2025.12.11 22:52 Filmbarbár Olvasottság: <100x
1

Megtekintése szigorúan csak saját felelősségre

A második világháború kitűnő alapanyagot szolgáltatott a filmkészítőknek, szinte kimeríthetetlen variációs lehetőségeket kínálva számukra. A különböző valós vagy kitalált gerilla-/partizánakciókról szóló történeteknek is se szeri, se száma, s az amúgy is termékeny olasz filmesek is előszeretettel nyúltak ehhez a témához, nem ritkán kétes értékű produkciókat hozva tető alá. Ezek között is a legkevésbé sem minőségi színvonalat nyújtja jelen filmünk, amelyet a hírhedt Joe D'Amato álmodott celluloidra (s nem is véletlen, hogy nem erről a fércművéről emlékszünk a nevére, igaz, itt egy másik álnevet használt).

A nem túl bonyolult történet egy franciaországi német hadifogolytáborban kezdődik, ahonnan néhány amerikai katona megszökik. Belebotlanak egy maroknyi francia partizánba, akik vakmerő tervet eszelnek ki: elrabolnak egy német tisztet. Ebből a végére természetesen nagy csetepaté kerekedik, rengeteg lövöldözéssel és halottal. Nagyjából ebben a három mondatban össze is foglalható a film cselekménye, ami a legostobább ponyvákat is alulmúlja. Egy ötlettelen, mindenféle igényességet nélkülöző trashfilmről van itt szó, amely szerencsére "csak" kb. 83 perces játékidővel rendelkezik, de néha így is maratoni hosszúságúnak tűnik.

Megtekintése szigorúan csak saját felelősségre

Sajnos sem a cselekményszövésben, sem a jellemábrázolásban nem jeleskedtek az alkotók, és nagyon is érzékelhető az alacsony költségvetés, amit viszont más téren lehetett volna kompenzálni. Kicsit az volt az érzésem, mintha nem is ugyanahhoz a filmhez tartozna a történet két fele, eléggé esetlegesnek tűntek a történések. Ráadásul a mű első órája rettenetesen unalmas, a cselekmény 90%-a pedig csupán körítés az utolsó 15 perchez. Gyengén megírt karakterek téblábolnak egy gyengén megírt sztoriban, a megvalósítás pedig akár még parodisztikusnak is nevezhető lenne az igénytelenség miatt. Azt kell mondanunk, hogy a film legjobb részeit a bevágott archív felvételek szolgáltatják, ami szerintem sok mindent el is árul erről az alkotásról. Ugyanakkor azt is érdemes hozzátenni, hogy ezek a hosszan idézett, talán máshonnan lopott betétek teljesen irrelevánsak és feleslegesek a cselekmény szempontjából, de az akciójelenetek legtöbbje is siralmasan gyenge.

Noha (főleg a film második részében) viszonylag sok lövöldözésre kerül sor, vér alig folyik, erre azért oda lehetett volna figyelni, ráadásul ezekben kb. 20-25 vagy még kevesebb ember lövöldözik egymásra, ami kissé vicces. (Nem mellesleg külön baromság, hogy hőseink a történet egy pontján azoknak a német katonáknak az egyenruháját veszik magukra, akiket pár pillanattal korábban szitává lőttek, de a zubbonyokon sehol egy vérfolt, sehol egy lövedék ütötte lyuk).

Az alacsony költségvetés sajnos a színészi gárdán is meglátszik, hiszen nagyon kevés a színészek között az ismert név, és ugyanilyen kevés a legalább minimális tehetséggel rendelkező aktor. (Igaz, jó részüknek nem is volt bonyolult feladata, hiszen pl. a németeket majdnem hogy tök hülyének ábrázolta a rendező-forgatókönyvíró, a német egyenruhába öltözött amerikaiak pl. bármiféle ellenőrzés nélkül bejutnak a nácik helyi központjába).

Habár a film főcíme azzal kecsegteti a nézőt, hogy Klaus Kinski jelentősebb szerepet kapott a sztoriban, valójában csak az utolsó percekben tűnik fel egy teljesen jelentéktelen szerepben, és csupán néhány sort kell elmondania. Az olasz kosztümös kalandfilmek és a westernek iránt érdeklődők számára talán ismerősebben csenghet Ettore Manni neve, s a zsánerfilmeket kedvelők még egy ismerős arccal találkozhatnak itt: ő pedig nem más, mint a gyakran pszichopatákat alakító Luciano Rossi, aki itt Lu Kamante művésznéven produkálja magát. A többiek gyakorlatilag teljesen ismeretlen, névtelen emberkék, akik időnként ripacskodással szórakoztatják a nagyérdeműt a jellegtelen figurájuk bőrébe bújva. Habár Joe D'Amato közismerten a Zs-kategóriás filmek egyik alkotója volt, ez a műve még így is meglehetősen fájdalmas. Ha lehet azt mondani, ebből a filmből szinte minden hiányzik, ami kicsit is kiemelné a trash kategóriából, így a megtekintése szigorúan csak saját felelősségre történhet.

dráma | háborús

A második világháborúban gerillák rabolnak el egy német tábornokot. több»

1