2025.08.10 10:26 Cash Olvasottság: <100x
0

Rázós anyag

Danny Lee színész-rendező leforgatott pár meredek témájú filmet. Ez köztük van, mert a bemutatásakor az edzett gyomrú távol-keleti cenzoroknál is a mérce alá csúszott be. Kezdve ott, hogy a témaválasztás korántsem szokványos, bár a felszíne az. Kínai témájú bűnügyi nyomozós filmekből hidat lehetne építeni Makaótól az anyaországig. Viszont horrorral egybe pácolva már jóval kisebb a létszám. Bár az alaphelyzetet kevéssé aknázták ki a forgatókönyvben, szó nincs egy lövöldözős-üldözéses hajszáról az elvetemült gyilkológép után. Sokkal inkább a burkolt társadalom kritika kerül előtérbe.

Elvetemültségben nincs hiány a "főhős" esetében, aki páros lábbal tiporja az arrafelé dívó tradicionális erkölcsi elveket. A morálja teljesen nélkülözi az emberség minden árnyalatnyi megjelenítését. Hozzá képest a kőbaltás őseink jóval előrébb jártak. Wong úr senkivel nem törődik, csak saját maga érdekli. Aki az útjába kerül, azon átgázol, minden "fölösleges" aggályoskodás nélkül. Csal, gyilkol, hazudik, és még neki áll feljebb, amikor az "érdemei" szerint kezdik kezelni a nyomozók. Anthony Wong szinte eszköztelenségig lecsupaszított alakítása tökéletesen adja vissza azt a lelki a nyomort, ami benne él. Meg is kapta érte a bemutatás évében a helyi "Legjobb színészi alakítás" díját. A borzalmas vendéglős figurája, - és a tetteinek képi megvalósítása - önmagában cenzori ollóért kiáltott akkortájt. Éltek is vele az illetékesek, de mára persze előkerültek az "uncut" változatok. A gyomorlifteztető pillanatokon túl a valódi botrányt mégis a makaói nagyvárosok világáról elénk terített okozta. A "Pofon ütjük a közízlést" szemlélet nem csak felénk dívik. A hatóságok bemutatása messze áll attól, amelyet látni szerettek volna magukról. A keleti humor gyakran furcsa számunkra, ebben a történetben pedig eleinte talán nem is érti az európai néző, miként kerülhetett be oda. Aztán kisül, az egyik művész fogás egy abszurd történet mondanivalójának közvetítésére. Szóval, a rendőrség keveset dolgozik, de annál többet lazsál. (A tapasztalt főnökük nélkül az eset a "döglött aktákat" szaporítaná. A nőket hajkurássza aki teheti, vagy egymást piszkálják. Az alacsonyabb rangúra tukmálják a kellemetlen feladatokat, és habozás nélkül elfogadják a kisebb megvesztegetést. Zabálják vagy zabálnák az élet javait, aminek lesz böjtje aztán. A törvény derék őrei simán átlépik, - vagy gumiszalagként nyújtják, - a törvény határait, ha az érdekük úgy kívánja. A börtönviszonyokat és az orvosi társadalmat képviselő karakterek szintén megérik a pénzüket. A nagyváros dzsungelében lakók igazából nem törődnek a másikkal, ezért tud a sorozatgyilkos sokáig "tevékenykedni." Szóval, a lassacskán adagolt részletekből a helyi közönség arra ébredhetett rá, hogy a kőalapnak hitt, sok évszázados morális elveik már csupán papíron léteznek. (Az emberiség egyik legfőbb tabujának megszegéséről nem írok, mert erős spoiler volna.)

Rázós anyag

Summa summárum, a krimi-horror-társadalom kritika kombó működőképessége megmaradt az eltelt évtizedek során. Aki valami nem szokványos, - akciódús és bunyós - keleti filmet szeretne látni, továbbá jó tűrőképességgel szintén megvan áldva, az egy rendhagyó alkotást kap kézhez. Talán (biztosan) nem tökéletes, de korántsem unalmas. Unikum kedvelőknek ajánlva.

dráma | horror | krimi | vígjáték

A makaói rendőrök gyilkossággal kezdenek gyanúsítani egy éttermet üzemeltető férfit, miután egy emberi maradványokkal teli ládára bukkannak.

0