Amit mindenképpen tudnod kell a Hang nélkül 2-ről...

Az otthonukban átélt borzalmak után az Abbott család tagjai (Emily BluntMillicent SimmondsNoah Jupe) immár a megannyi veszélyt rejtő külvilágban kénytelenek harcolni a túlélésért – továbbra is hang nélkül, mert a földönkívüli szörnyek minden apró neszt észlelnek, és azonnal támadnak. Hőseink nekivágnak az ismeretlennek, és rá kell döbbenniük, hogy nem csupán az idegen lények jelentik az egyetlen fenyegetést.

Hang nélkül 2 - Műfajteremtő film megdöbbentő folytatással

2018-ban John Krasinski Hang nélkül című filmje friss fuvallatot hozott a horror-thriller műfajába, ahol a csönd kapott főszerepet, és modern szemléletével újradefiniálta a családi összetartozás, a túlélés és a kommunikáció jelentőségét. A film folyamatos feszültségével és gondosan felépített cselekményével hatalmas sikert aratott, és azonnal kultikus alkotássá vált. Most következik a folytatás, amely ott veszi fel a cselekmény fonalát, ahol az első részben Abbottékat utoljára láttuk. A család a film kezdetétől menekülni kényszerül, és egy városban próbálnak búvóhelyet találni, ahol a csontig hatoló félelem az úr. Miközben az együttérzés már szinte teljesen kiveszett az emberekből, Abbotték nem csupán egymást védelmezik a teljes csöndet parancsoló kietlen világban, hanem reményt is keresnek a tomboló borzalom közepette.

„Az első film elképesztő fogadtatása után nem az volt a célunk a folytatással, hogy pusztán újra elérjük a korábbi sikert – mondja Brad Fuller producer. – John Krasinski annyira eredeti alkotó, hogy tudtuk, nélküle nem készülhetne el sikeres második rész, ő pedig nem kötelezné el magát, ha nem merülne el újra mélyen a történetben. Csodálatosan működik az agya, és ha hirtelen összeállnak benne a dolgok, nagyszerű film születik a vásznon.”

Maga Krasinski is meglepődött, amikor megtudta, hogy folytatnia kell Abbotték történetét, akik kimerészkednek a veszélyes, ismeretlen külvilágba. Amikor a Hang nélkült készítette, nem is álmodott arról, hogy elkészítheti majd a második részt is, mert a filmje olyan mélyen megérinti a közönséget. Nem kedveli a kötelezően lezavart folytatásokat, ám támadt egy olyan ötlete, amelyről úgy gondolta, lendületesen beindíthatja az új cselekményt, ahol a történet hű marad az eredeti karakterekhez, miközben új kihívásokat is támaszt. Ugyanolyan szenvedély ragadta magával, mint az első rész készítésekor.

„Először eszembe sem jutott, hogy folytatásban gondolkodjam – mondja Krasinski. – A sztori nem azért öltött alakot, hogy franchise legyen belőle. De kiderült, olyan erőteljes világot sikerült teremtenünk, amelyben Abbotték története izgalmasan továbbmesélhető.”

Krasinski számára az volt a fő cél, hogy akárcsak az első film esetében történt, a folytatás jóval több legyen hátborzongató vizuális élménynél. Tovább kellett szőni a család érzelmi utazásának fonalát, akik ezúttal a függetlenség és a közösség érzését keresik.  

„Az első rész sikere után nyilvánvaló volt, hogy a közönség kíváncsi a folytatásra, de nem akartam ismételni önmagamat, ezért simán belefért volna, hogy valaki más legyen a forgatókönyvíró meg a rendező – folytatja Krasinski. – Közben az alapötlet már kezdett alakot ölteni a fejemben. Az volt a kiindulópont, hogy kibontjuk a szülői lét metaforáját, és megnézzük, milyen távlatokat tudunk ezzel nyitni. Mihez kezdünk, amikor a gyerekeink elhagyják a biztonságos otthont, és nekiindulnak az ismeretlen külvilágnak?”

„Az első rész nagyon bensőséges története egy összetartó családról szólt, akik egy farmon élnek – veszi át a szót Andrew Form producer. – Tudjuk, hogy a szörnyek ott ólálkodnak a közelben, de az nem derül ki, mi történik a külvilágban. Most tágabb perspektívát szerettünk volna nyitni.”

A film alkotói tehát elhatározták, megmutatják, hogyan fest a világ Abbotték fegyelmezetten csöndes családi gubóján kívül. Merre indulnak, mit találnak odakint, és hogyan alakul a kapcsolatuk, ha el kell hagyniuk a biztonságos homokösvényt? Krasinski úgy döntött, az új történet szó szerint másodpercekkel azután folytatódik, hogy az első résznek vége szakadt, a tévésorozatok klasszikus cliffhangerét idézve ezzel a fogással. (A cliffhanger /szó szerint: sziklán függés/ a tévésorozatok kedvelt módszere: az adott epizód hirtelen rendkívül feszült szituációval ér véget, ezért a néző alig várja a folytatást. – a ford.)

Abbotték, miközben még mindig Lee, az apa elvesztését gyászolják, olyan lépésre kényszerülnek, ami korábban elképzelhetetlen volt számukra: nekivágnak a külvilágnak. Továbbra is néma csöndben kell maradniuk, különben végük van, de a szörnyeken kívül újabb veszélyek is leselkednek rájuk, amelyek próbára teszik kapcsolatukat.        

„Attól indultam be igazán, hogy John öt másodperccel azután folytatja a történetet, hogy Evelyn csőre rántotta a puskát a pincében – mondja Andrew Form producer. – Ez elképesztően intenzív folytatása egy történetnek. Van egy édesanya, egy csecsemő meg két kisgyerek, és el kell hagyniuk a biztonságos búvóhelyet, amelyet Lee hozott létre számukra.” 

„A farmon kívül hatalmas felfedezendő világ terül el – mondja Krasinski. – De hiába lesz sokkal tágabb a látószög, az intimitás megmarad, mert a szabályok nem változnak. Nagyon izgalmas feladat volt sokkal nagyobb dimenzióban dolgozni, miközben az Abbott család érzelmeit ugyanolyan érzékenységgel tudjuk ábrázolni.”

Azzal, hogy az Abott család nekivág ismeretlennek, minden korábbi támaszuk elvész, de ez csak még jobban megerősíti a családi kötelékeket a halálos veszélyek közepette. „Ha már nincs biztonságot jelentő homokösvény és figyelmeztető fények, minden sokkal kiszámíthatatlanabbá válik – folytatja Krasinski. – Bármely lépés végzetes lehet, a veszély minden irányból leselkedik. Ha nem tudod, hogyan éld túl a következő pillanatot, nagyon könnyű hibázni. És ha hibáztál, a hírhedett szörnyek máris támadnak.”

Amikor már elhagytuk a homokösvényt

A Hang nélkül 2 fő hajtóereje továbbra is az maradt, ami Krasinskit eredetileg inspirálta. Az emberi tényező: a kérdés, hogyan küzd meg egy család az állandó veszélyekkel, a félelmekkel, a kommunikációs problémákkal és miképpen tudnak szorosan összefogni, dacolva a több mint mostoha feltételekkel. Az első film koncepciójának kialakításakor jelentős motivációt jelentett, hogy Krasinski éppen újra apuka lett (Emily Blunt  2016-ban szülte meg második lányukat, Violetet – a ford.), a folytatásban pedig a rendező azt dolgozza fel, ami a szülőket talán leginkább aggasztja: mi történik, ha a gyerekek kimerészkednek a veszélyes, ismeretlen külvilágba, ahol bármi megtörténhet, és ki tudja, mi motiválja a többi embert. 

„Folyton az keringett a fejemben, hogy egy szülő minden körülmények között biztonságot nyújt a gyerekének, amíg mellette van – mondja Krasinski. – De sajnos elkerülhetetlenül bekövetkezik a pillanat, amikor a gyerekeket ki kell engedni a veszélyes külvilágba, hogy megálljanak a saját lábukon. Ezt hívják érési folyamatnak, és ez volt az a központi metafora, amit szerettem volna kibontani. Történetünkben a családapa meghalt, és most, a folytatásban a gyerekeknek el kell hagyniuk a biztonságot nyújtó homokösvényt. Minden szülő azt reméli, életre nevelte a gyerekét, ezért helyt tud majd állni a megpróbáltatások közepette. De egy szülő valójában ennél sokkal többre vágyik – arra, hogy a gyereke majd különleges felnőtté váljon, megtalálja az összhangot a többi emberrel, és azokat a fontos értékeket vallja majd, amiket ő.”

Akárcsak az első film esetében, Krasinski most is sokat ötletelt feleségével, Emily Blunttal, aki a Hang nélkülben nyújtott alakításáért többek között elnyerte a Színészkamara Díját. Bluntnak kezdetben voltak bizonyos fenntartásai a folytatással kapcsolatban, de hamarosan ráébredt, hogy jó irányban halad az új történet. „Emily először azt mondta, ’a folytatásban úgysem engem fogsz rendezni, úgyhogy ne nekem meséld a sztoridat’ – mondja Krasinski. – De aztán csak nem bírt a kíváncsiságával, és megkérdezte, miről van szó pontosan. A végén kijelenette: ’benne vagyok a folytatásban’!”

„Mindkettőnk számára természetes volt ez a történet – mondja Blunt. – Rájöttünk, hogy folytatás vagy sem, tovább akarjuk fejleszteni Abbotték sztoriját. A Hang nélkül a szülők felfokozott helyzetben tapasztalt érzelmeit vette górcső alá, most pedig azt vizsgáljuk, mi történik, ha a gyerekeidet kiengeded a megannyi veszélyt rejtő külvilágba. A legmélyebb szülői félelmeinket jelenítjük meg, amiket akkor érzünk, amikor a gyerekek elhagyják az otthon biztonságát.”

Krasinski és Blunt jól tudták, meg kell felelniük a közönség magas elvárásainak, akik beleszerettek a történetbe, és a folytatásban újabb élményekre vágytak. Ez nagy változást jelentett az első filmhez képest, ahol óriási kockázatot vállaltak, mert a senki földjén próbálkoztak: még nem lehetett tudni, beválik-e az alapötlet. 

„Az első film elsöprően pozitív fogadtatása teljesen lenyűgözött minket – mondja Krasinski. – Eddig még nem készítettem olyan filmet, ami ennyire személyesen érintett volna, és óriási élmény volt, hogy a közönség élvezi a családi téma kibontását, miközben persze kedvére rémüldözik. Ezúttal minden lépésben a közönség reakcióira gondoltam, de ez nem jelenti azt, hogy bármilyen kompromisszumba belementem volna. Inkább az vezetett, hogy megfeleljek annak a megbecsülésnek, amit az első filmért kaptunk. Azt akartam üzenni a folytatással a nézőknek, hogy köszönjük, amiért legutóbb velünk tartottatok ezen a bensőséges utazáson, és most újabb megrendítő kalandra kalauzolunk benneteket.”

Krasinski nem tagadja, mindig is foglalkoztatta, milyen világ terül el Abbotték farmján kívül. „A Hang nélkülben lehetett távoli tüzeket látni, ami azt sugallta, vannak más tőlélők is. De akkor még nem merült fel, hogy hamarosan bemutathatom őket. Aztán a folytatásban összeállt a kép.”

A második résznek fontos eleme, hogy a családot lesújtja az apa, a Krasinki által játszott Lee elvesztése. A szörnyek miatt kötelező nagy csöndre a kibeszéletlen gyász okozta hallgatás is rányomja bélyegét. 

„Az első rész végén elvesztettük az egyik főszereplőt, így érdekesen indulhatott a folytatás – mondja Krasinski. – Sokat gondolkoztam azon, Lee Abbottnak milyen hatása lehet a családra a halála után. Ugyanakkor nyilvánvaló volt, hogy Abbottéknak nincs idejük elgyászolni a családfőt, mert mindig gyorsan cselekedniük kell. Ezt a tudást a személyes tapasztalataimból is merítettem. A katonai pályafutásom során tapasztaltam, hogy a srácok szerint akció közben nemigen gondol az ember a családjára. Csak akkor jut idő erre, amikor elcsitulnak az események, és jut egy kis idő az emélkedésre. Ezért Abbottéknak nemigen kínálkozik idő és tér a gyászra, de gondoskodtam arról, hogy minden karakter finoman és a maga módján emlékezzen Lee elvesztésére.”

Miközben Lee emléke a múltat idézi, Abbotték új terveket is szőnek: az a céljuk, hogy közösségre találjanak.

„Fontos téma lett a folytatásban, hogy miként tudsz beilleszkedni egy szétesett közösségbe – folytatja Krasinski. – Egy olyan kegyetlen világban, amilyenben Abbotték élnek, az embernek már nincs kedve másokkal kapcsolatba kerülni, mindenki fél mindenkitől. De Abbottéknak helyzeti előnyük van, mert hosszú ideig képesek voltak megőrizni egymás között a szeretet és az összetartozás légkörét. Válságos időkben nagy a kísértés, hogy valaki teljesen önző legyen, de Abbotték ellen tudnak állni ennek a késztetésnek.”

A film egyik fontos témája, hogy Abbotték szeretnének olyan közösségre bukkanni, amely befogadja őket. „Bizonyára sokakban felmerül a kérdés, hogy képesek vagyunk-e segíteni a szomszédainknak, amikor igazán nagy a baj” – mondja Blunt.

A folytatást ugyanaz a kreatív csapat készítette, mint az első részt. „Mindannyian nagyon izgalmasnak találtuk az ötletet, hogy a család szinte esélytelen, miután elhagyják a házat – mondja Allyson Seeger producer. – Magukkal visznek egy csecsemőt meg egy oxigéntartályt, és próbálnak életben maradni.”

A film készítői számára az jelentette az egyik legnagyobb örömöt, hogy amikor a Hang nélkül mozikba került, a nézők elkezdtek azon tanakodni, ők mit tennének hasonló helyzetben. „A film azért is lehetett akkora siker, mert be tudta vonni a közönséget – mondja Fuller. – Hallottam olyan esetről, hogy valaki nagyot tüsszentett a nézőtéren, és a közönséget a frász kerülgette. A film kollektív, felfokozott élménynek bizonyult, és ilyennek akartuk a folytatást is.”

Abbotték úton

A film sokkoló nyitójelenete után az Abbott családnak soha nem jut ideje arra, hogy elemezze, mi történt velük az elmúlt napokban. Ez különösen igaz az Emily Blunt által játszott Evelynre, aki immár egyedülálló anyaként próbálja biztonságba helyezni gyermekeit, miközben a szörnyek egyre veszedelmesebbé válnak. 

Krasinski így építette fel a fő karektert második alkalommal. „Imádtam a Hang nélkülben, hogy az egyik hős a túlésére koncentrált, a másik pedig a küzdelemre és a fejlődésre. Lee megelégedett azzal, hogy a családja túlélését biztosítsa. Ha ágyba tehette a gyerekeket esténként és biztonságban voltak, akkor már úgy érezte, elvégezte, amit kell. Evelyn azonban soha nem elégedett meg azzal, hogy pusztán a túlélésre játszik. Azt akarta, hogy a családja küzdjön és fejlődjön, és a gyerekek gazdag, teljes életet élhessenek. Most Evelynnek szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy a fejlődés iránti génye sodorhatta végzetes veszélybe a férjét. Ezúttal már ő a család fő védelmezője, ami azt jelenti, hogy már nem lehet olyan nyitott a világra, mint eddig, és ezt fel is kell dolgoznia.”

Evelyn a folytatásban végképp sarokba szorul, és ez az, ami leginkább tetszett Bluntnak. „Még soha nem volt ennyire szorult helyzetben – mondja a színésznő. – Egyedülálló anya egy csecsemővel, a háza romokban áll, és nincs biztonságos hely, ahol menedékre találhatnának. Nem tudnak sehová elbújni, már csak egy oxigénpalack maradt a babának, és másik két gyerekről is gondoskodnia kell. Magányos, kiszolgáltatott, gyászol, ez a legintenzívebb érzelmi állapot, amit csak elképzelni lehet.”

Az új szereplők

Az Abbottok biztonságos menedéket keresnek, és olyan régi ismerősbe botlanak, akit az események magányos farkassá változtattak. Ő Emmett, akit Cillian Murphy alakít. A legendás ír színészt olyan nagy sikerű produkciókból ismerhetjük, mint a 28 nappal később (28 Days Later), a Felkavar a szél (The Wind That Shakes the Barley) vagy A sötét lovag (The Dark Knight), az Eredet (Inception) és a Birmingham bandája (The Peaky Blinders) című sorozat. 

„Emmett az egyik kedvenc karakterem – mondja Krasinski. – Az benne a legizgalmasabb, hogy már nem akar senkihez tartozni, de amikor találkozik Abbottékkal, fejébe fészkel a gondolat, hogy jó lenne velük lenni vagy legalább segíteni rajtuk. Egy ilyen bonyolult belső küzdelem érzékeltetése embert próbáló feladat egy színész számára, de Cillain Murphy könnyedén veszi az akadályt, ő az egyik legjobb színész, akivel valaha is együtt dolgoztam. Emmett bizonyos mértékben Lee ellentéte, olyan ember, akit soha nem szeretett senki, és más túlélési stratégiát választott. Emmettnek van sötét oldala, és félelmetes, amitől izgalmassá válik, miközben kiszámíthatatlan karakter.”

„Miután megnéztem a Hang nélkült, annyira beleszerettem, hogy írtam Johnnak egy rajongói levelet, de aztán inamba szállt a bátorságom, és nem küldtem el – árulja el Murphy. – Egy évvel később pedig csak úgy hirtelen fölhívott, hogy készül a második rész, szeretnék-e benne szerepelni. Talán ezt hívják csodás egymásra találásnak.” 

Szintén új szereplő a Hang nélkül 2-ben a kétszeres Oscar®-jelölt Djimon Hounsou. „Djimon régi rajongója vagyok a Gladiátor és az Amistad óta – mondja Krasinski. – De igazából az Amerikában (In America) című filmjével nyűgözött le, ezért hívtam meg a filmembe. (A Jim Sheridan által rendezett, három Oscar®-ra jelölt, részben önéletrajzi dráma ír bevándorlók küzdelmes beilleszkedését mutatja be New York ír negyedében, a Pokol Konyhájában /Hell’s Kitchen/. Hounsou egy fotóművészt alakít benne. – a ford.) Djimonban valósággal izzanak az érzelmek. Bármilyen alakítását megnézed, és valami fojtogatni kezdi a torkodat.”

Hounsou is azonnal felfigyelt annak idején a Hang nélkülre, és lelkesedése még nagyobb lett, amikor a felkérés után megismerkedett Krasinski rendezési stílusával. „Mivel maga is kiváló színész, tudja, hogyan kell irányítani az embereit – mondja Hounsou. – Tisztában van vele, hogy mi kell a színészeknek, és gondoskodik róluk. Nagyon eredeti és természetes filmes, óriási öröm vele dolgozni.”  

Hang nélkül 2 március 19-től a magyarországi mozikban! 

(UIP-Duna)