71 Expedíció  (2018)

Miközben a Disney az évszázad üzletét (?) kötötte a Fox felvásárlásával, úgy tűnik, a nézők egyre kevésbé pártolják a mozizást.

1,26 milliárd eladott mozijegy Észak-Amerikában. Rengetegnek tűnik, mégis egy történelmi mélypontot jelöl a szám. Ugyanis 1995 óta nem adtak el ilyen "kevés" mozijegyet a tengerentúlon. Azonban hiába a visszaesés, amikor a dráguló jegyárak miatt továbbra is növekvő piacnak tűnik Hollywood. A kérdés csak az, hogy mennyi ideig?

Nem véletlen, hogy a Disney gőzerővel hozzálátott a steaming szolgáltatás fejlesztéséhez (és részben ezért volt olyan fontos számukra a Fox), ahogy az sem, hogy a Netflix csak 2018-ban 8 milliárd dollárt szándékozik tartalomgyártásra szánni. Ennyi pénzt költeni arra, hogy az emberek otthon maradjanak a kanapéjukon ésszerűtlen lenne, ha nem hinnének olyan erősen abban, hogy ez a jövő. És van a dologban igazság. Miért is költene  valaki az USA-ban 15 dollárt egy estére, amit egy hangos és zsúfolt vetítőteremben tölt el, megvásárolva a túlárazott mozijegyet, popcornt és üdítőt, nézve a filmek előtt vetített reklámok végtelen sorát? A Netflix és az összes streaming szolgáltató így látja a moziélményt (természetesen sarkítunk egy kicsit, de a lényeg ettől még változatlan).

Arról, hogy egyre kisebb számban fogynak a mozijegyek, Hollywood és a mozik és bőven tehetnek, mert miközben az igények változtak, erre gyakorlatilag semmilyen válasz nem született, önmagában még a minőségi 3D is kevés, egyrészt, mert viszonylag keveseknek van rá igényük, másrészt pedig ma már ehhez az élményhez sem szükséges moziba menni.

Most akkor eljött a mozi halála? Ez még nagy túlzás lenne, a moziláncok és a hollywoodi stúdiók még hosszú évekig dollármilliárdokat fognak kaszálni, de az is biztos, hogy egy radikális változás előtt állunk. A stúdiók egyre nyitottabbak a prémium VOD-megoldások iránt, vagyis, hogy röviddel a mozis premier után a produkciók már elérhetőek legyen a különböző streaming szolgáltatók kínálatában. Itt tényleg legfeljebb csak hetekről lenne van szó, sőt! A Paramount úgy döntött, hogy nagyszabású sci-fijének (Expedíció - Natalie Portman főszereplésével) nemzetközi forgalmazásának jogait a Netflixnek adja el, így a film a premierjének napján már streamelhető lesz.

Ti ugyanolyan rendszerességgel jártok moziba, mint tíz-tizenöt éve?