![]()
Mikor szóba kerül az európai horrorgyártás, nekem mindig Olaszország jut elsőként az eszembe (még akkor is, ha e téren már finoman szólva sem alkot eme nemzet oly emlékezetes darabokat, mint a 80-as, 90-es évek során). Mégis az olaszok pár úriemberének a neve oly mélyen ágyazódott be az emlékeimbe, hogy szinte írhatnám azt is, hogy örök helyük lesz számomra a horrorfilmek csarnokában. Fulci, Mario és Lamberto Bava, Soavi, D'Amato, vagy épp a jelen filmünk rendezésével debütáló Argento; mind, mind kiváló filmeket köszönhetünk nekik, és ezen úriemberek miatt lesz számomra Olaszország az úgynevezett eurohorror fellegvára.
Szinte az összes, Argento rendezésében készült filmhez volt már szerencsém, viszont talán a sors fintora, hogy mind ezidáig pont a debütáló filmje, a Kristálytollú madár volt az egyetlen, ami kimaradt. Miután pótoltam a lemaradásomat, azt kell, hogy írjam, hogy rengeteg helyen olvastam már erről a filmről, és a legtöbb helyen szinte istenítették. Engem mégsem tudott annyira megfogni, hogy oly áhítattal beszéljek róla, mint sok más ember.
![]()
Persze egyáltalán nem rossz vagy gyenge, csak valahogy itt még azt éreztem, hogy ha nem olyan kaliberű személy készítette volna el ezt a filmet, mint Argento, gyorsan a feledés homályába is veszne az alkotás. Így viszont, hogy tudom, hogy egy Argento-filmhez van szerencsém, kicsit kettős mércével írok és értékelem a művét. Kettős mércével, mert tudom, hogy még milyen alkotásokat köszönhetünk neki, illetve kettős mércével azért is, mert mégiscsak egy debütáló filmről van szó.
Argento neve hallatán talán egy réteg-műfaj ugrik be elsőként, méghozzá a giallo (akik jártasak az eurohorrorban, azok egyből tudhatják, mit is jelent ez a műfaj, akik pedig kevésbé, azoknak valahogy úgy írnám le, hogy a krimik és a thrillerek keveréke volt, csak ez talán sokkal nyersebb, brutálisabb, több benne a nyílt erőszak-ábrázolás, és általában egy karakter központúak mind). Sokan talán úgy gondolják, hogy Argento volt az első, aki miatt híressé vált a giallo mint műfaj, de ez nem igaz, hisz eme úriember előtt is készültek már ebből a műfajból filmek, és talán Mario Bava volt az, aki elindította ezeket, Argento csak hozzátett – nem is oly keveset – a zsenialitásából.
Sajnos számomra a Kristálytollú madár című film sem történetileg, sem kivitelezésében nem emelkedik ki az erős átlagból, sőt, még a fő csattanójának vélt "ki is akkor a gyilkos" megoldás is kissé erőltetettnek érződött (legalábbis a magyarázata biztos). Történetileg néhol kicsit felszínes, néhol kicsit lukacsos, de szerencsére egy pillanatra sem válik unalmassá. A főszereplő, ha nem is annyira szimpatikus, de egy pillanatra sem válik irritálóvá a jelenléte a képernyőn. A film zenéje ahhoz képest, hogy egy olyan kaliberű zeneszerző hozta össze, mint Ennio Morricone, számomra nem maradt eléggé emlékezetes. Mint ahogy a filmben látható gyilkosságok is igencsak takaréklángon égnek.
Tehát bemutatkozó filmként Argento összehozott egy sok téren átlagos giallot, amiben már megjelennek azok a stílusjegyek, amik majd a későbbi filmjeit is végig fogják kísérni, de talán itt még nem annyira kiforrottak, hogy a klasszikusai közé beférjen a Kristálytollú madár című alkotása.
69 Kristálytollú madár (1970)
Egy amerikai író Rómában megakadályozza, hogy egy sorozatgyilkos végezzen egy nővel. A férfi úgy dönt, hogy barátnőjével még maradnak kicsit a városban, hogy segítsék a... több»
Szereplők: Tony Musante, Mario Adorf, Enrico Maria Salerno, Suzy Kendall, Eva Renzi

