúlon.
Franciaországi kitérővel érkeztek 1939-ben New Yorkba, majd Hollywoodba. Énekesnő-szerepkörének mozgóképes fináléja lett az utolsó közös filmük Kiepurával, 1957-ben a Tavasz Berlinben. Szerződéseinek állandó kitétele volt, hogy minden filmjében szerepeljen egy magyar dal. Csak egy kislány címmel utoljára egy 2002-es portréfilm rögzítette a Theater an der Wien-beli koncertjén fellépő örök primadonnát.
(erdei1999)