Lawrence Randall Grossmith (1877. március 29. – 1944. február 21.) angol színész volt, a híres Gilbert és Sullivan-előadó, George Grossmith fia, valamint George Grossmith Jr. színész és színházigazgató testvére.
Grossmith Londonban született, és a St Paul’s College, a London University School, valamint a Shrewsbury School tanulója volt. Bár eredetileg mérnöki pályára szánták, végül – apjához, nagybátyjához és bátyjához hasonlóan – a színház világát választotta. 1896-ban... Több
Lawrence Randall Grossmith (1877. március 29. – 1944. február 21.) angol színész volt, a híres Gilbert és Sullivan-előadó, George Grossmith fia, valamint George Grossmith Jr. színész és színházigazgató testvére.
Grossmith Londonban született, és a St Paul’s College, a London University School, valamint a Shrewsbury School tanulója volt. Bár eredetileg mérnöki pályára szánták, végül – apjához, nagybátyjához és bátyjához hasonlóan – a színház világát választotta. 1896-ban lépett először színpadra Robert szerepében a Mam’zelle Nitouche című darabban a Court Theatre-ben.
1901-ben főszerepet kapott a Borzas Péter (Struwwelpeter) című színpadi feldolgozásban, majd az Edward-kori zenés vígjátékok ismert alakja lett. 1904-ben feleségül vette Coralie Blythe színésznőt, aki a korszak egyik legnépszerűbb sztárja volt; sógora pedig a híres táncos, Vernon Castle volt.
A 20. század első éveiben Grossmith több sikeres londoni produkcióban szerepelt, köztük a Fehér krizantém (1905) és a A lány a pult mögött (1906) című darabokban. 1906-ban feleségével és sógorával az Egyesült Államokba utazott Lew Fields meghívására, ahol a Broadway-n, a Herald Square Theatre-ben léptek fel A városban (About Town) című zenés revüben. Később visszatért Londonba, ahol többek között a Havanna (1908) és a Halló, ott vagy? (1913) című előadásokban játszott.
1913-ban átvette a Savoy Színház irányítását. 1915-ben feleségével együtt szerepelt a Senki sincs otthon (Nobody Home) című Reubens–Kern-musicalben a Broadway-n, amely később a Princess Theatre-be került át. Ezt követően több évet töltött Amerikában, majd Ausztráliában és Új-Zélandon turnézott, mielőtt 1924-ben visszatért volna Angliába.
Ezekben az években olyan zenés darabokban lépett fel, mint a Flora Bella (1916) és a Mike szerelme (Love o’ Mike, 1917). A prózai színházban is sikereket aratott, például Somerset Maugham Túl sok férj (Too Many Husbands) című művének amerikai változatában. A későbbi években ismét visszatért a Broadway-re, ahol a Macska és hegedű (The Cat and the Fiddle, 1931) és a Hívjuk napnak (Call It a Day, 1936) című darabokban játszott.
Első filmszerepét 1914-ben kapta a Rézpalack (The Brass Bottle) című némafilmben. 1933 és 1944 között több hangosfilmben is feltűnt, többek között a Tanácsadói vélemény (Counsel’s Opinion, 1933), a Tigris-öböl (Tiger Bay, 1934), az Énekelj, ahogy megyünk (Sing As We Go, 1934), a Minden az életben (Everything in Life, 1936), az Ezüst láng (Silver Blaze, 1937), a Lány a taxiban (The Girl in the Taxi, 1937) és az Nincs idő a komédiára (No Time for Comedy, 1940*) című filmekben.
Lawrence Grossmith 1944. február 21-én hunyt el a kaliforniai Woodland Hillsben, 66 éves korában. Felesége mellett helyezték örök nyugalomra a New York-i Woodlawn temetőben.
(Jazzmind)