A 10 legrövidebb ütős horrorra muszáj időt szánnod!

A horror kezdete óta az olyan filmek, mint a Drakula vagy a Frankenstein alig tudták elérni a 70 perces játékidőt.

Az utóbbi években úgy tűnik, hogy Hollywoodnak éppen az ellenkezőjével van gondja, mivel folyamatosan gyártja a horrorfilmeket, amelyek látszólag a türelem próbára tételére készültek. A Hellraiser reboot volt a franchise leghosszabb darabja. A Fehér éjszakák 150 perces volt. A Sóhajok remake majdnem kétszer olyan hosszú volt, mint elődje.

Ha hiányoznak azok az idők, amikor egy jó kis slasher- vagy kreatúrafilmet másfél óra alatt meg tudtál nézni, akkor ez a lista biztosan tetszeni fog. Bizonyos értelemben a rövid horror hatékonyabb, mivel a mélyvízbe dob, és már az elején halálra rémít.

Mivel ezek a filmek nagyon rövidek, valószínű, hogy "éhes" maradsz a folytatásra. Az azonban nem kérdés, hogy egy rövid ijesztgetés sokkal jobb, mint egy olyan, ami túl sokáig tart.

#10

75 Hang nélkül  (2018)

(84) (36)

dráma | horror | sci-fi

SkyShowtime

Ismert világunkat rejtélyes és vérszomjas idegen lények szállták meg, amelyek a legkisebb neszre is felfigyelnek, így csapva le áldozatukra. Egy leleményes családnak azonban úgy... több»

A Hang nélkülben az Abbott család kénytelen csendben élni, miután a világot megtizedelik a hiperérzékeny hallású idegenek. Az előzmények miatt nem meglepő, hogy a film nagy részében minimális párbeszédet találunk. Bár a "hang nélküli film" akár giccsesnek is tűnhet, ez a legjobb horror - gyönyörű, ötletes, megható és egyenesen félelmetes. A mozi történetében még soha nem töltött el ennyi rettegéssel egy lépés hangja. Nézés közben képtelenség ellazulni, még akkor is, amikor úgy tűnik, Abbotték nincsenek veszélyben. Miközben a család társasjátékozik és otthon pihen, mindig tudatában vagy annak, hogy a legkisebb zaj is az azonnali halálukat fogja okozni. Az teszi ezeket a pillanatokat olyan körömrágóvá, hogy mennyire törődsz Abbottékkal nézőként. Anélkül, hogy megszólalnánk, jól érzékeljük, hogy kik ezek a karakterek, ami segít abban, hogy egy nagyon is valóságos családnak lássuk őket. Bár a legjobb horrorok is meg tudnak akadni a harmadik felvonásban, a Hang nélkül csúcspontja egy olyan érzelmi hullámvasút, amely biztosan megrázza az embert.
#9

80 Szemek arc nélkül  (1960)

(2) (3)

dráma | horror

A zseniális Dr. Génessier azzal kísérletezik, hogy a beültetett szerv ne lökődjék ki. Olyan fiatal lányokat keres, akiknek arcával pótolhatná a lánya, Christiane eltorzult... több»

A Szemek arc nélkül című filmben egy Christine nevű lány egy autóbaleset következtében eltorzul, így apja, egy Genessier nevű sebész arra kényszerül, hogy mindenáron új arcot találjon neki. Annak ellenére, hogy a Szemek arc nélkül című filmet horrorklasszikusnak tartják, az első 30 percben nincs benne semmi ijesztő. Annyi időt tölt Christine dilemmájának részletezésével, hogy kezdetben akár drámának is gondolhatnánk. De amikor a horror beindul, teljes lendülettel jön, egy groteszk arcátültetési jelenettel. Mivel a rendező, George Franju jól ismerte a vágóhidakat (és dokumentumfilmet is készített a témáról), saját tapasztalatait használta fel ahhoz, hogy az olyan véres jelenetek, mint ez, borzalmasan, de hitelesen nézzenek ki. Bár Genessier az "őrült tudós" archetípusába esik, soha nem tűnik karikatúrának. Pierre Brasseur visszafogott alakításának köszönhetően nem lehet nem sajnálni őt, még akkor sem, ha a lánya állapotának orvoslására szolgáló eszközei förtelmesek. Christine elviselhetetlen szorult helyzete miatt nem igazán hibáztathatjuk azért, hogy hagyja Genessier-t elvégezni szörnyű kísérleteit. Azonban csak a film utolsó pillanataiban derül ki, hogy hajlandó-e elfogadni vagy elítélni apja módszereit.
#8

64 Szauna  (2008)

(2)

horror

A svéd-orosz háború idején játszódik a film. Erik és Knut hatalmas bűnt követnek el, egy fiatal lányt hagynak meghalni. Azonban a lány nem hagyja bosszú nélkül és kísérteni... több»

Mielőtt megkérdeznéd, igen, a Szauna egy film, amelynek középpontjában egy kísértetjárta szauna áll. És nem, nem paródia. Bármennyire is nevetségesen hangzik ez a feltevés, ezt a finn filmet a horrorfanatikusoknak kötelező megnézni. Az orosz-svéd háború végén játszódik, és két testvér, Eerik és Knut azt a feladatot kapja, hogy jelölje ki a területet, amely immár svéd uralom alatt áll. Útjuk során felfedeznek egy szaunát egy mocsár közepén. A testvérek bűnösek a csatában kioltott életek miatt, ezért beleegyeznek, hogy használják a szaunát, mert azt hiszik, hogy az lemossa bűneiket. Röviddel azután, hogy belépnek a szaunába, Eerik és Knut felfedezik, hogy azt egy kísértet lakja, aki alig várja, hogy emlékeztesse őket az általuk elkövetett gonoszságra. A Világítótoronyhoz és a Donnie Darkóhoz hasonlóan a Szauna is nagyon keveset magyaráz, sok jelenetet az értelmezésre bízva. A nem lineáris szerkezet miatt egyes nézők nehezen követhetik a történetet. De mivel a cselekményt ilyen véletlenszerűen mesélik el, sosem lehet tudni, mi fog történni legközelebb, így sosem vagyunk felkészülve, amikor a dolgok megbolondulnak. Ha szereted az olyan filmeket, amelyek nem magyaráznak el mindent, a Szauna pont neked való lesz.
A Terrified egy természetfeletti horror Argentínából, amely egy Walter nevű paranormális szakértő körül forog. Miután Walter szellemet látott a saját házában, összeáll egy kutatócsoporttal, hogy kivizsgálják a szomszédságot sújtó paranormális jelenségeket. Amennyire ijesztő, annyira felkavaró, amikor a film szembe megy az árral. Miután egy fiút megölnek, a holtteste feltámad a sírjából, és visszabotorkál a házába. Ahelyett, hogy sikoltozna vagy civilekre támadna, a gyerek mozdulatlanul ül a vacsoraasztalnál... gyötrelmes hat percen át. Mivel az egész jelenet alatt ezt a bomló gyereket kell bámulnunk, nem tehetünk róla, hogy nem érezzük magunkat kényelmetlenül. Egy másik trópus, amit a Terrified elkerül, a "tagadó karakter". Mivel a természetfeletti bizonyítékok elsöprőek, nagyjából mindenki elfogadja, hogy a környéken kísértetek járnak. Ha eleged van abból, hogy a filmszereplők mindent hiteltelenítenek, amit a főhős mond, akkor megkönnyebbülve fogod hallani, hogy a Terrified nem bajlódik ezzel a klisével. Sőt, azt is bebizonyítja, hogy az időzítés és a hangeffektek hatékonyabb eszközök a valódi félelem előidézésére, mint a sokk-gore. Ha nem ugrasz fel a székedből legalább egyszer a Terrified semmiből előbukkanó ugrálós ijesztgetéseinél, akkor bizonyára acélból vannak az idegeid.
#6

80 A pokol hét kapuja  (1981)

(5) (4)

horror

A pokol hét kapuja című film története egy New Orleans-i elhagyott hotelben játszódik, mely sötét titkokat rejt. Kinyílni készül a túlvilág bejárata és amikor új lakók... több»

A film középpontjában egy Liza nevű nő áll, aki egy nemrég örökölt szálloda felújítására készül. A felújítás sokkal nehezebb, mint Liza feltételezte, mivel az épület egyes részei romosak és pókokkal fertőzöttek. Ja, és a szálloda a pokol kapujára épült. Ez szintén problémát jelent. Lehet, hogy a megjelenésekor elítélték, de ma már Lucio Fulci legjobb munkájának tartják. A földöntúli filmzene és a zavarba ejtő operatőri munka még akkor is állandóan izgalomban tart, amikor semmi különösebben ijesztő nem történik. A véres gyakorlati effektek pedig rendkívül kreatívak. Ha félsz a tarantuláktól, lehetséges, hogy az emberevő pókok jelenetétől szívrohamot kapsz. Ahelyett, hogy fokozatosan vezetnénk be a természetfeletti elemeket, a dolgok szinte azonnal ijesztővé válnak, miután Liza megérkezik a szállodába. Bár a film tele van szellemekkel, csúszómászókkal és zombi varázslókkal, Fulci műve inkább gótikus horror, mint hagyományos kísértetfesztivál, mivel inkább a hangulatra és a feszültségre koncentrál, és a nézőt a rettegés permamnetes állapotában hagyja.
#5

73 Ils  (2006)

(5)

horror | thriller

Egy vidéken, az erdő mellett élő fiatal pár éjszaka arra ébred, hogy valaki bejutott a házukba. Furcsa hangokat, motoszkálásokat hallanak, az autójuk eltűnik, a pszichológiai... több»

Ami a horrorokat illeti, az Ils (ami franciául "Ők") nem is lehetne egyszerűbb. Egyik éjszaka egy Clementine nevű tanárnő felébred, amikor kintről zenét hall. Amikor férjével, Lucasszal elindulnak, hogy utánajárjanak, kiderül, hogy ellopták az autójukat. Amikor hazatérnek, felfedezik, hogy az áramot elvágták, így nem tudják hívni a rendőrséget. Ráadásul Clementine észreveszi, hogy egy csapat csuklyás alak követi őt. Mivel oly sok modern horror kiemeli a látványos effekteket és a túlzott vérengzést, jó látni, hogy egy kísérteties thriller teljes mértékben a feszültség fokozására koncentrál. Ha az ijesztgetés egyszer elkezdődik, a stáblista végéig nem hagyja abba. Emiatt az Ils nézése nem csak ijesztő, hanem kimerítő is (de a jó értelemben). Egy tapasztalatlan rendező kezében unalmas lehetett volna nézni, ahogy főszereplőnk több mint egy órán keresztül a sötétben szaladgál. De a hatékony kameramunkának, a hátborzongató hangsávnak és a hátborzongató hangeffekteknek köszönhetően nem lehet nem élvezni David Moreau és Xavier Palud filmjét. Bár az Ils valós eseményeken alapul, nem úgy hat, mint egy allegória vagy egy kortárs társadalomról szóló film. Ehelyett úgy tűnik, hogy az Ilsnek egyetlen célja van - hogy halálra rémítsen.
#4

77 Veszett  (1977)

(5) (6)

horror | sci-fi

Rose a kómából felkelve olthatatlan vágyat érez a vér iránt, amit a felkarjának tövében alattomosan szunnyadó tüskével bír magához venni. Chambers formatervi paramétereivel... több»

David Cronenberg filmje azzal kezdődik, hogy Rose motorbalesetet szenved, és a túlélés érdekében egy kísérleti sebészeti beavatkozáson kell átesnie. A műtét először sikeresnek tűnik. De miután Rose-nak emberi húsra való vágya támad, elkezdi megharapdálni a járókelőket, akik így veszett húsevőkké válnak. (Emellett megfertőzi az embereket egy fullánkkal, amely a hónalja alatti nyílásból ered. Elvégre ez nem is lenne Cronenberg-film, ha nem lenne benne valami furcsa testhorror). A Veszettet az különbözteti meg a hagyományos zombis filmektől, hogy ebben a filmben a fertőzöttek élnek, és még mindig megmarad a személyiségük, miközben emberi húst zabálnak. Bizonyos értelemben ez még nyugtalanítóbbá teszi a történetet, hiszen Rose tisztában van a gonoszsággal, amit elkövet, de képtelen megállítani magát. Bár a film véres, az, ahogyan a társadalom reagál a vírusra, undort kelt bennünk. Ahogy a járvány elszabadul, a kormánytisztviselők elkezdik lelőni a potenciális terjesztőket, így az elit kevésbé tűnik emberségesnek, mint a fertőzöttek. Lehet, hogy megjelenésekor vegyes fogadtatásban részesült, de a Veszett meglepően jól öregedett (és sokkal jobb, mint a 2019-es remake).
#3

79 Gyerekjáték  (1988)

(13) (9)

horror | thriller

Egy kisfiúnak, Andy-nek nagyon megtetszik a játékbolt kirakatában Chucky, amit szülei meg is vesznek neki. A kedves arcú születésnapi ajándékban azonban hamarosan feléled a... több»

Az évek során a film rengeteg folytatást, egy remake-et és egy tévésorozatot kapott. (Chucky cameója a Ready Player One-ban is nagyon vicces volt.) Mivel a legtöbb ilyen alkotás a gyengébbtől a nézhetetlenig terjedt, könnyű elfelejteni, mennyire jó az eredeti. Annak ellenére, hogy a franchise minden egyes filmnél a poénos területre hajlik, a Gyerekjáték egy valódi horror. Nincs túl sok giccses pillanat, és az egysorosok is a minimumra szorítkoznak. Bár Brad Dourif Chucky szerepében minden filmben remekel, még sosem volt olyan szórakoztató és félelmetes, mint abban, amivel az egészet elkezdték. Bár a jump scare horrort lustának tartják, ebben a filmben rendkívül hatásosak ezek az elemek, hiszen az ember tényleg elhiszi, hogy Chucky kétszer-háromszor is kipukkadt. Amikor már azt hiszed, hogy mindennek vége, a vörös hajú baba újra életre kel. Ha nem vagy nagy Chucky-rajongó, akkor is érdemes megnézned a filmet. Lehet, hogy nem tökéletes, de vitathatatlanul a franchise legjobbja.
#2

71 Rémecskék  (1986)

(5) (10)

horror | sci-fi | szatíra | vígjáték

Ki ne imádná ezeket a kis pattogó, teniszlabdaszerű szörnyeket, akik mindenkit felzabálnak, akárcsak a kisgömböc? Ráadásul olyan gyorsan, hogy még sikítani sincs idõ... A... több»

A Rémecskék azzal kezdődik, hogy egy csapat idegen, Krites nevű lény kényszerleszáll a Földön. Amikor egy Brad Brown nevű gyerek megtalálja a földönkívülieket az otthonában, mindent megtesz, hogy megvédje a családját. Bár a film elég hülyén néz ki, sok pozitív tulajdonsága van. Meglepően jó a szereposztása, köztük a hírnév előtti Billy Zane. Emellett Scott Grimes (akit leginkább a The Orville című sorozat Gordonjának szerepéről ismerhetünk) szolidan játssza a főszerepet. Bár a címszereplő szőrgombócok már a nyitójelenetben megjelennek, a film nem kapkodja el a bemutatásukat, ami még izgalmasabbá teszi a bemutatkozásukat. A legtöbb filmes idegenekkel ellentétben ezek a szörnyetegek meglepően jól megkülönböztethetőek. Kreatív megjelenésük, egyedi támadásuk van, és különböző személyiségeket mutatnak be.   Mivel a Critters apró, szőrös, gonosz... ööö... élőlények, sokan azt feltételezték, hogy ez a horrorkomédia a mindössze két évvel korábban megjelent Gremlins másolata.   Nyugodt lehetsz, a Critters nem másol semmit. Anélkül, hogy bármit is elrontanánk, ez a kultikus klasszikus sokkal furcsább, mint ahogyan azt el tudnánk képzelni. Ha olyan horrort keresel, ami egy kicsit őrült, a Critters mindenképpen neked való.
#1

84 Lights Out  (2013)

(1)

horror | rövidfilm | thriller

Egy nő felfedezi, hogy egy rejtélyes alak tűnik fel nála, akárhányszor lekapcsolja a villanyt. több»

Rendező: David F. Sandberg
Szereplők: Lotta Losten
2013-ban David F. Sandberg egy kísérteties rövidfilmet adott ki Lights Out címmel. Annak ellenére, hogy kevesebb mint három perces, ijesztőbb volt, mint szinte bármelyik film, amit abban az évben kiadtak. A rövidfilm pozitív fogadtatása miatt Sandberg támogatást kapott a Lights Out játékfilmmé való adaptálására. A film középpontjában egy Sophie nevű mentálisan beteg nő áll, aki felfedezi, hogy őt és gyermekeit egy szellem üldözi, aki csak árnyékban látható. Bár a rövidfilmben az effektek nagyon egyszerűek, ennek oka a költségvetési megfontolások voltak. Mivel a nagyjátékfilm mögött sokkal több pénz állt, Sandberg számára könnyű lett volna a természetfeletti jeleneteknél a CGI-re hagyatkozni. Szerencsére a nagyra becsült filmrendező inkább a gyakorlati effektekre és a hiteles villámlásokra koncentrált, hogy a paranormális jelenetek meggyőzőbbek legyenek. Ami a Lights Outot a hagyományos horrorfilmeknél ijesztőbbé teszi, az az, hogy a családdal kapcsolatos drámát jobban kiemeli, mint a metafizikát. Ha ötpercenként látnánk egy szellemet, akkor érzéketlenné válnánk rá. Mivel a Lights Out kiemeli Sophie küzdelmét a mentális instabilitásával, beleéljük magunkat a helyzetébe, ami sokkal váratlanabbá teszi, amikor a családját hirtelen megtámadja egy gyilkos szellem.