Gyaníthatóan nem vált volna a film hátrányára, ha az illetékes szakmai stáb (és háttéremberek) a forgatást megelőzően hosszabban, és persze jóval mélyebben beleássa magát a régmúlt vonatkozó (szak)irodalmába... Mert enélkül csak egy elmaszatolt, közhelyektől csepegő, féligazságokkal teletűzdelt, szakmaiatlan, a spanyol szenvedéstörténetet aránytalanul felnagyító holocaust-mozi maradt.

A tábort megjárt magyar szocdem triumvírek (Parragi, Millok és Rátkai) háború után gyakorlatilag azonnal jegyzett memoárjaiban, élményregényeiben olvasható egyértelmű utalás, miszerint a republikánus vörös spanyolok (en bloc) Franz Xaver Ziereis parancsnok kegyencei lettek voltak, csíráiban sem jön át a filmből, semminemű ráutalás nem tetten érhető. A tulajdonképpeni táborparancsnok, Georg Bachmayer (Schutzhaftlagerführer) nem szerepeltetése, a "K Häftlingek" 1945. februári csoportos szökési kísérletének, mint erős mellékszálnak, és a következményes ún. Mühlvierteli nyúlvadászatnak a történetre nem fűzése (ja, hogy azok szovjetek voltak!?), a tábor "felszabadításának" - valójában töketlen amcsik Louis Häfliger IKRK delegált általi odarángatásának - filmre nem vitele, marginális alakok (fő)szerepeltetése (Karl Schulz, Paul Ricken) szerfelett furcsa. Ahogyan az is, hogy az osztrák állam, mint a holocaustturizmus € - ezreit bezsebelő gazda képtelen volt forgatási helyszínül adni a tábort a kőbányával. Mindezen visszásságokért ugyanakkor kárpótolja a filmnézőt a rendkívül jó ízléssel kiválasztott és tálalt három betétdal (J'attendrai / SS marschiert in Feindesland/ Beethoven: Mondschein Sonate), illetve a Popeyeként sohasem létezett kápó, a parancsnok Siegfried nevű kisfiának – korához képest – fergeteges alakítása! Vicces a 40-es években nem is létezett biztonsági övvel, osztatlan (!), ívelt hátsó ablakkal látni a VW Käfert (ami tkp. nem is az, hiszen akkortájt azt még KdF-ként jegyezték). Hans Bonarewitz (akasztott osztrák fogoly) talyiga eszkábálmányára sem volt soha felpingálva, amit a film a nézők arcába próbál tolni, hogy ti.: "Alle Vögel sind schon da"...

A mozit mindezek ellenére (akár többszöri) megtekintésre ajánlom, PC-n inkább német, mint angol felirattal. A film eseményláncának zavarón sok kronológiai bakiját leszámítva is sokkal nézhetőbbnek gondolom, mint a túlárazott Saul fiát.

dráma | életrajzi | háborús | thriller | történelmi

Francisco Boix fotós története, aki az ausztriai manthauseni koncentrációs tábor lakója. több»