2019.05.06 23:09 Filmbarbár Olvasottság: <100x
1

:::A HOZZÁSZÓLÁS CSELEKMÉNYLEÍRÁST TARTALMAZHAT:::

Nem igazán tudom, hol és hogyan kezdjem a mondanivalómat, annyira képtelen vagyok kezelni és értékelni a filmben látottakat. Talán az én hibám, de a cím és a műfaji besorolás alapján egy érdekes és látványos giallót vártam, ehelyett kaptam egy gyenge valamit, amivel kapcsolatban nehéz megnyilvánulni. A film rettenetesen vontatott és unalmas, az első kétharmada lényegében véve csak szenvelgés, valamiféle lélektani dráma akart volna lenni (talán), de annak is erőtlen. Az alapötlet sem kimondottan eredeti; mindig oda lyukadunk ki, hogy a főszereplőt lehet gyanúsítani a gyilkosságok elkövetésével, de rettenetesen erőltetett sok megoldás, mint pl. a természet lágy ölén sétálgatva a fickó kezében természetesen ott van egy kés, amit később beledug a bőrdzsekije zsebébe. Miután "jól érzi" magát egy nőneművel, elalszik, és arra ébred, hogy a csaj halott, a hasa felvágva, és a földön hever a véres kés. Az efféle jelenetek láttán csak a fejemet fogtam, hogy ilyen béna gyanúba keverés ugyan melyik tehetségtelen forgatókönyvírónak juthatott az eszébe. Mert egyébként maga a film is elég ötlettelen és sótlan, gyakorlatilag egy végletekig elcsépelt felállásról húzták le a 623. bőrt egy olyan embert állítva a középpontba, aki egy általa elkövetett gyerekkori gyilkosság (ami azonban később megkérdőjeleződik) miatt tökéletes gyanúsítottként szerepeltethető.

A sztori egyik nagy hibája/hiányossága, hogy a figurák zömmel gyatrák, elég súlytalanok, az inas meg egyenesen nevetséges a merevségével, miközben valószínűleg azt akarták elérni az alkotók, hogy ő legyen a másik fő gyanúsított a néző szemében. A szereplőkkel nem igazán lehet azonosulni még annak ellenére sem, hogy a film első órája lényegében véve rámegy erre, az első gyilkosságra kb. egy óra játékidő után kerül sor. Ráadásul nagyon elbaltázták azt, hogy a férfi főszereplő és az anyja szemmel láthatólag nagyjából egykorúak (ahogyan az őket alakító Stefano Patrizi, illetve között a valóságban is csak kb. 12 év korkülönbség van), és a flashbackekben ábrázolt eseményekhez képest – amelyek a filmbeli jelennél talán 15-20 évvel korábban játszódhatnak – a figurák a főszereplő kivételével mintha nem öregedtek volna semmit. A történetet feldobhatná az okkultista vonulat, de valamiért sajnos ez is zömmel kiaknázatlan marad. Igaz, van a filmben egy álomjelenet, ez lehetne az egyik ütős részlet, ám az abszurditása és erőltetettsége még egy álomhoz is méltatlan. Továbbá érdekes lehetne a feketemisés sátánista (?)/okkultista felhang ütköztetése a vallásossággal – pl. a filmet záró jelenetben, amely a Pieta egyfajta parafrázisa –, csakhogy ez is inkább elvetélt vagy meg sem született ötlet marad. A giallókból átmenekítették a fekete kesztyűs gyilkos toposzát (és megint csak mindenképpen a főszereplőre akarták kenni a gyanút ily módon is, pl. az egyik jelenetben a férfi fekete bőrkesztyűben lép be a barátnője szobájába, holott szerintem nem lenne szükség arra, hogy abban a pillanatban azt viselje, ez ismét egy fájdalmasan banális nézőhülyítés), illetve az erotikát, de az is inkább arról szól, hogy, ha már a nőknek nincs túl sok színészi tehetségük, akkor legalább más téren domborítsanak. (Mindez különösen vonatkozik Laura Gemserre, aki sosem volt szégyellős, szóval legalább a pucérkodáshoz értett.) A történet nemcsak az okkultizmus miatt nyit egy kissé a gótikus horror műfaja felé, hanem a külsőségek tekintetében is. Ezek közé sorolható pl. a gyertyatartó körbehordozása a házban, illetve maga az időnként sötétbe boruló ház, a sűrű éjszakai viharok, a sokszor különös viselkedésű lakók, de akár a természetfölötti módon hátborzongató suspense elemek is felbukkannak a filmben.

Mindent összevetve szerintem kicsit katyvasz lett ebből az egész sztoriból, a színészi alakítások zöme rettenetes, a trükkök sokszor már a nevetségesség határát súrolják, és a cselekményszövés sem igazán kötött le. Számomra csalódást okozott ez a film, inkább az Zs, mintsem a B kategóriába sorolnám, holott nem mondanám, hogy ne lehetett volna ebből akár valami jobbat is kihozni. Sem nem giallo, sem nem slasher, drámának is nagyon gyenge és vontatott, szóval itt valami eléggé félrecsúszott. Nem nagyon merném jó szívvel ajánlani senkinek sem, érdemesebb inkább elkerülni ezt az alkotást.

horror | misztikus

Michael horrorszínész, akinek a múltja sötét titkokat rejt. Gyerekként halálra késelte az apját, aminek az emléke még felnőttként is nyomasztja őt. Egy nap a barátnőjével... több»

1