Anthony Mann amerikai színész és filmrendező volt. 1906. június 30-án született San Diegóban, Emil Anton Bundsmann néven, osztrák származású katolikus akadémikus apától és bajor zsidó származású drámatanár anyától. Már iskolásként dolgoznia kellett, középiskolásként néhány iskolai produkcióban is feltűnt.
A 20-as évek közepén New Yorkban próbált szerencsét, és miközben éjszakai munkákat vállalt, 1925-ben megkapta az első színházi... Több
Anthony Mann amerikai színész és filmrendező volt. 1906. június 30-án született San Diegóban, Emil Anton Bundsmann néven, osztrák származású katolikus akadémikus apától és bajor zsidó származású drámatanár anyától. Már iskolásként dolgoznia kellett, középiskolásként néhány iskolai produkcióban is feltűnt.
A 20-as évek közepén New Yorkban próbált szerencsét, és miközben éjszakai munkákat vállalt, 1925-ben megkapta az első színházi szerepét, 1930-tól pedig rendezett is. Az évtized végétől a Selznick International Pictures számára dolgozott több munkakörben, mialatt színházi és televíziós feladatokat is vállalt, de később nem dolgozott a tévének. Az 1940-es évek elején rendezőasszisztens lett, majd alacsony költségvetésű filmeket kezdett rendezni az RKO-nak és a Republic Pictures-nek.
Első művét 1942-ben rendezte, és a következő 25 évben több mint negyven alkotást készített. Vígjátékokat, illetve film noirokat forgatott, s a noir lett az egyik jellegzetes műfaja a későbbiekben. 1950-ben készítette az első A kategóriás filmjét (The Furies), amely egy másik, szintén Mann nevéhez szorosan tapadó műfaj – a western – egyik darabja volt. Ebben az időszakban többször dolgozott együtt James Stewarttal, zömmel westernekben: Winchester '73, A folyó mentén, A meztelen nyom, Férfi Laramie-ből. Szintén kettejük együttműködésének eredménye volt a rendkívül sikeres életrajzi dráma, a Glenn Miller élete.
1960-ban elkészítette a Cimarron című westernt, amely azonban anyagi bukás lett, viszont az 1961-es El Cid című történelmi dráma kiküszöbölte a csorbát. Az 1964-es A Római Birodalom bukása viszont ismét katasztrofális eredménnyel zárt a pénztárakban, míg a Telemark hősei (1965) című háborús film jobban teljesített. 1967-ben Mann éppen Berlinben forgatta az A Dandy in Aspic című kémfilmet, amikor április 29-én szívrohamban meghalt.
(Filmbarbár)