2024.03.25 23:17 Artemisia Olvasottság: <100x
0

Üldözőből üldözött

Henry Koster monumentális történelmi eposza az '50-es évek gazdag peplumfilm-termésének egyik legékesebb darabja. Olyan klasszikusok születtek a korszakban, mint a Quo Vadis?, a Ben-Hur vagy a Spartacus. De az örökzöld eposzok közül is kiemelkedik A palást szépségével és megkapó történetével, mely az emberi lélek összes zugát és a személyiségfejlődés összes fázisát feltérképezi egy gyönyörű bibliai ihletettségű cselekményben, egy hányatott, ám életre szóló barátság és egy szenvedélyes szerelmi történet keretébe ágyazva.

Az első századi Rómában járunk, Tiberius császár uralkodása idején. A birodalom virágzik, az élvhajhász tiszt, Marcellus Gallio pedig élvezi a hedonista élet szépségeit, amikor találkozik gyerekkori szerelmével, Dianaval. A lány nem hivatalosan a trón új várományosának, Caligulának lett ígérve, ráadásul egy rabszolga-árverésen Marcellus rá is licitál Caligulára, csakhogy bosszantsa vetélytársát. Ugyan megszerzi a hellén rabszolgát, Demetriust, de hamarosan egy új kinevezést is kap: a messzi Palesztinában kell szolgálatot teljesítenie, távol Dianától.

Üldözőből üldözött

Palesztinában a helytartó, Pontius Pilatus fogadja, és meg is bízza egy hármas kivégzés végrehajtásávál. Két tolvajt, valamint egy zsidó rendbontót kell keresztre feszítenie. Utóbbi különös tanokat hirdet egy új istenről, és Jézusnak, a Krisztusnak nevezik...

Marcellus szenvtelenül végrehajtja a feladatot, Demetrius, a rabszolga azonban megpróbálja megakadályozni a kivégzést, és Jézus palástját is megszerzi.

Marcellus nem dühíti Demetrius felindultsága, és magára veszi A palástot. Azonban ennek hatására meghasonlik önmagával, látomásokban újra éli a kivégzést, és az őrület jelei mutatkoznak rajta.

Rómába korábbi önmaga árnyékaként tér vissza, a teljes őrülettől tart, és biztos benne, hogy A palástot elátkozták. Tiberius ismét Palesztinába küldi azzal a feladattal, hogy kutassa fel és semmisítse meg A palástot. Miközben A palást után kutat, kapcsolatba kerül Jézus követőivel, akiket keresztényeknek neveznek, és akiknek Demetrius is tevékeny tagja. Számot kell vetnie magáról, de az új hit hatására fokozatosan enyhül az őrülete, és egyre tisztábban látja Jézust, a kereszténységet és önmagát.

Keresztényként tér haza, ahol az időközben császárrá lett Caligula keresztényüldözésével találja szemben magát. Marcellus mindent megtesz újonnan megszerzett hitéért, melyet Diana is megismer, és amely vészesen a mártírhalál felé terelgeti őt...

A film gyönyörűen járja körül azt a roppant utazást, melyben Marcellusnak része van, mind a fizikailag, mind lelkileg. Hedonista, hetyke rómaiból igazi keresztény mártírrá növi ki magát. A kereszténység terjedését, a megtérés folyamatát pedig még sosem mutatták be ilyen különleges szemszögből – a Jézust megfeszítő katona szemszögéből. Richard Burtonnek jól áll a római aranyifjú karaktere, de hiteles a meghasonlott, bűntudattól gyötört katona, valamint a hitéért halni kész mártír szerepében is. Victor Mature alakítása feledhetetlen a hithű Demetrius szerepében, és meg kell még említeni Jean Simmons bájos alakítását Dianaként, valamint Jay Robinsont az őrültség első jeleit viselő Caligulaként.

A látványvilág grandiózus, a díszletek és jelmezek lenyűgözően korhűek (pláne ha figyelembe vesszük a film korát), és nemcsak a külsőségeket, de a korszellemet is sikerült hitelesen és korhűen megragadni. A magát legyőzhetetlennek és felsőbbrendűnek tartó rómaiak hetykesége, a rabszolgaság intézményének, a rabszolgapiacok és a rabszolgák egyéni sorsának kegyetlenségét, a keresztényüldözés elő, vérgőzös hullámait.

Örökzöld, feledhetetlen alkotás, mely a hit formáló erejéről, az ember lényének két oldaláról, az állati kegyetlenségről és az önfeláldozó szeretetről mesél, valamint arról, hogy mennyi mindent képes elviselni az elszánt emberi lélek.

Bár a vallásos alkotások színezete, alapvetően a vallás és vallásos témát feldolgozó művek megítélése nagyot változott a film megjelenése óta eltelt több mint 7 évtizedben, de az ember érzelmi és lelkivilága vajmi keveset változott – éppen ezért sosem avul el igazán a film és az üzenete.

92 A palást  (1953)

dráma | történelmi

Marcellus Galliot megbízzák a názáreti Jézus megfeszítésével. Végigjárva a szelíd lelkű férfival a Golgotát, egyre inkább megkérdőjeleződik benne az ítélet helyessége,... több»

0