Doc Kane amerikai hangmérnök, aki több mint 35 éves pályafutása során a filmipar egyik legmegbecsültebb ADR (Automated Dialog Replacement) szakértőjévé vált. Karrierjét középiskolás dobosként kezdte három barátjával együtt egy zenekarban, azonban saját bevallása szerint "pocsék dobos volt, és nem tudott kottát olvasni". Élete fordulópontja akkor következett be, amikor apja magnójával kísérletezni kezdett, és megtanulta, hogyan lehet úgy hangosítani, mintha négy helyett nyolcan lennének. Ez a... Több
Doc Kane amerikai hangmérnök, aki több mint 35 éves pályafutása során a filmipar egyik legmegbecsültebb ADR (Automated Dialog Replacement) szakértőjévé vált. Karrierjét középiskolás dobosként kezdte három barátjával együtt egy zenekarban, azonban saját bevallása szerint "pocsék dobos volt, és nem tudott kottát olvasni". Élete fordulópontja akkor következett be, amikor apja magnójával kísérletezni kezdett, és megtanulta, hogyan lehet úgy hangosítani, mintha négy helyett nyolcan lennének. Ez a "rájátszással" való kísérletezés felkeltette érdeklődését a felvételek és az utómunka iránt.
Egy szerencsés véletlennek köszönhetően az egyik középiskolai tanára jó barátságban volt Paul Hagerrel, a Paramount Pictures utómunka-vezetőjével. Minden péntek délután lementek a Paramounthoz, ahol Doc először került kapcsolatba a professzionális hangfelvétellel. Az első film, amelynek felvételét látta, a Lady Sings the Blues volt, és ez a pillanat inspirálta őt arra, hogy a profi hangfelvétellel foglalkozzon. "Attól a naptól kezdve azt mondtam: pontosan ezt akarom csinálni" - emlékezik vissza. Még középiskolásként kihasználta Hagerrel való kapcsolatát, bevallotta a hangfelvétel iránti szeretetét, és állást kért. Hager összekapcsolta őt Richard Einfelddel, a hangipari veteránnal, aki fiatalokat képzett utómunkálatokra. Einfeld megtanította neki, hogy mi is valójában a filmhang, és elsajátíthatta az egysávos és háromsávos mágneses felvevők használatát, a szinkrontechnikát, valamint azt, hogyan kapcsolódik össze a film és a hang a vágószobában. Einfelddel való kapcsolata révén Doc számos kulcsfontosságú emberrel találkozott, köztük Frank Warnerrel, a híres felügyelő hangeffektus-szerkesztővel, aki Oscar-díjat nyert a Harmadik típusú találkozások hangeffektusaiért. Pályafutása következő jelentős állomása a Warner Hollywood volt, ahol Don Rogers vezetése alatt öt évet töltött a Foley-féle hangeffektusok, az ADR és az újrafelvételek művészetének elsajátításával. Ez idő alatt fejlődött ki az a szakértelme, amely később híressé tette. A Warner után Doc több mint 24 éve dolgozott a Walt Disney Company-nál, ahol pályafutása legjelentősebb éveit töltötte a B színpadon, amely a Disney elsődleges "Párbeszédszíntere". Itt rögzítették a Disney klasszikus filmjeinek összes karakterhangját, beleértve olyan legendás alkotásokat, mint a Hölgy és a csavargó, a Pán Péter, az Alice Csodaországban, a Hamupipőke, a Csipkerózsika és a Dzsungel könyve. Doc szakmai sikere nemcsak tehetségének, hanem csapatmunkájának is köszönhető. Különösen büszke Dawn Bíróra, aki az ADR-t programozza, Jeannette Browningra, elkötelezett hangmérnökére, és Steve Bozéra a Walt Disney Stúdióban. "Valójában e három személyen múlik minden" - vallja be Doc. Steve Boze, a főmérnök és a Disney Digital Studio szolgáltatásokat támogató mérnöki csapatának vezetője szerint "Doc munka közben olyan, mint egy koncertzongorista. A kezei könnyedén, olyan kecsességgel és magabiztossággal siklanak a keverőpult felett, mintha már százszor próbálta volna ezt a darabot." 1984 óta közel 500 filmen dolgozott , és négy Oscar-jelölést kapott a Legjobb Hang kategóriában. Legnagyobb elismerése a 77. Oscar-gálán elnyert Legjobb Hangvágás díj volt A hihetetlen család című filmért. Filmográfiája olyan klasszikus Disney animációkat foglal magában, mint A kis hableány, Szépség és a Szörnyeteg, Aladdin, Az oroszlánkirály és Pocahontas, valamint modern Pixar alkotásokat, mint a Toy Story sorozat, Ratatouille, Dory nyomában, Vaiana és Coco. Dolgozott a Marvel Univerzum számos filmjén, köztük a Fekete Párducban, a Bosszúállók-filmekben és a Pókember-alkotásokban, valamint a Star Wars univerzum újabb filmjeiben is, mint a Zsivány Egyes és Az utolsó Jedik. Pályafutása során együtt dolgozott olyan sztárokkal, mint Tom Cruise, Ellen DeGeneres, Johnny Depp, Brad Pitt és Robin Williams, valamint olyan legendás rendezőkkel, mint Tim Burton, James Cameron, Clint Eastwood és Taylor Hackford. Doc sosem szokott saját magára haragudni, és már önmagában a neve is dicséretet és csodálatot vált ki kollégáiból és ügyfeleiből egyaránt. Szakmai filozófiája szerint "az ADR egy művészet", és különös figyelmet fordít arra, hogy minden projektet egyedivé tegyen, miközben csapatával együtt mindig az élvonalban marad a hangtechnikai innovációk terén.
(Jazzmind)