2022.09.18 20:12 Artemisia Olvasottság: 1518x
4

Ne nézz fel

Jordan Peele harmadik rendezése az idei nyár legjobban várt filmjei közé tartozik. A Nem sztorijáról is elég keveset lehetett tudni, így ami szintén fokozta a várakozást és az érdeklődést a film irányába.

A történet középpontjában a Tűnj el!-ből is is ismert Daniel Kaluuya és Keke Palmer által alakított testvérpár, OJ és Emerald áll, akik édesapjuk rejtélyes halála után átveszik a családi lovasfarm irányítását. Azonban a farmon egyre több megmagyarázhatatlan esemény történik, ami arra sarkalja a testvérpárt, hogy kamerát ragadjon és megfigyelje az eget a farm fölött.

Ne nézz fel

Ám ahogy Peele-től megszokhattuk, Nem egy szokványos UFO-sztorival van dolgunk, sőt kifejezetten nehéz behatárolni a film műfaját. Sci-fi, horrorr, dráma és thriller sajátos crossovere ez, ami meglehetően szabadosan kezeli a műfaji határokat.

Peele-re jellemzően lassan, ráérősen vezeti fel a csavart és a tetőpontot, de az odáig vezető út a markáns atmoszférának, a sorok közé rejtett társadomkritikának és a remek színészi játékoknak köszönhetően még a 130 perces játékidő mellett sem érződik hosszúnak.

Peele ismételten érinti a társadalmi megkülönböztetés ( a Haywood -család farmja az egyetlen feketék kezében lévő vállalkozás, amely Hollywood-i filmek gyártásában működik közre), a családi,- illetve gyermekkori traumák ( különösen Ricky karakterén és a csimpánzos mellékszálon keresztül), valamint a Z-generáció kütyüfüggősége és szereplési vágya ( a feltételezett idegen jelenléte a túlélési ösztön helyett az üzleti érzéket aktiválja; OJ-t kivéve gyakorlatilag mindenki a meggazdagodás és hírnév lehetőségét látja az UFO-ban) témákat, amiket jó érzékkel sző bele a filmbe.

A hangulat szinte végig el van találva, mindig tudja mikor kell növelni a feszültséget és mikor kell oldani rajta ( a humor felelős a Keke Palmer alakította Emerald, akinek mindenre van egy frappáns beszólása), és az információaadagolás is jól működik egészen a csavarig. Onnantól felgyorsulnak az események, és rengeteg információ zúdul egyszerre a nézőre.

A karakterekkel és színészi alakításokkal nincsenek különösebb gondok, bár OJ-ról Nem ártott volna kicsit több háttérinformáció, mert így kicsit távolságtartó a karaktere. Emerald picit túl lett írva ez tény, de Keke Palmer-nek jól áll ez a túlpörgés, és alapvetően a lassú, nyomasztó hangulatú film üde színfoltja lett. Steven Yeun karaktere és az ő háttérsztorija egy nagyon érdekes momentuma a filmnek, igazán kár, hogy háttérbe szorul.

Bár a forgatókönyv ezúttal Nem is ér Oscar-díjat Jordan Peele számára, mint a Tűnj el! esetében, és a karakterábrázolás sem olyan erőteljes, mint amit a Mi-ben láthattunk, amire ezúttal igazán Nem lehet panasz az a technikai rész.

A Nem látványa bámulatos, egyszerűen IMAX-vászonért kiált. Az operatőri munka minőségéért az a Hoyte van Hoytema felelt aki olyan sci-fiken dolgozott eddig mint a Csillagok között, az Ad Astra vagy a Tenet. Most is tökéletes munkát végzett. Fényképezés, vágások, zene, minden remekül működik és illeszkedik a film alaphangulatához.

A Nem Nem éppen egy közönségfilm, sokszor öncélúnak is hat, amiatt biztosan alaposan meg fogja osztani a nézőket. Jordan Peele egy új oldaláról mutatkozott meg, hiszen szabadon engedte a fantáziáját és az öntörvényűség határait hol súrolva, hol átlépve rendezte meg filmjét (elmondása szerint maga a cím is onnan jött, hogy ilyesmi reakciókra számít a közönségtő). A végeredményen érződik, a filmezés, a mozizás iránti szeretet, valamint az, hogy élvezettel és szívvel készült. És noha a forgatókönyvet, a cselekményvezetést, a karaktereket bizonyára sokan Nem fogják szeretni, de hogy a díjszezonban a technikai kategóriákban rendre szembe fog jönni film, az biztos.

60 Nem  (2022)

horror | misztikus | sci-fi

SkyShowtime (2023.04.19.)

Igencsak rövid időn belül kiderült, hogy Jordan Peele napjaink egyik rendezőzsenije, aki a Tűnj el! és a Mi című alkotásaival már bizonyította, hogy a horror műfaja tartogat... több»

4