
Fórum (6)
Hozzászólás
Mik Chucky gyengeségei? Recept a gyilkos babák lekaszabolásához. 1./6. A "jófiú" baba teste: a legnagyobb gyengesége maga a baba teste, amibe Charles Lee Ray lelke szorult. Ez a test véges erővel bír, és könnyen sérül. Míg egy embert nehezebb megölni, egy baba teste sokkal sebezhetőbb a fizikai sérülésekkel szemben. 2./6. Voodo átok: a legelső filmekben Chucky ereje a voodoo mágiából származik, ami egyben a bukását is okozhatja. Ahhoz, hogy végleg elpusztuljon, a szívét kell eltalálni, vagy a báb testét kell megsemmisíteni. Chucky ereje a voodoo mágiából származik, ami egyben a pusztulásának záloga is. Ez a mitikus elem adja a filmeknek azt a plusz réteget, ami túlmutat a puszta fizikai terroron. A szív eltalálása vagy a báb testének megsemmisítése nemcsak fizikai aktus, hanem egyfajta rituális tisztogatás, ami visszautal a gonosz eredetére. A legősibb mágia adta az életet, és a legősibb mágia veheti is el azt, mert a sötét erőkkel való játék sosem marad következmények nélkül, és a varázslat maga is válhat a gyilkos fegyverré. Ez egy hidegrázós igazság, ami a valóságban is megfigyelhető: minden hatalomnak ára van, és minden erőnek van gyenge pontja. 3./6. Tűz: gyakran a tűz az, ami a legnehezebb helyzetbe hozza Chuckyt, hiszen a műanyag teste könnyen olvad. A tűz a fizikai megsemmisülés klasszikus eszköze a horrorfilmekben, Chucky esetében pedig különösen hatékony. 4./6. Visszatérés a kezdetekhez: ahhoz, hogy Chucky végleg meghaljon, gyakran vissza kell térnie a forráshoz – Charles Lee Ray halálának helyére, vagy az eredeti babához, amiben a lelke először megtestesült. Chuckyt, akárcsak a valódi gyilkosokat, visszahúzza a múltja, a bűntett helyszíne, vagy az a pont, ahol a gonoszsága megszületett. Ahol a lélek először megtestesült, ott bomolhat fel végleg is. A gonoszság sosem szökhet meg gyökerétől, mert a sors, mint egy láthatatlan lánc, visszahúzza oda, ahol a bűn először vért szívott. Ez a végzetszerű visszatérés adja a történetnek a tragikus mélységét és a borzongató hitelességét. 5./6. A "jófiú" márka: Az "A jófiú" babatest, amiben lakozik, nem bírja a drasztikus sérüléseket, darabokra eshet. Bár képes a lelkét átvinni egyik testből a másikba, a folyamat időigényes és veszélyes. 6./6. A lélekátvitel szabályai: bár Chucky mestere a lélekátvitelnek, ennek is vannak szabályai. Időnként egy bizonyos időn belül át kell vinnie a lelkét egy emberi testbe, különben örökre a baba testében reked. A legsötétebb mágia is csak addig adhat hatalmat, amíg a szabályokat betartják, mert a szabad akarat ára a lélek végtelen börtöne lehet. Ez az állandó idő elleni versenyfutás adja a Chucky-filmeknek a drámai feszültségét, és rávilágít arra, hogy még a leggonoszabb teremtmények sem szabadok teljesen – ők is a saját maguk által teremtett szabályok rabjai. A legkisebb teremtmény is sebezhetővé válik, ha megtalálod a megfelelő pontot, ahol a csápok elérik a húsát. Főleg, ha egy kigyúrt izomember a közelben van. A legerősebb lánc is csak annyira erős, mint a leggyengébb láncszeme, mely a sötétségben, észrevétlenül bomlik, míg el nem jön a pillanat, amikor elszakad.
Miért vannak Chucky arcán varrattal bevont vágások, amelyek némelyike groteszk humor? A Chucky arcán lévő varratok és vágások a Gyilkos Chucky menyasszonya (Bride of Chucky) című filmben jelentek meg először (1998). A történet szerint Tiffany, Chucky egykori szerelme és bűntársa, miután megtudja, hogy Chucky nem akarja őt feleségül venni, dühében összevagdossa annak arcát, majd újra összevarrta. Ez a "sebhelyes" kinézet vált Chucky új, ikonikus megjelenésévé, ami sokkal fenyegetőbbé és egyben groteszkebbé tette. A vágások nem csupán a brutalitás jelei: a "groteszk humor" abban rejlik, hogy Chucky ezt a "sebhelyes" arcot egyfajta "kitüntetésként" viseli. Büszke rá, hiszen ez a "sebesült" állapot emlékezteti őt a dühre, az árulásra és a bosszúra, ami hajtja. Sőt, ettől még ördögibbnek és ellenállhatatlanabbnak érzi magát. Ez a kinézet egyben a slasher filmek klasszikus szörnyeinek, mint például Freddy Kruegernek vagy Jason Voorheesnak, a sebhelyes, felismerhetetlen arcát is idézi, de Chucky esetében ez mégis egyfajta morbid szépséggé válik. A szerelem néha a legpusztítóbb gyilkos. Különösen, ha egy sorozatgyilkos és egy pszichopata baba között lobban lángra. Inkább maradj egyedül... A torz szépség gyakran az igazság legélesebb tükre, melyben a lélek mélyén rejlő szörnyetegek szimfóniája visszhangzik.
Én nem állítom azt, hogy Cucky hororr-humor érzékiségétől szétterülök hanyatt vetve magamat az ágyamon röhögtemben. Na de a szinkronhangja, az tisztességesen odacsap a falhoz. Nagyon nagy felelősséggel teljesít pozitívan, igen sok plusz életet lehel a babába. A karakter elvetemült személyiségét és fullon komikus, ám kegyetlen kisugárzását Brad Dourif (és a magyar szinkron esetében számos kiváló színész) hangja adja vissza. Az ő orgánuma az, ami a műanyag testbe zárja a tiszta gonoszságot, és a leghétköznapibb mondatokat is vérfagyasztó fenyegetéssé változtatja. A hangja adja meg azt a plusz életet, ami nélkül Chucky csupán egy mozgó baba lenne, de így válik egy ikonikus horrorfigurává, akinek minden cinikus gúnyolódása precízen célba talál. A hang, amely életre keltheti a rémet, s a rejtett gonoszságot a fülekbe súgja, az a legveszélyesebb fegyver a sötétben.
A Chucky-filmek népszerűsége. Ha mögé tekintek, akkor megállapítom, hogy Chucky az a fajta alapkoncepció, amely sokkolóan eredeti, és a gyermeki ártatlanság perverziója. Sokat nevetgéltem egyes szituációkon, de végeredményben én is becsinálok tőle… Végül is a baba imagine éles kontrasztban áll a brutális, vérszomjas valósággal. Ez a gyermeki ártatlanság és a halálos gonoszság keveredése alapvetően nyugtalanító és magával ragadó. Oké, értem én ezt is. Egy ilyen kontraszt az, ami miatt az ember éjszaka, a takaró alatt is gondolkodik azon, vajon a plüssmacija tényleg csak egy plüssmacika-e. És van-e a párnája alatt egy kis bárd. Ez a fajta „alattomos” félelem sokkal tovább él, mint egy jumpscare, mert beszivárog a mindennapokba, és megkérdőjelezi a legbiztonságosabbnak hitt tárgyaink ártatlanságát.
Újfent összeeresztettem a fikciót a valósággal – a valóság és a fikció morbid keveréke: a film készítőit (Don Mancini író, Tom Holland rendező) állítólag több forrás is inspirálta: 1. Az egyik ilyen egy valós eset volt, ami az 1980-as években zajlott, amikor egy nő azt állította, hogy egy babát birtokolt, ami magától mozog és üzeneteket hagy. Ezt a babát Robert the Dollnak hívták, és állítólagosan valós, paranormális események fűződtek hozzá – egyfajta bizarr valóságalap Chuckyhoz.
2. Emellett a "My Buddy" nevű népszerű játékbaba is inspirációt adott a "Good Guy" babához, ami a kontrasztot adja: egy barátságos játékból válik a tökéletes rémálommá. Ez a szatirikus kettősség teszi Chucky karakterét annyira érdekfeszítővé és bizarrul humorossá. 3. Charles Lee Ray nevét pedig két valódi, hírhedt amerikai sorozatgyilkos nevéből "gyúrták" össze: Charles Manson (a hírhedt szektás vezető) és Lee Harvey Oswald (JFK feltételezett gyilkosa) – ez egy apró, ám annál szaftosabb utalás a valós gonoszságra.
A nagyszerű kezdetek – a komikum átcsap mély sötét szatírába: a lélek vándorlása a gyilkos babába – Charles Lee Ray. Az első és legfontosabb, hogy megértsük Chucky jelenségét, az a története, ami a lélekvándorlás és a sorozatgyilkosság hátborzongató ötvözete. Ez már önmagában is adhat okot a "fullon komikus" érzetre, hiszen a gonosz egy babában él tovább – de ez a komikum valójában egy mély sötét, szatirikus él. Charles Lee Ray, a "Lakeshore Strangler": mielőtt Chucky babává vált volna, egy hírhedt sorozatgyilkos, Charles Lee Ray lakozott benne. Ray egy kegyetlen és rendkívül veszélyes bűnöző volt, akit a média a "Lakeshore Strangler" néven ismert. Egy rendőrségi tűzharc során, miután lelőtték, játékboltba menekült. A vodoo rituálé: halálos sebeivel küszködve Ray – aki jártas volt a vodoo sötét művészetében – elmondott egy varázslatot, amivel a lelkét áthelyezte az első kéznél lévő tárgyba. Ez pedig egy "Good Guy" nevű, divatos, beszélő fiúbaba volt. Ez a pillanat nemcsak a karakter eredetét határozza meg, hanem egyben egy komor, mély sötét, valósághű megjegyzés is a halhatatlanság, vagyis inkább a gonoszság továbbélésének abszurditására. Hiszen ki gondolná, hogy a legártatlanabb tárgy is rejthet olyan borzalmat?