Véra Gibson-Amado 1913. december 30.-án született a brazíliai Rio de Janeiro városában. Édesapja Gilberto Amado brazil képviselő, író, újságíró, ügyvéd, Jorge Amado (1912-2001), az egyik leghíresebb brazil író a a második unokatestvére volt. Édesanyja Alice do Rego Barros.
Véra 28 éves korában szerelmes lett egy francia színészbe (Léo Lapara), feleségül is ment hozzá. A férj Louis Jouvet színtársulatának a tagja volt. A társulat a második világháború alatt Brazíliában turnézott majdnem négy évig. Véra férjével együtt részt vett a dél-amerikai turnén. A háború után Párizsban telepedtek le. Louis Jouvet átvette az Athenée Színház irányítását, ahol a férj kisebb szerepeket játszott. A filmrendező, Henri-Georges Clouzot (1907-1977) két filmjében is szerepelt, felesége így ismerkedett meg a későbbi második férjével. A válás után, 1950-ben Clouzot felesége lett, asszisztensként segédkezett férje a „Miquette és a mama” című vígjátékában. A rendező felesége után elnevezve létrehozta a Véra Films céget. Három filmet készítettek.
Az első is már remekmű lett, az 1953-ban forgatott „A félelem bére” (Le salaire de la peur), A hányatott életű, apagyilkossággal is vádolt, de a vád alól felmentett Georges Arnaud (írói álnév, valódi neve Henri Girard, 1917-1987) 1950-ben megjelent regénye nyomán. A női szerepet, Lindát, a pincérlányt a felesége kedvéért Clouzot írta bele a filmbe, mivel a regényben nem szerepelt. A forgatás során kegyetlen módon ragaszkodott az életszerűséghez, az egyik jelenetben valódi kőolajat használtak, utána a két főszereplőt sokáig kezelték súlyos szemgyulladással. 1953-ban Cannes-ban a legjobb filmnek járó Arany Pálmával díjazták. Ezt a filmet is „utolérte” az amerikai remake mánia, bár a rendezője Friedkin elismert filmes. 1977-ben „A Félelem ára” magyar címmel készítette el, eredeti címe: „Sorcerer”=Varázsló. Yves Montand szerepét Roy Scheider játszotta kiválóan. Három szinkron is készült a filmhez, az első már 1955-ben, abban Gábor Miklós volt Montand magyar hangja. A második 1970-es keltezésű, Kálmán György Mario (Montand) magyarítója. A harmadikban Kamarás Iván szólaltatta meg őt, 2007-ben készítették. A filmmel elkövettek egy óriási hibát; létezik egy színezett változata is, amivel szinte meggyalázták az eredeti darabot, amit egyébként 2016-os adat, közel 7 millióan láttak.
1955 volt a következő film forgatásának az éve, szintén egy regény megfilmesítése. A forgatókönyvet Véra és Simone Signoret írták, a címe „Ördöngösök” („Les Diaboliques”). A regényt a híres Boileau-Narcejac álnevű szerzőpáros írta „Celle qui n'était plus” címen 1952-ben. Ez a thriller – szerintem - felveszi a versenyt, sőt meg is előzi a legjobb Hitchcock-filmet, a „Psycho”-t. A három főszereplő: Véra Clouzot, Simone Signoret és Paul Meurisse hihetetlenül fantasztikus alakítása fokozhatatlan. A sokat emlegetett lakatlan szigetre ezt a filmet biztosan elsőként pakolnám be a poggyászomba. Borzongató belegondolni, hogy Véra egy szívbeteg asszonyt játszott és öt éven belül valóban egy szívroham okozta a halálát. Természetesen(?) ebből is készült remake 1966-ban, Jeremiah S. Chechik rendezésében, Sharon Stone, Isabelle Adjani szereplésével. A magyar címe „Az ördög háromszöge” volt. Véleményem szerint meg sem közelítette az eredetit.
1957-ben szerepelt a „Kémek” („Les espions”) című számomra csalódást okozó filmben. ami a maga korában még érdekesebb lehetett, de mára a rengeteg jobb „kémes” film ismeretében elég gyenge alkotásnak tűnik.1960-ban Véra írta az „Igazság” („La vérité”) című film forgatókönyvét, amelyben a francia film új csillaga, Brigitte Bardot játszotta a főszerepet. B.B saját maga ezt a filmjét tartja a számolatlan szerepei közül a legkiemelkedőbbnek. Ebben az évben, 46 éves korában érte Vérát a korábban már említett szívroham, december 15-én. Requiescat in pace!
(Berto49)