Mindent a filmről: Szűzőrség

A srácok évtizedek óta izgatottan kísérik figyelemmel a mozikban a hozzájuk hasonló ifjak arra irányuló merész és teljesen illetlen törekvéseit, hogy végre elveszítsék a szüzességüket. Olyan klasszikusokat idézhetünk fel e tárgykörben, mint a Malackodók (Porky's), a Superbad – avagy miért ciki a szex? és az Amerikai pite (American Pie).

Eljött az ideje, hogy a hölgyek is labdába rúgjanak, és kiderüljön, nekik milyen tapasztalataik vannak ezen a téren.

A Szűzőrség Kay Cannon – a Tökéletes hang-trilógia forgatókönyvírója – első rendezése: szédületes nevelődési vígjáték életünk talán legfontosabb beavatási szertartásáról. Az ellenállhatatlan humorú film a feje tetejére állítja a nemi szerepeket illetően alkalmazott kettős mércét. Cannon azon kevés rendezőnők egyike, akik nagy stúdió égisze alatt készítettek korhatáros vígjátékot.

Három szülő rájön, hogy lányaik a szalagavatóra időzítve szeretnék elveszíteni a szüzességüket, ezért titkos akciót szerveznek, hogy szándékukat meghiúsítsák. Lisa (Leslie Mann), Mitchell (John Cena) és Hunter (Ike Barinholtz) a sors keserű fintora nyomán szerveződik elszánt csapattá, lányaik azonban az óvoda első napjától a legjobb barátnők. Repül az idő, a lányokból belemenős fiatal nők lesznek, mialatt szüleik aggodalommal telve asszisztálják végig életük jeles napjait a születésnapoktól a kamaszpanaszos hisztiken át az első táncokig és most a szalagavatóig.

A szülők éppen annyira különböző karakterek, mint a nevelési stílusuk. A szingli Lisa és lánya, Julie (Kathryn Newton) a legjobb barátnők, akik minden titkukat megosztják egymással. A sportmániás Mitchell minden erejével támogatja Kaylát (Geraldine Wiswanathan) felesége, Marcie (Sarayu Blue) oldalán. A csúnya válás után kissé megzakkant Hunter csak félig van jelen a lánya, Sam (Gideon Adlon) életében, de azt az alkalmat nem hagyná ki semmiért, hogy besurranjon szeme fénye szalagavatójára, szándékai szerint örökre felejthetetlenné téve a napot.

Miután számos sokatmondó üzenetre bukkantak, amelyek a lányok szűztelenítési fogadalmáról szólnak, a botcsinálta trió hozzálát, hogy megakadályozzák őket abban, ami szerintük életük legnagyobb hibája lenne. Az éjszaka autós üldözésekkel, féktelen bulizással és anális sörtölcsér-vetélkedővel telik, és a szülők egyre inkább rájönnek, hogy lányaikból olyan okos, határozott és céltudatos fiatal nők lettek, amilyennek mindig is látni szerették volna őket. (Anális sörtölcsér-vetélkedő: viszonylag új buliszokás, amelynek keretében az emésztőrendszer alsó részén juttatják be a szervezetbe a sört vagy más alkoholt. Ezzel sikerül kikerülni a máj méregtelenítő hatását, így az alkohol gyorsabban jut a vérkeringésbe és nagyobb hatást fejt ki. – a ford.)

Induljon a buli!

Kay Cannon, A stúdió (30 Rock) című sorozat forgatókönyvírója és producere régóta arról híres, hogy mesterien alkot női karaktereket, akik humoros és emelkedett üzeneteket hordozó történetek hősei. Amikor a Rossz szomszédság 2. producerei, Seth Rogen, Evan Goldberg és James Weaver árnyaltabb karakterekre és fordulatosabb történetre vágytak, azonnal Cannonhoz fordultak. „Mi pasik vagyunk, a film pedig egy egyetemi lányszövetségről szól, úgyhogy női inputra volt szükségünk – magyarázza Goldberg. – Összeültünk egy csomó profi női filmessel, és Jay ötletei elképesztőek voltak.”

A Szűzőrségre készülve a film alkotói tisztában voltak azzal, hogy ismét női perspektívára van szükségük. „A történet eredeti változatában három apa szerepelt, és nagyon kellett egy női főszereplő is, hogy egy anyánk és két apánk legyen – folytatja Goldberg. – A változtatás révén arra is rájöttünk, hogy a hozzánk hasonlók helyett a filmnek határozott női rendezőre van szüksége, mint amilyen Kay Cannon.”

„Amikor az ember először rendez, mindenki azt figyeli, hogyan áll a dolgokhoz – mondja Weaver. – Kay rendkívül kemény filmes. Mindig önmagától követeli a legtöbbet, és semmilyen feladattól nem retten vissza.”

Cannon nem csupán az első női rendező a Point Grey Picturesnél – amelynek tulajdonosai Rogen, Goldman és Weaver –, hanem a hatodik rendezőnő a mozgókép történetében, aki korhatáros stúdiófilmet készít.

„Régóta motoszkált már bennem, hogy rendezni szeretnék – árulja el Cannon. – Nőket ritkán szoktak ilyesmire felkérni, úgyhogy nem késlekedtem a pozitív válasszal.”

A rendezőnek fontos volt, hogy olyan filmet készítsen, amely egyszer majd a lányának is tetszeni fog. „A lányom még nagyon kicsi, de remélem, egy szép napon magára ismer a filmben. Olyan sztorit akartam filmre vinni, amely a hősnőit eddig nem látott módon ábrázolja.”

Cannon hat év után először ment nyaralni, és pont akkor kapta meg a Szűzőrség forgatókönyvét, amit nem tudott letenni. „Megígértem a férjemnek, hogy nem fogok dolgozni. Ehhez képest hajnali kettőig olvastam a forgatókönyvet a telefonomon, és nem győztem nevetni.”

A történet azért is tetszett Cannonnek, mert nem a szokásos „gimis szexfilmnek” szánták. „Fiatal nőkről szól, akik rátalálnak a szexualitásukra és szembeszállnak a nemi kettős mércével. Azonnal meg akartam csinálni ezt a filmet.”

A hasonló témájú filmek főhősei nagyon sokáig fiatalemberek voltak. A Szűzőrséggel végre eljött az alkalom, hogy fiatal nők adjanak számot a szexuális élményeikről, mégpedig mindenki számára élvezhető módon. Cannon kedvenc jelenete az, amikor a lányok megkötik a szexpaktumot, mert a párbeszédek olyanok, amilyeneket bármelyik gimis büfében elkaphat az ember. „Hülyéskednek és nem válogatják meg a szavaikat – mondja a rendező. – Úgy beszélnek a szexről, ahogyan lányoktól nem szoktuk meg, legalábbis nem középiskolás környezetben.”

Rogen arról ismert, hogy tökéletesen meg tudja ragadni ezeket a jellegzetes gimis pillanatokat, ahogyan a Superbad – avagy miért ciki a szex? című vígjátékban tette, amelyet Goldberggel írtak a saját élményeik alapján.

Minden kamasz tudja, milyen nehéz komoly döntést hozni, a Szűzőrség pedig megmutatja, hogy a szülők kétszer esnek át ezen a mepróbáltatáson: először, amikor nekik kell dönteniük, majd amikor a gyerekeik döntenek.

A szexpaktum indítja el az események láncolatát. „Az összes szülőnek érzelmi problémája van, amit a gyerekein keresztül próbál megoldani – magyarázza Rogen. – Nem az a gond, hogy a fiatal hősök szexelni fognak, hanem hogy ez a szülők kontrollvesztését jelenti. A lányok egyetemre készülnek, s erre a szülők úgy reagálnak, hogy megpróbálják megakadályozni, hogy felnőjenek.”

Számtalan történet szól arról, mekkora traumát jelent, amikor búcsút kell mondani az ifjúságnak, ez a film viszont azt mutatja meg, a szülők mennyire megsínylik, hogy látniuk kell a gyerekeiket felnőni. „Megismerkedünk a fiatal nők nézőpontjával és a szülőkével is, és láthatjuk, mennyire másként viszonyulnak a szexualitáshoz – mondja Goldberg. – Ez az érem két oldala.”

Rogen filmjei a trágár momentumoktól sem riadnak vissza, miközben minden helyzettel azonosulni lehet, és olyan hősöket mutatnak be, akik tényleg törődnek egymással. Nincs ez másként a Szűzőrséggel sem. „Ezek a szülők teljesen dilisek, de nagyon szeretik a lányaikat, és nem akarják, hogy bajuk essen – mondja Rogen. – Ez a feltétel nélküli szeretet a film érzelmi fundamentuma.”

Cannon különös figyelmet szentelt a Sam nevű karakternek, aki részben azért száll be a paktumba, mert a barátai ezt határozták el, és nem akar semmiből kimaradni. „Amikor én voltam kamasz, nem készültek nagy stúdiófilmek a hozzám hasonló lányok valódi magánéleti problémáiról, amiből tanulhattam volna – magyarázza a rendező. – Filmünk készítésénél fontos volt, hogy megmutassuk a fiatal nőknek és kamaszlányoknak, hogy teljesen normális, ha valaki össze van zavarodva és nem tudja, mitévő legyen.”

Cannon azt reméli, hogy a fiatal nők szexualitását több nézőpontból taglaló film régóta esedékes párbeszédet indít el a szexualitásról, a felelősségről és arról, hogy tiszteletben kell tartani a fiatal nők döntéseit. „Kamaszkoromban egyáltalán nem esett szó a szexről. Csak az absztinencia lebegett a felszínen. Megértem, ha valaki nem a szüleivel akarja megnézni ezt a filmet, mert egy csomó durva poén van benne, de remélem, hogy a közönség nevetni fog és aztán elkezd arról beszélgetni, amit látott. Nagyon örülnék ennek.”

Szülődre ütök: a szereplőválogatás

Amikor a szülőket keresték a filmhez, Cannon és a többi alkotó olyan színészeket keresett, akik a komikusi improvizáció mellett komoly lélektani mélységeket is meg tudnak mutatni. Lisa szerepére Leslie Mannt kérték fel, aki a film és a baráti kör érzelmi tartóoszlopa. Olyan anya, aki próbál vagány lenni, de közben a szülői felelősségről sem feledkezik meg. „Leslie több mint 20 éve játszik elképesztő mellékszereplőket, és ezúttal is csak hagyni kellett kibontakozni” – mondja Weaver.

Mann esetében az élet utánozza a művészetet, mert akkor kapta meg a szerepet, amikor az ő lánya is elköltözött a családi fészekből egyetemi tanulmányai miatt. „Pont akkor jött a hívás, amikor kiraktam a legidősebb lányomat az iskola előtt, tehát bele tudtam képzelni magam a helyzetbe” – mondja a színésznő.

Cannon számára nem is lehett volna jobb az időzítés. „Lisa és Julia kapcsolata a film szíve és lelke. Leslie épp elbúcsúzott a lányától, tehát friss és valódi volt az élmény.”

Mann és Cannon különösen jól megértették egymást, mert a rendező otthonos hangulatot teremtett a forgatáson, arra buzdítva a színészeket, hogy bátran merjenek eltérni a forgatókönyvtől. „Kay az improvizáció világából jön, ezért menet közben sorra gyomlálta az ötleteket és újraírta a dialógokat. Nagyon szórakoztató tapasztalat volt.”

A csodálat kölcsönös. „Leslie ösztönös komika – mondja a rendező. – Kap egy B vagy B+ poént, és A minőséget csinál belőle pusztán azzal, ahogy előadja.”

Hunter, az elvált apa szerepére az alkotók Ike Barinholtz (Rossz szomszédság, Lánytesók) ismert komikust és forgatókönyvírót kérték fel, aki régóta szeretett volna része lenni a projektnek. „A sztorit nagyon eredetinek találtam, tele van humorral és közben komoly üzenetet közvetít – mondja a komikus. – Nagyon jó ötlet volt, hogy nőt választottak a történet főhősének, az pedig, hogy Kay lett a rendező, már csak hab volt a tortán.”

Barinholtz és Cannon nem csupán régi kollégák a komédiaiparban, de több évtizedes barátság is fűzi őket egymáshoz. „Még Bill Clinton volt az elnök, amikor találkoztunk – nevet Barinholtz. – Több országban is együtt léptünk fel. Vakon megbízom benne, és boldog vagyok, amiért ő hitt bennem annyira, hogy engedett szabadon garázdálkodni.”

Barinholtz szerint Hunter magányos ember, akit életközépi válság gyötör. „Rengeteg hibát vétett, amiket igyekszik jóvá tenni, különösen, ami a lányát illeti. A válás után teljesen pánikba esett, amit csak fokozott, hogy a lánya nevelőapja mennyire megállja a helyét. Emiatt még jobban magába zuhant. Hirtelen úgy érezte, hogy teljesen kipaterolták a lánya életéből.”

Hunter úgy gondolja, ha feledhetetlenné teszi Sam számára a szalagavató éjszakáját, ahol az egyik bónusz egy piával teletankolt limó, kapcsolatuk a javulás útjára léphet. „Ez az oka, hogy Hunter kezdetben meg akarja akadályozni, hogy Lisa és Mitchell belekavarjanak a lányok szalagavatós terveibe – folytatja a komikus. – Ő a racionális megfontolás képviselője, de nagyon hülyén adja elő magát. Aztán ő is beszáll a szűzőrségbe, mivel azt hiszi, hogy Sam azért kötötte meg a paktumot, mert menőzni akar a többiekkel.”

Mitchell, a faék egyszerűségű helikopterszülő szerepére John Cena pankrátort kérték fel, aki bizonyította már komikusi tehetségét a Kész katasztrófában és a Lánytesókban. „Néztem az ESPYS-t (az év legjobb sportolóit elismerő amerikai díjkiosztó gála, a 'sport-Oscar' – a ford.), ahol John volt a házigazda, és teljesen levett a lábamról a humorával – mondja Cannon. – Azonnal láttam magam előtt, milyen jó Mitchell lesz belőle.”

„Mivel még mindig új vagyok ebben a műfajban, csak azért mertem beszállni, mert bíztam Kayben és a színészcsapatban – mondja Cena. – Leslie elképesztő, mert esendő tud lenni és mindenkiben érzelmeket ébreszt, Ike pedig feneketlen humorzsák.”

Bár egyelőre nincs gyereke, Cena bármikor apai üzemmódba tud kapcsolni. „Könnyen bele tudtam bújni a karakter bőrébe, mert számomra olyan, mint egy edző, és rengeteg kiváló edzővel hozott össze a jó sors. Mitchellnek mintha lenne egy taktikai könyve az apaság lényegéről, valahogy így: előadom a lányomnak a buzdító beszédet, aztán vigyázz, kész, gól!”

Cena nagyon élvezte a film humorát és érzelmi hullámvasútját, de a kaszkadőrmutatványok is igencsak kedvére voltak. Amikor Mitchell a lánya megmentésére indul, a srácok üldözőbe veszik a szállodában. „Szanaszéjjel hajigálom őket, mint egy bepöccent Hulk. Amúgy is ez a specialitásom” – mondja mosolyogva.

Szűzek szövetsége: a lányok kasztingolása

„A paktumot kötő lányoknak olyan benyomást kellett kelteniük, hogy időtlen idők óta ismerik egymást – magyarázza Cannon. – Szerencsére amikor a három esélyes színésznő közös próbára gyűlt össze, tényleg az volt az érzésünk, hogy régóta a legjobb barátnők.”

„Seth és én nagy élvezettel figyeltük, mennyi energia van bennük és mennyire izgulnak – veszi át a szót Goldberg. – Olyan hangulat fogott el minket, mintha a Superbad forgatásán lettünk volna, ahol mindenki fiatal volt és élvezte, hogy eljött számára a kitörési lehetőség.”

Lisa kedves és határozott lányát, Julie-t Kathryn Newton alakítja, akit már ismerhet a közönség jelentős része, hiszen szerepel a Lady Birdben és a Három óriásplakát Ebbing határában című drámában. „Kerek az élete és tökéletes szalagavatót tervez magának – mutatja be karakterét Newton. – A SnapChat és a szelfizgetés tölti ki mindennapjait, mert meg akarja ragadni a pillanatot; nagyon szentimentális.”

Mindig Julie mondja meg a barátjának, Austinnek (Graham Phillis /Férjem védelmében/), mi a teendő, főleg, ami a szexet illeti. „Jól érzi magát ebben a kapcsolatban és készen áll arra, hogy megtegyék a következő nagy lépést – magyarázza a színésznő. – Őszinték egymással, nincs közöttük semmilyen titok. Julie ugrasztja ki a nyulat a bokorból, és Austin helyesel, hogy ő is készen áll a szexre. Az a fura, hogy Austin a tökéletes barát, de Lisa ezt nem veszi észre.”

A színésznő azt is tudja, a lányok miért szállnak be olyan lelkesen a paktumba. „Ők hárman mindig is együtt csináltak mindent, és azt szeretnék, ha újabb nagy élményben lenne részük, amit jól megbeszélhetnek. Mindjárt befejezik a gimit, hát miért ne egy nagy durranással távozzanak?”

Gideon Adlon, aki eddig csak tévés szerepekben tűnt fel, Hunter lányát, Samet, a jó fej kockát alakítja, aki épp kezd megismerkedni önnön szexualitásával. A fiatal színésznő kezdetben kicsit ideges volt első nagyjátékfilmes, ráadásul vígjátéki szerepében, ezért filmbeli apjához, Barinholtzhoz fordult támogatásért. „Ike nagyon kedvesen pátyolgatott a forgatáson – meséli Adlon. – A felvételek között folyton magyarázta, hogyan működnek az egyes jelenetek és elemezte az alakításomat. Ez az első komoly filmem, ezért nagy szükségem volt egy mentorra.”

Sam története nagyon is megfelelt Adlonnak, mivel inkább a drámai karaktereket kedveli. „Sam apja eddig csak lappangott valahol, aztán hirtelen betoppan a szalagavató napján. Ez így viccesen hangzik, de valójában elég nagy arculcsapás Sam számára, aki azt szeretné, ha az apja tartósan vele lenne. Teljesen át tudom érezni ezeket a bonyodalmakat.”

Miközben bonyolult a viszonya az apjával, Sam titkolja, hogy szexuális téren nem egészen biztos magában. „Emiatt bizonyos mértékben távolságot tart a két barátnőjétól – folytatja a színésznő. – Mindhárman nagyon jó barátnők, de Sam néha úgy érzi, Julie és Kayla között szorosabb a kapcsolat. Részben emiatt csatlakozik a paktumhoz – nem akar kimaradni abból, amit a másik két lány elhatározott.”

Sam a kicsit ütődött, de kitartó Chaddel (Jimmy Belinger) megy el a szalagavatóra, pedig igazából valaki más tetszik neki. „Chad valószínűleg bele van zúgva Sambe, és ettől olyan kedvesen suta – mondja Adlon. – Ugyanakkor ő az alibibarát a lány számára. Sam vele akarja kihúzni azt az időt, amíg rá nem jön, kicsoda valójában.”

Kaylát, Mitchell kisportolt, fiús lányát az ausztrál Geraldine Wishanathan alakítja. „Imádom a Tökéletes hangot, az Új csaj sorozatot meg A stúdiót – mondja a színésznő, bizonyítván, milyen jól ismeri Kay Cannon munkásságát. – Emlékszem, a Los Angelesbe tartó gépen arra gondoltam, hogy nemsokára találkozom a nagy pédaképemmel. Ez az első hollywoodi filmem, meg kellett csípnem magam, hogy elhiggyem, mindez igaz.”

A színésznő a sydney-i Freudian Nip stand-up társulat tagja, ezért különösen nagy öröm volt számára, hogy kedvenc amerikai komikusaival játszhat együtt. A szerepébe is könnyedén bele tudta élni magát, mert átérezte Kayla vágyát, aki a szalagavató alkalmából szeretne végre teljesen kivetkőzni magából. „Nagyon fegyelmezett, pontosan beosztott életet élt, és most, hogy vége a giminek, le akarja zárni ezt a fejezetet. A szüzessége elvesztése azt jelenti számára, hogy maga mögött hagyja az eddigi elvárásokat és végre szabad lesz.”

Wishanathan szerint Conner (Miles Robbins), a jószívű füves srác tökéletes szalagavatós partner Kaylának. „Minden tekintetben rá vannak kattanva egymásra, és szerintem sokkal több közös dolog van bennünk annál, hogy együtt akarják szétcsapni magukat a jeles éjszakán.”

Szűzőrség május 3-től a mozikban! 

(UIP-Duna)