2021.01.23 22:40 myatom Olvasottság: 367x
3

Szerelem és kötődés a bántalmazás és neurózis metszéspontjában

Kezdjük a végén! Kinek ajánlható a minisorozat?


Szerelem és kötődés a bántalmazás és neurózis metszéspontjában

(1) Első körben kvázi mindenkinek, aki szereti, ha van alapprobléma, drámai történéssorozat, elgondolkodtató események, egy nem kiszámítható ám reális pozitív végkimenetel.


(2) Második körben feleződhet például ott a potenciális közönség, hogy a (a) Miután (trilógia) tetszett-e valakinek, ami értelmezésemben antitézise ennek a (b) "Normális emberek"-nek. Az előbbi (a)-t a folyamatos világsiker, a kiüresedettség, a dekadencia, a szavak és értelem nélküliség, az összefüggéstelenség, a hormonok szintjére lecsupaszítottt szerelem és szex (aminek filmes megjelenítési csúcspontja maximum egy köldök villantása: ami nem előny vagy hátrány csak szimplán tény). (b) Míg a "Normális emberek"-et ugyan szintén világsiker övezi mind regény, mind filmre adaptálási szinten, ám a nemhogy pornót, de még a szoftpornót sem elérő szupernaturális szerelem- és szex ábrázolás mellé komoly agyas mondandó és dialógushegyek is beleférnek.


(3) Harmadik körös szűkítés vagy éppen további feleződés vízválasztója egyfajta facebook-attitűd lehet. Aki egy komplexen pszichológizáló gondolatmenet kapcsán "rinyálást" érzékel, "s*ggberúgással párosítva" annak nem való ez a minisorozat.


A film kiinduló pontja egy olyan romantikus "normális" hetero párkapcsolat, ahol a bántalmazási alapélmény (lány) frontálisan ütközik a tudatbeszűkítő neurózissal (fiú). Míg a film központi lényege, hogy mégis hogyan tud kibontakozni, ez a szomorú alaphelyzet, építően, egy minden rosszon túllépni igyekvő, komoly szeretettel és kötődéssel megágyazott, igazi mély emberi szerelemmé.


A kapcsolatban két tehetséges érettségi felé tartó fiatal fut össze (övék messze a legjobb teszteredmények). A lány gazdag családból jön, a fiú szegényből (de ennek szerencsére csak áttételesen van jelentősége, nem közvetlen, direkt, didaktikus módon). Mindketten - tehetségük okán is - magányosak (mintha a kiválóság a magányossággal is jegyben járna). De másképpen magányosak: a fiú a focicsapat ásza és lelkeé. Így aztán nagy lánykoszorúval, harsány "baráti" társasággal övezetten vonul vissza magába csendben, sokat olvasni. Míg a lány, hiába gyönyörű minden határon túl is: kívülálló, beszólongató különc. Noha van szituáció ami ismertségileg is összeköti őket a való életben (fiú anyja), de ennek tulajdonképpen - megint csak szerencsére - másodlagosan van jelentősége (csak a történetvezetés további lépcsőfokaiban)


A filmben alapélmény az a kettősség, hogy egyszerre éli meg a néző, hogy (a) jé ez meg ez velem is megtörtént, vagy így történne meg illetve (b) fogja a fejét, hogy ez így ebben a formában tuti lehetetlenség: ne má', hogy ilyen is van. E kettősség meghatározó alapja az, hogy sokszor gondolunk mást a valóságról, mint ami ténylegesen a valóság. Mi magunk is szeretjük vagy legalábbis képesek vagyunk hajlítani a valóságot "jó" és "rossz" irányban egyaránt. A kérdés az, hogy mennyire. Mikortól válik kórossá, kvázi mindent tönkretevővé, végül orvosi esetté (amit a minisorozat nagyon szépen és bátran bevállalt egy ír, katolikus, kigyúrt, kockáshasú "fociisten" srác esetében is)


Problémás mellékszál: miközben a romantikus szál szép kifejtést kapott a minisorozatban, addig a karrierépítésről ez már nem nagyon mondható el, sajnos. Én legalábbis nagyon nehezen tudtam elképzelni, hogy ha a neurózis ennyire súlyos tud lenni, akkor ez csak a szerelemre nyomja rá a bélyegét durván, mellette tökéletes munkavégzéssel lehet karriercsúcsokat döntenie a srácnak, mindezt jelzésszerű mérföldkövekkel ábrázolva.


Mi a legnagyobb erény a minisorozatban, mármint a sok komplex szövegezésű dialógus vagy elemzésre kívánkozó szituáción túl? Nekem talán az, hogy a sok szomorú történés után mindig jött valami olyan visszacsatolás, ahol a lány és fiú jobban megérti egymást, jobban nemcsak elfogadja, megérti, hanem segít feldolgozni a másiknak problémáját. A világsikert is ebben vélem felfedezni: nem a történések első szintjén van a lényeg: az lehet úgy "botrányos", hogy "érdektelen" legyen: az a fontos mi következik belőle, az a fontos, hogy mi a tanulság az élet nevű nagy játszma során.

dráma

A Normális emberek című sorozat Marianne és Connell szeretetteljes, de bonyolult kapcsolatát követi egy ír város középiskolájának utolsó napjaitól a Trinity College-ban... több»

3