Baltasar Kormákur izlandi rendező idén 58 éves. Legújabb filmjében, az Érintés (Snerting; Touch) című drámában az életre visszatekintéssel, az utolsó nagy lépésekkel foglalkozik. Az Érintés című filmje egy idős ember utolsó útját meséli el, aki életének hanyatlása a most vagy soha megérzésével elindul, hogy elrendezzen valamit, ami a szívének mindig is oly kedves volt, de hagyta eltűnni.
A rendező nyilatkozatai alapján sok személyes vonatkozása van a filmnek, ő maga egy nehéz váláson van túl, ami szintén egyfajta veszteségérzés. Ráadásul a gyerekei is jelen vannak a produkcióban, a lánya ajánlotta neki Ólafur Jóhann Ólafsson regényét, amely alapján elkészült a film, az egyik főszerepet pedig a rendező fia, Pálmi Kormákur (a fiatal Kristófer) játssza. A történet egy országokon átívelő szerelmi dráma, amit az izlandi Kristófer szemén keresztül követhetünk, aki fiatalként Londonban tanult.
Ott találkozott Mikóval (Koki), a japán étteremtulajdonos Takahashi-san (Masahiro Motoki) lányával, aki azonban súlyos történelmi és családi terhet hordozott magában. Kormákur filmje lehetne a Tökéletes napok és az Előző életek jó értelemben vett egyvelege, hiszen a lassú folyású film szintén egy régvolt szerelem felkutatásának története, de nem tud igazán sem érzékeny, sem izgalmas lenni. A japán kultúrát egyfajta rajongással kezeli a film.
A fiatal Kristófer nemcsak a lányba lesz szerelmes, de a japán konyhaművészetet, a nyelvet is nagy lelkesedéssel tanulni kezdi. Azonban a filmnek nem igazán sikerül reflektált viszonyt kialakítani sem a kultúrák közti ingadozással, sem a szereplői érzelmi életével. Kristófer Alessandro Baricco Selyem című regényének hősére emlékeztet, aki átszelte a világot, hogy egy japán nőt ölelhessen. „Ez egy történet. Olyan férfiról, aki beutazza a világot, s a végén egy szeles tó partján ül egész nap.” – írja Baricco a saját regényében. Azonban Kristófer egész életében Izlandon ül, hogy az élete végén beutazza a világot, ami tulajdonképpen egy érdekes vállalás, de nem igazán kezd vele semmit a rendező.
Mint ahogy a többi építőkockával sem: az idős Kristófer (Egill Olafsson) demenciában szenved, tulajdonképpen ez sarkallja a nagy utazásra a történet szerint, de aztán ennek nem látjuk semmilyen következményét. Emlékszik a nyelvre, és az összes régmúlt eseményt könnyen felidézi. Ugyanez a helyzet a COVID miatti lezárásokkal. A film többször hangsúlyozza, hogy járvány van, de ennek semmilyen narratív következménye nem lesz. Bár egyedül ül a gépen, de ugyanúgy tud utazni a nagyvilágban.
Szerencsére az Érintés nem alkalmaz hatásvadász eszközöket, csak csendes-modoros módon elmeséli a történetét. Amely ugyan egy küzdelemről szól, az időskor nehézségei ellenére megtett útról, ám ennek realitását és elemzését gondosan elkerülve mindössze egy nagy átadásra váró rózsaszín virágcsokor marad.

80 Érintés (2024)
SkyShowtime (2025.05.12.)
Egy romantikus és izgalmas történet, amely több évtizeden és kontinensen átível, és egy özvegyember érzelmes útját követi, hogy megtalálja ötven évvel ezelőtt eltűnt első... több»
Szereplők: Ruth Sheen, Benedikt Erlingsson, Kôki, Egill Ólafsson, Baltasar Kormákur