2020.08.28 17:50 Kóborló Olvasottság: 107x
3

Egy félelmetes autó ámokfutása

Mindeddig a filmig úgy gondoltam az autókra, hogy csak Stephen King fantáziavilágában lehetnek az emberre veszélyesek (Elég csak a méltán ismertté vált, Christine című regényére gondolni, amiből John Carpenter készített 1983-ban kiváló filmet. Vagy az 1986-ban készített, Maximális túlhajtás című film nem kevésbé ördögi és veszélyes kamionjaira gondolni), és erre jön ez a film, és máris nem csak úgy gondolunk az autókra, hogy csak Stephen King világában lehetnek kimondottan károsak az emberek egészségére.

A film mégis két régebbi Steven Spielberg alkotás miatt születhetett meg a készítők fejében. Az egyik az 1975-ös, Cápa című filmje, a másik pedig az 1971-es, Párbaj című alkotás, melyekből inspirációt merítettek a készítők. A Cápából a történet szerkezeti felépítését vették, a Párbajból pedig azt, hogy egy autó, avagy kamion is lehet annyira veszélyes, mint egy cápa a vízben. Na már most, ha a legfontosabb alapanyagokat a történethez összelopkodták a készítők, lássuk, hogy miként is vált A rettegés autója egy működőképes filmmé!

Egy félelmetes autó ámokfutása

Az első dolog, amit kimondottan jól eltaláltak a készítők, az maga a halálautó megjelenése. Jómagam kimondottan kedvelem Carpenter Christine című autószörnyét, de azt kell, hogy írjam, az itt használt Lincoln Continental Mark III kupéja sok esetben még félelmetesebb volt, mint Christine. Na már most, hogy egy horrorrajongóban egy autó félelmet tudjon kelteni, ahhoz sok mindent kell, hogy elérjenek vele. Valós félelemérzetet kell, hogy generáljon elsősorban, és itt nemcsak a megjelenésére gondolok, hanem az autó dinamikájára, mozgására és a tettei brutalitására. Ez szerencsére mind megtalálható ebben a Lincolnban, még úgyis, hogy néha azért a fizikának teljesen ellentmondanak vele, de szerencsére ez egyáltalán nincs túltolva a filmben. Az első dolog, ami feltűnt, hogy a kaszkadőrök, akik vezették az autót, piszok jó munkát végeztek. Viszont mindezen pozitívuma mellett azért a film tartogat legalább ennyi negatívumot is.

Az első ilyen dolog, hogy hiába a kivételesen félelmetesre sikeredett kinézet, sajnos a készítők nem voltak elég bátrak ahhoz, hogy kellő mértékben kiaknázzák az ebben rejlő brutalitást. A vér, illetve gore jeleneteket is igencsak tartaléklángra vették, még úgyis, hogy azért a halálautó szép számmal termeli a holttesteket a filmben.

Sajnos ennél a filmnél határozottan igaz lesz az a tényállás, hogy hónapok múlva már csak az autóra fogok emlékezni, a film többi fontosabb karakterére már napok múlva sem. Pedig hát volt benne egy-két nevesebb színész is (James Brolin vagy R.G. Armstrong /1917–2012/), de sajnos az alakításaik eltörpülnek az autóhoz képest. Talán ez betudható annak is, hogy az autót mindvégig belengi egyfajta misztikum is, ami ráadásul adott még egy kis pluszt az egész megjelenéséhez.

Nekem a film befejezése nem adta át azt a fajta katarzist, amit mondjuk a Carpenter által készített, Christine című filmben megvolt, tehát kicsit savanyú lett az a bizonyos szőlő a számban a végére, de mindentől függetlenül egy korrekt kis horror lett ez a 70-es évek végéből.

akció | horror | misztikus | thriller

Az álmos délnyugati városkában manapság rettenetes dolgok történnek: sorra találnak rá brutálisan meggyilkolt holttestekre. Minden jel arra mutat, hogy a szerencsétlen... több»

3