2020.05.17 22:39 Danny99 Olvasottság: 229x
1

A menthetetlenek

1996-ot írunk, a britek boldogabbak, mint az utóbbi évtizedekben bármikor. A Thatcher-kormány megbukott, és az őt váltó John Major napjai is meg vannak számlálva. A gazdasági helyzet is sokat javult az országban. Erre az időszakra tehető a Premier League elindítása, és a Football's Coming Home évét írjuk. A britpop pedig aranykorát élte a Cool Britanniával (Blur, Oasis, Spice Girl stb.).

A Trainspotting ebben a közegben született meg, így nem is csoda, hogy a már-már várt sötét, nyomasztó film helyett kapunk egy black-comedyt drámai elemekkel színesítve. Véleményem szerint, ha 10 évvel később vagy korábban készítenek egy ilyen témájú filmet, akkor sokkal keményebb és talán kevésbé népszerű lett volna a mozi.

A menthetetlenek

A film kultikus státuszba emelkedett, minden idők egyik legjobb kábítószer tematikájú alkotása. Máig emlékezetes a sountrackja, amiben a már említett britpopon kívül Iggy Pop zenéje is komoly szerepet kap.

A film az azonos című Irvine Welsh bestseller könyvön alapszik, ami 1993-ban látta meg a napvilágot. A színészek közül többen is tudták használni ugródeszkának. Hihetetlen, hogy Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) és Sherlock Holmes (Jonny Lee Miller) is innen került ki.

A cselekmény Edinburghban játszódik, a putriban. Nemcsak a környék nem túl bizalomgerjesztő, hanem a karakterek és a viselkedésük sem. Pont ez teszi emberközelivé a filmet, amihez a britek mindig is értettek. Hiába lecsúszott bűnözőkről, gettóról beszélünk, mégis mindenkivel lehet azonosulni. A valósághoz az is hozzátesz, hogy minden egyes gól és popkult utalás a helyén van.

Amellett, hogy drogprevenciós előadásnak tökéletes, a mozi szinte végig egy filmes közhelyet boncolgat, a szegénység-összetartozás(?) témakört. A valóság/filmben szimpla érdekbarátságokról beszélhetünk, amit a drog és a bűnözés tart össze. Erre a legjobb példa a Rent Boy–Tommy (Kevin McKidd) kapcsolat.

Tommy egy mindenki által szeretett srác, akit Mark is csak kihasznált, és az se érdekelte, hogy a miatta földön lévő srácot megmentse, hanem csak még egyet lökött rajta a sír felé. Aki egy ilyen környezetben "jó" ember, mint Spud (Ewen Bremner) akar lenni, azt bedarálja a közeg, de ha akkora paraszt vagy, mint Franco (Robert Carlyle), akkor is csak a kis mikrokörnyezetedben vagy király.

Egy ilyen gettóból kiszakadni szinte lehetetlen, a londoni időszak is ezt jelképezi, a múlt mindig utolér és visszaránt a mocsárba. A mozi lezárása is ezt szimbolizálja. Nem az a kérdés, hogy elárulja-e valaki a többieket, hanem hogy ki és mikor.

dráma

Mark Renton és barátai lázadó fiatalok, nem becsülik a modern társadalmi értékeket, de nem is akarnak a rendszer részei lenni. Menekülnek a normáktól és szerepektől, leginkább... több»

1