2022.01.10 18:08 jakedave Olvasottság: 2099x
3

Végső leszámolás a hírhedt

“A szépség belülről fakad” - hangzik az igen elcsépelt mondás, de mit szólna ehhez a sárszegi Vajkay Ákos és neje? Vigasztalná őket? Aligha. A Kosztolányi Dezső komor, pszichológiai drámájából készült nagyszerű film egy súlyos családi tragédiát mutat be. Az író leszámol a mindenkori családi idill hazug eszményével, és bemutatja a szörnyű valóságot - mindez annyira progresszív, hogy arra nehezen találunk szavakat.

A Vajkay család három tagot számlál. Apuka, anyuka és a lányuk, Pacsirta. A lány már elég idős ahhoz, hogy férjhez menjen, de sajnos csúnyasága és ebből adódó kellemetlen természete miatt igencsak híján van a kérőknek. A család közösen él egy sárszegi házikóban, és abszolút semmi érdekes nem történik az életükben.

Végső leszámolás a hírhedt

Egy rövidebb huzavona után Pacsirta elutazik távol élő rokonaihoz, így az idős házaspár egyedül marad otthon néhány napra. A lány távozása után valami megváltozik: Ákos és felesége ismét felfedezik az élet apró örömeit. Eljárnak étterembe, ahol azt eszik, amit megkívánnak, akármilyen nehéz/zsíros ételről legyen szó, színházi előadásokat látogatnak, és az alkoholt sem vetik meg. Olyanok, akár a kalitkából szabadult madár. Ákos egy mámoros, borgőzös pillanatában bevallja feleségének, s egyúttal önmagának is rejtett félelmét: búskomorságuk és üres mindennapjaik oka tagadhatatlanul Pacsirta. És Pacsirta hamarosan hazatér…

A legtöbb nagy írónál rendre megjelennek a való élet által inspirált motívumok. Jelen esetben sincs másként: Kosztolányi csúnyácska húgáról, Mariskáról mintázta Pacsirtát, akiért ugyancsak aggódott az egész család. Továbbá, a regény helyszínéül szolgáló fiktív Sárszeget valójában az író-költő születési városa, Szabadka ihlette. A tervek szerint a szerb városban vették volna fel a jeleneteket, ám ott az 1960-as években nem volt lehetősége forgatni a stábnak, így egy másik alföldi településen, Baján készült el a film.

Pacsirta megformálója, Nagy Anna a főiskolán Ádám Ottó, a régi idők nagy színházi rendezőjének osztályába járt. Képzése utolsó évében járt, amikor osztályfőnöke beajánlotta Pacsirta szerepére Ranódy Lászlónak. A fiatal színésznő pont akkoriban vesztette el szüleit, súlyos letargiáját pedig nagy mértékben át tudta vezetni a karakter életre keltése során. Az amúgy kifejezetten szép színésznőt jócskán meg kellett csúnyítani. Első körben kollódiumoldattal kenték be az arcát, ám Anna annyira rosszul reagált a szerre, hogy kórházba került. Ennek okán visszatértek a hagyományos elmaszkírozáshoz, jött a műfogsor, anyajegy és minden más, amit a filmben láthatunk.

Nagy Anna a rendező, Ranódy László másik híres filmjében, az Árvácskában szintén feltűnik, igaz ott már egy intrikus szerepben: a kis Csöre gonosz nevelőanyjaként „csodálhatjuk” meg. Egy szó, mint száz: kivételes tehetségű színésznőről beszélünk.

Páger Antalról a soron következő filmünk kapcsán fogunk bővebben szót ejteni, de itt sem mehetünk el mellette: egészen elképesztő, amit a Pacsirtában nyújt. Nem véletlenül győzedelmeskedett Cannes-ban, a legjobb férfi alakítás díjáért folyó harcban (holtversenyben lett nyertes az olasz Saro Urzíval.) Mellette Törőcsik Mari nyert még a Déryné, hol van?-nal (1975), rajtuk kívül magyar színművész azóta sem nyert.

A Pacsirta 2012-ben felkerült az „53 magyar film” listára, amelyben Sára Sándor operatőr kezdeményezésére a Magyar Művészeti Akadémia tagjai választották ki a szerintük legértékesebb magyar filmalkotásokat. Hogy miért pont 53? Eredetileg 52 filmet kellett volna megszavazniuk, ám mivel az utolsó helyen holtversenyen született, létrejött a legendás 53. Ranódy László mellesleg két filmjével is képviselteti magát a listán. Kitaláljátok, melyik a másik mű? Hát persze, hogy az Árvácska.

3