The Interview: Bevált a Sony stratégiája?A kép forrása: Photo © Columbia Pictures / Ed Araquel

Az elmúlt hetekben a sajtó a Sony hackerbotrányától volt hangos, de a legnagyobb visszhangot mégis az váltotta ki, amikor a stúdió bejelentette, hogy nem mutatják be az egész ügy kipattanásáért felelős Seth Rogen és James Franco főszereplésével készült Az interjú-t. A hollywoodi nyomás és az elnöki bátorítás hatására végül, bár korlátozott számú vetítővásznon, mégis a mozikba engedték a filmet.

A stratégia

Bár nem a Az interjú az első film, amely VOD-terjesztést (online videotéka) kapott, azonban a rivaldafénynek köszönhetően kétségkívül magára vonta a figyelmet a Sony stratégiája. Ha a párhuzamos forgalmazásról bebizonyosodna, hogy előnnyel jár a stúdiók számára, az alapjaiban változtathatná meg a filmnézési szokásokat. A bennfentesek azonban gyorsan lehűtötték a kedélyeket, szerintük ugyanis a változás nem ezen a fronton fog beállni, és a Sony alternatív stratégiája valószínűleg nem fog forradalmat robbantani.

Egyszeri eset?

Ha egy mondattal kéne válaszolnunk, azt mondanánk, hogy igen. De lássuk a számokat. A film karácsony napján 331 moziban került bemutatásra, és a premierjét követően közel 3 millió dolláros bevételre tett szert. A digitális forgalmazás, beleértve a Sony honlapját, YouTube-ot, a Google Playt és az Xbox Video-t egy hét alatt 15 millióval gyarapította a kasszát, január elejére pedig a bevételek már meghaladták a 30 millió dollárt. Bár ez első blikkre nem hangzik rosszul, a helyzet korántsem nevezhető rózsásnak. Miért is? A film az iTunes-on és a kábelcsatornák fizetős kínálatában való megjelenésével párhuzamosan a Sony megnövelte a vásznak számát, ezt követően azonban alaposan visszaestek a bevételek. Ha mindent egybeszámolunk, még akkor sem jön ki a 40 millió dolláros büdzsé, arról nem is beszélve, hogy a stúdió további 40 milliót költött a marketingre.

Kockázatok

A képletből eddig kimaradt a kalózkodás, mely az online streaming esetében valós kockázatot jelent, arról nem is beszélve, mennyivel egyszerűbb jó minőségű másolatot készíteni, ráadásul maga a kalóztevékenység is lényegesen kevesebb kockázattal jár, mint kamerával beülni egy multiplexbe. A Sony ezt újra megtapasztalhatta a saját bőrén, amikor napokkal a Az interjú bemutatása után a film felkerült a különböző fájlcserélő oldalakra. 

Konzekvenciák

A film annak ellenére lett anyagi bukás, hogy a felhajtásnak köszönhetően jó eséllyel olyanok is szép számban megnézték, akiket egyébként hidegen hagyott volna a vígjáték, ez pedig nem túl biztató a jövőre nézve. Mivel a mozis bevételek 40 százalékkal csökkentek a VOD-terjesztés megkezdését követő egy hétben, nem túl valószínű, hogy a jövőben bármelyik stúdió hasonló stratégiával próbálkozzon.