Karel Zeman, cseh filmrendező, produkciós tervező, animátor 1910. november 3-án született Ostroměřben. Szüleinek engedelmeskedve Kolínban gazdasági középiskolában tanult, majd a 20-as években egy reklámstúdió számára dolgozott (egy ideig Marseilles-ben); Franciaországban dolgozott először filmmel. Hazatérése után különböző cégeknél talált állást, s megismerkedett Elmar Klos animátorral, aki munkát ajánlott neki a zlíni animációs stúdióban.
1945-ben a stop motion technikával dolgozó produkciós... TöbbKarel Zeman, cseh filmrendező, produkciós tervező, animátor 1910. november 3-án született Ostroměřben. Szüleinek engedelmeskedve Kolínban gazdasági középiskolában tanult, majd a 20-as években egy reklámstúdió számára dolgozott (egy ideig Marseilles-ben); Franciaországban dolgozott először filmmel. Hazatérése után különböző cégeknél talált állást, s megismerkedett Elmar Klos animátorral, aki munkát ajánlott neki a zlíni animációs stúdióban.
1945-ben a stop motion technikával dolgozó produkciós csoport rendezője lett. Még ebben az évben elkészítette első rövidfilmjét (Karácsonyi álom), amelyben élő szereplők és mozgatott bábok szerepeltek együtt. Ezt követően szatirikus rajzfilm-sorozatot, illetve animált üvegfigurákkal elbeszélt rövidfilmet készített, s 1952-ben leforgatta az első játékfilmjét (A madársziget kincse). Az 50-es évek közepétől kezdte készíteni a legjelentősebb produkcióit – például a Münchhausen báró vagy Az üstökösön című alkotásokat –, amelyek mind vegyítették az élőszereplős és az animációs technikákat.
A 70-es években a hagyományos animációs filmek felé fordult az érdeklődése. 1980-ban rendezte az utolsó filmjét, addig összesen mintegy harminc alkotás volt már mögötte, s ezek történetét is zömmel ő maga írta. Munkássága hatott többek között Jan Švankmajerre, Terry Gilliamre, Tim Burtonre és Wes Andersonra. 1989. április 5-én halt meg Gottwaldovban.
(Filmbarbár)