2022.09.07 12:23 Artemisia Olvasottság: 880x
4

A gonosz nővér

A démoni apáca, Valak belépője olyan hatásosra és félelmetesre sikeredett a Démonok között 2-ben, hogy 2 évvel később saját spin-off filmet kapott. Bár nyilvánvalóan a rajongói igények kielégítése volt a fő cél, és a lény értelmi szerzője, James Wan is csak produceri feladatokat vállalt a projekt során, Az apáca mégis ígéretes vállalkozásnak tűnt.

A Conjuring-univerzum időrendben legkorábbi darabjaként hivatott bemutatni Valak eredettörténetét, és megágyazni a Warren-házaspár későbbi munkásságának (amit az utolsó jelentével szépen teljesít is). Az 1950-es években járunk, Erdély egy eldugott, erős szegletében ódon kolostor rejtőzik. Az itt remete életet élő apácák sosem hagyják el az épületet, a közeli faluban élők pedig rettegnek a zárda közelébe menni. Mikor az egyik apáca rejtélyes körülmények között öngyilkosságot követ el, a Vatikán a helyszínre küld egy a természetfeletti jelenségekre specializálódott ún. csodavadászt, Burke atyát (Demián Bichir), valamint egy különös látomásokat látó novíciát, Irene nővért (Taissa Farmiga). Sajnos bővebb információt nem tudunk meg arról, hogy a Vatikánnak van-e valami sejtése a kolostorban történtekkel kapcsolatban, és már korábban is összefüggésbe hozták esetleg Irene nővér látomásaival, és épp ezért küldik oda pont őt, vagy csupán véletlenszerűen választják ki mindkettejüket.

A gonosz nővér

A Démonok közöttben már pedzegetésre került Lorraine Warren hite és annak megingása, így kifejezetten jó ötlet volt a vallási téma. A helyszín és a film atmoszférája pedig brutálisan erősre sikeredett, fullasztóan sötét, hátborzongató hangulat uralkodik. Az omladozó kolostort körülölelő sötét erdő, a ködös kis temető a sírokba épített csengőkkel, a hatalmas, elhagyatott, nyirkos termek és folyosók, feszületek és keresztek mindenhol; első pillantásra lehet tudni, hogy ezt a helyet bizony démoni erők uralják.

Az apáca (Bonnie Aarons), mint karakter itt is dermesztően félelmetes, azonban muszáj szólni arról a hibáról, amit a legtöbben kritizáltak a filmmel kapcsolatban: az ijesztgetések, jump scare-ek túlzásba vitelét, illetve Corin Hardy rendező nemhogy túlzásba viszi az ilyen jelenteket, hanem nem is használ másfajta eszközöket a félelemkeltésre. Azon túl pedig, hogy ez a módszer egymagában egyszerűen elcsépelt, a film erősebb szegmenseit is kikezdi. Egyrészt kétségtelen, hogyha átlagos családi ház folyosóján (ami akár a mi saját nappalinból nyíló folyosó is lehetne) bukkan fel egy ilyen apácaszerű entitás, az egy közepes erősségű infarktus - még a képernyő előtt is. Viszont itt felépítettek egy nagyon horrorrisztikus, klasszikus gótikus helyszínt, ahová vámpírokat, zombikat, életre kelt vízköpőket vagy bármilyen más rémet is el tudnánk képzelni. Annyira beillik ebbe a környezetbe Az apáca, hogy a jelenléte önmagában nem kelt feszültséget, nem ad plusz félelmet a felbukkanása.

Másrészt pedig ezek a jump scare-ek nagyon sűrűn vannak időzítve. Már az első jelenetekben megmutatja magát Az apáca, aztán szinte minden jelenetben feltűnik és ráijeszt a szereplőkre, így a néző nagyon hamar inmunissá válik a megjelenéseire. De mondjuk a finálé a katakombákban így is elég jó volt, csak Frenchie abszolút oda nem illő poénkodásai rontották el a hangulatot.

A kiváló atmoszféra és a kiváló főgonosz adott volt, azonban maga a történet, a cselekmény meglehetősen gyenge lábakon áll, sajnos a történetmesélés helyett az ijesztgetésre lett kihegyezve az egész. Emelett a karakterek sem lettek valami mélyen megírva. Demián Bichir korrekt alakítást nyújt Burke atya szerepében, de magáról a karakter motivációiról, gondolatairól nem sokat tudunk meg. Mindössze egy részletet közölnek a múltjából, ami csak arra szolgál, hogy újabb para jelenetek táptalaja legyen. Taissa Farmiga-nak, aki egyébként Vera Farmiga húga, alapvetően jól állt Irene nővére szerepe, illett az ábrázolt környezetbe, de az ő múltját mindössze egy mondattal intézik el, amit a látomásaiban hallott folyton. Nem tudjuk meg, hogy pontosan miért vállalta a küldetést, mennyire voltak hasonló paranormális tapasztalatai, úgyszólván semmit.

Jonas Bloquet, bár nem rossz színész, Frenchie karaktere olyan semmilyen volt, hogy nem is tudott kihozni belőle semmit. Bár a film végén kiderül, hogy ő gyakorlatilag kulcsmomentum ahhoz, hogy a filmet hozzá lehessen kapcsolni a Démonok között filmekhez, de érezhető, hogy csak beleerőltették a karaktert a sztoriba.

Az apácára nem lehet rásütni, hogy határozottan rossz film, mert vannak jó pillanatai, az atmoszférája minden pénzt megér, de tény, hogy csupa kiaknázatlan lehetőség. A horror adott volt a környezetből, a témából és címszereplőből adódóan, ezért hagyni kellett volna a Démonok között filmekben még hatásos rémisztésre felhúzott cselekményt, mert ez a közeg és az a rém egy jóval mélyebb, komplexebb történetet is elbírt volna. Markánsabb narratívával és történet-orientáltsággal valóban a 2018-as év horrorrja és a Conjuring-univerzum legsötétebb fejezete lehetett volna, ahogy beharangozták, így viszont megmaradt a Démon között-filmek kistestvérének, illetve a Conjuring-univerzum gyengébb láncszemei egyikének.

60 Az apáca  (2018)

horror | misztikus | thriller

Fogarasföldön egy kolostor szörnyű titkokat őriz, melyek felderítésére Róma kirendel egy apácából, egy szerzetesből és egy újoncból álló csoportot. Valamennyien sejtik,... több»

4