Mindent a filmről: A szabadság ötven árnyalata

Jamie Dornan és Dakota Johnson visszatérnek Christian Grey, illetve Anastasia Steele szerepében. A szabadság ötven árnyalata a világsikert aratott erotikus regénytrilógia befejező része. A 2015-ben, majd 2017-ben bemutatott előző két rész csaknem 950 millió dolláros összbevételt ért el. A harmadik részt ismét Valentin nap környékén mutatják be, akárcsak az előző két epizódot.

Christian és Ana úgy érzik, maguk mögött hagyták a múlt árnyait, és itt az ideje, hogy frissen kötött házasságukban csak egymásnak éljenek és élvezzék az őket körülvevő luxust. Éppen kezdenék megszokni a jól megérdemelt idillt, amikor új fenyegetés bukkan fel a láthatáron, amely veszélybe sodorja a hepiendet, mielőtt még egyáltalán elkezdődhetett volna. (UIP Duna)

Két történet, párhuzamos forgatás

Az első film kirobbanó sikere után hatalmas várakozás előzte meg a folytatást, amit mi sem bizonyít jobban, hogy A sötét ötven árnyalata hivatalos előzetesét 2016 szeptemberében kevesebb mint 24 óra alatt több mint 114 milliószor töltötték le: ezzel megdőlt a Csillagok háborúja: Az ébredő erő 112 milliós rekordja.

E L James, a trilógia szerzője, a filmek egyik producere maga is meglepődött, milyen heves érzelmeket vált ki a rajongókból Anastasia és Christian története. Pedig volt egy pont, amikor az írónő egyetlen kötettel is megelégedett volna. „Az első két kötetet eredetileg egyetlen regénynek szántam, és amikor a történetben elérkeztem a leánykéréshez, úgy gondoltam, hogy pont most, a legjobbkor kell megállni – meséli James. – De a rajongók követelték, hogy folytassam. Emlékszem, éppen nyaraltam és újra meg újra a You Will Never Find Another Love like Mine című számot hallgattam Michael Bublétől, és hirtelen belém nyillalt, hogy folytatni kellene a történetet. Igen ám, de merre induljak?”

„Tudtam, hogy Anának teherbe kell esnie, amitől Christian enyhén szólva nincs elragadtatva – folytatja az írónő. – Biztos voltam benne, hogy ez a helyes irány. Azért kezdtem el írni a harmadik könyvet, hogy megmutassam, amint Christian halálra rémül és rettentően felhúzza magát, amikor megtudja, hogy Ana gyermeket vár. Teljesen kiborul, mert legbelül egy rémült kisfiú.”
Döntés született, hogy a második és harmadik részt párhuzamosan forgatják. Ám nem egyetlen, de félbevágott produkciónak, hanem tematikusan és stilisztikailag önálló alkotásnak tekintették a két filmet. A döntés megerősítést nyert, amikor James Foley lett mindkét epizód rendezője. Foley gazdag tapasztalatokat szerzett a párhuzamos forgatások terén, hiszen egyik rendezője a Kártyavár (House of Cards) című nagy sikerű kábeltévés sorozatnak. 
„Jamie Foley nagyon ért a történetmeséléshez, ennek köszönhető, hogy A sötét ötven árnyalata és A szabadság ötven árnyalata önálló filmként is megállják a helyüket – mondja Dana Brunetti producer. – Ha valaki nem látta az első vagy a harmadik részt, A sötét ötven árnyalata akkor is működőképes önálló alkotás. Ugyanez a helyzet A szabadság ötven árnyalatával, izgalmas film a saját jogán.”
Ami a mostani film címét illeti, E L. James ilyen magyarázattal szolgál: „A harmadik regényben Christian megtanulja elengedni és elfogadni a dolgokat. Tehát ilyen értelemben szabaddá válik. És rájön, hogy a szeretett nő és a gyerek, akit neki szült, a lehető legjobb dolgok az életében.”

A film hangvétele azonban korántsem andalítóan romantikus. „Mindjárt az elején megjelenik egy titokzatos férfi a Grey Enterprises irodaházában – mondja Niall Leonard forgatókönyvíró. – Gyorsan kiderül, hogy ő Jack Hyde és semmi jót nem várhatunk tőle. Ahelyett, hogy Christian és Ana megtalált idilljénél időznénk, a Jack által jelentett fenyegetéssel foglalkozunk. Mindenre, ami hőseinkkel történik, a bosszú árnya vetül. Soha nincsenek biztonságban, nem lehetnek boldogok vagy elégedettek. Christian tisztában van ezzel, de nem mondja el Anának, így próbálja védeni. Természetesen nem lehet valakit úgy megvédeni, hogy titokban tartunk előtte bizonyos dolgokat. Végül kiderül az igazság, és ez újabb közös próbatételt jelent számukra, mert ennek tudatában kell bizalmat építeni a másik iránt.”

Mielőtt bárki azt gondolná, hogy a súlyos konfliktus után a páros végül meseszerű fordulattal fog révbe érni, Leonard tiszta vizet önt a pohárba. „Nem szeretjük az olyan dramaturgiai megoldásokat, amelyek azt sugallják, hogy ha valakit a sors boldogságra ítél, az előbb-utóbb úgyis átkelhet a szivárvány alatt. Anának és Christinannak nagy erőfeszítést kell tenniük, kénytelenek elhagyni a komfortzónájukat annak érdekében, hogy igazából egymásra találjanak és olyan kapcsolatot alakítsanak ki, amely menedéket jelent számukra. A sorsszerűség túl egyszerű lenne – választott útról, küzdelemről és egy nagy konfliktus megoldásáról van szó.”
„Hőseink házasságkötése egy új kaland kezdete, ahol új kihívásokkal kell szembesülniük – folytatja a forgatókönyvíró. – Nagyon bölcs döntés volt Erikától, hogy ez a harmadik könyv kiindulópontja. Ana és Christian a házassággal nem révbe érnek, hanem most jön csak a neheze.”
E L James azt bontja ki a harmadik regényben, milyen egy gyorsan megkötött házasság, ahol nem egészen úgy alakulnak a dolgok, ahogyan a felek elképzelték. „Rögtön az elején kérdőjelek merülnek fel bennük – magyarázza az írónő. – Ez a problémahalmaz és a fenyegetés adja meg a történet alaptónusát. Ahogy aztán haladunk az időben, hőseink elkezdenek összecsiszolódni és tartós kapcsolatra rendezkednek be.” 
E L James forgatókönyvíró férje, Leonard nagy élvezettel ábrázolta Ana és Christian lavírozását a házasság vizein, ugyanakkor komoly kihívásnak találta a feladatot. „Remélem, jól csináltuk. Sokat segített, hogy Erika olyan szórakoztató szerző, belerakott pár izgalmas dolgot a történetbe, van autós üldözés, rablás, meg lezuhan egy helikopter. Vettem magamnak a bátorságot, és a második könyvből pár eseményt átemeltem ide, a harmadik epizódba, hogy gördülékenyebb legyen a cselekmény. Ezzel együtt a harmadik rész igényelte tőlünk a legtöbb kreativitást.”

Azt gondolhatnánk, ha a könyvsorozat alkotója ott van producerként a forgatáson, ez konfliktusokhoz vezethet, ám erről szó sem volt. „Erika néha elmondta a véleményét, de tényleg nem túl gyakran – mondja Foley. – Ha mondott is valamit, a legnagyobb tisztelettel tette, inkább kérdés formájában fejtve ki a véleményét, nehogy bárki is azt higgye, nyomást akar ránk gyakorolni. Mivel mindig kérdést tett fel, szívesen foglalkoztam a felvetéseivel. Néha egyetértettem velük, néha nem, de mindig baráti hangulatban vitattuk meg a kérdéseket. Jó barátok lettünk, és ma is azok vagyunk.”

E L James és Brunetti mellett Mike De Luca és Marcus Viscidi szintén producerei a harmadik résznek. Viscidi a második és a mostani filmben produkciós menedzser is volt.

Talán Viscidi szorgalmazta leginkább, hogy együtt forgassák a második-harmadik részt, mert szerinte ez volt a leglogikusabb és legkreatívabb megoldás. „Győzködzem a stúdiót, sokat vitatkoztunk, és mivel a stábban a pénzügyi dolgok egy részéért is én feleltem, kidomborítottam az anyagi előnyöket. Azzal érveltem, hogy a drága díszleteket elég egyszer megépíteni, és nem kell szétszedni az egyik rész elkészítése után, egy évig tárolni, aztán megint összerakni. De más érveim is voltak, fontosabbak, mint az anyagi szempontok. A párhuzamos forgatás sokat segített James Foley-nak és a színészeknek, hogy egy egészként láthassák a két történetet, és jobban megértsék, milyen irányban fejlődnek a karakterek. Gördülékenyebb lett az alkotófolyamat.”

Johnson és Dornan ismét a színészcsapat élén

„Jamie és Dakota ösztönösen megtalálták a kapcsolatot karaktereikkel, ahogyan a legjobb színészek szokták – magyarázza Foley. – Mostanra eljutottak odáig, hogy őszintén átadják, mit tudnak a karakterükről, nem csupán el akarják hitetni, hogy életre keltenek valakit. Dakota átéli Ana lélektani és érzelmi fejlődését, Jamie pedig sallangmentesen hozza a figurát; teljesen kiforrott Christian Greyjé vált.”

Ana sokat fejlődött az első rész óta, ügyesebben megküzd a kihívásokkal és magabiztosabb lett. „Nagy hangsúlyt helyeztünk Ana és Christian kapcsolatának bemutatására, nem vontuk be cukormázzal, ami kettejük viszonyában problémás vagy kellemetlen – magyarázza a színésznő. – A harmadik részben több az izgalom és a feszültség, a történet kissé thrilleres beütést kapott, új karakterek bukkannak fel és sok az akció, ami összefonódik a romantikus vonulattal. Különleges élmény, hogy a három filmnek mennyire különböző tud lenni a hangulata.”

„Hatalmas szerelmi történetről van szó, de a dolgok bonyolultak, és a kapcsolat nem mindig szép és szexi – folytatja a színésznő. – Őszintén ábrázolunk két hiperintelligens embert, ahol az egyiküknek különleges szexuális vágyai vannak, a másik pedig képes megtalálni ugyanezeket a vágyakat önmagában, mert annyira szeretik egymást. A történet egyik alapkérdése: megtehetem ezt ezzel az emberrel? Ez a kérdés minden kapcsolatban felmerül. Esetünkben ráadásul különlegesek a körülmények és nagyon magasak a tétek, ami rendkívül bonyolulttá és izgalmassá teszi az eseményeket.”

Jamie Dornan is örvendetesnek találta, hogy a főhősök új kihívásokkal és komoly fenyegetéssel kerülnek szembe a harmadik részben. „Christian zokon veszi, hogy Ana terhes lett. Egy nő nem ezt várja a párjától. Christian úgy gondolja, nem engedheti meg magának, hogy apa legyen. A jelenlegi életszakaszukban és Anával kapcsolatos terveit illetően a gyerek az utolsó, amire vágyik – nem tudja hova tenni. Abba is belegondol, hogy ha neki olyan pocsék gyerekkora volt a biológiai szülei miatt, ugyan mi tenné őt jó apává. Megijed az új helyzettől.”

Az ijedtség másik forrása: Christian sejteni kezdi, hogy az utóbbi időszak balszerencsés eseményei nem véletlenül következtek be. „Amint rájön, hogy a helikopterbaleset és a szerver elromlása szándékos rongálás eredménye volt, tudja, hogy Jack Hyde áll a háttérben – magyarázza Dornan. – Azzal is tisztában van, hogy Hyde-ot nem lehet megállítani, mindig eléri, amit akar. Ilyen értelemben ugyanolyan, mint Christian.”

Eric Johnson visszatér Jack Hyde szerepében, akinek Ana iránti rajongása nem ismer határokat. A színész ezúttal másképp közelítette meg a figurát. „Jack Hyde-dal kapcsolatban azt tartom az egyik legfontosabb dolognak, hogy ő pont ellenkező irányban indult el, mint amerre mehetett volna. Közös a múltja Christiannal, de ez a karakter arra bizonyíték, hogy ugyanazok az események torz figurát is formálhatnak valakiből. Olvastam arról, hogy ha valakit gyermekkori trauma ér, a személyisége egy része nem fejlődik tovább, megreked azon a szinten, ahol a trauma idején tartott, hacsak nem csinál végig valamilyen alapos terápiát. Szóval itt van ez az ember a gyermekkori traumájával – mindez hogyan jelenik meg az életében? Ezt alaposan végigbeszéltük Foley-val – a múlt eseményei kontrollálttá és kifinomulttá tették Hyde-ot, de aztán kicsúszott a kezéből a gyeplő és rossz döntéseket hozott.”

„Azt akarja, hogy minden az övé legyen, ami Christiané – magyarázza Johnson. – A háza, a helikoptere, a felesége. Ha nem kaphatja meg, hát elpusztítja bármi áron. Úgy gondolja, megérdemli a jobb életet, ezért átgázol mindenen és mindenkin, hogy elérhesse végső célját, ami Christian megbüntetése, amiért neki annyi minden jutott az élettől.”

Christiannak valóban tökéletesnek tűnik az élete – fiatal, jóképű milliárdos –, de a felszín alatt ő is esendő ember. Édesanyját Marcia Gay Harden alakítja, aki kidolgozta a maga elméletét a karakterről. „Sok olyan embert ismerhetünk, mint Christian – nem tudják kifejezni szükségleteiket és érzelmeiket. Nem kérnek segítséget és nem viszonozzák az ölelést. Christiannak az a feladata az életben, hogy megtanuljon empatikusnak lenni – hogyan képzelje magát a másik helyébe, miként engedje meg magának, hogy legyenek érzései, és fogadja el, hogy ő is lehet esendő. Vagyis szó szerint le kell vennie a maszkot, hogy önmaga lehessen. Azonosulni tudok ezzel az emberi történettel. Szeretem, hogy a karakterem ilyesmiket mond Christiannak: 'Azok a házasságok, ahol nem rendezkednek be arra, hogy néha tévedni is lehet, nem tartanak sokáig', meg 'Menj be hozzá, és őszintén kérj bocsánatot. Aztán hagyd egy kicsit békén'. Az is fontos, hogy a történetben Anából végül hős lesz, embereket ment meg. Szexuális hőssé meg akcióhőssé válik, ami elég jó kombináció.”

A Jack Hyde jelentette fenyegetés Christian életének minden területén megjelenik, különösen, ami a családját illeti. A húga, Mia megtapasztalja, mit jelent, hogy Hyde aljas szándékai mozgatják a szálakat. A karaktert ismét Rita Ora alakítja. „Ez a harmadik film számomra különleges tapasztalatot jelentett színészként, mert thrillerben még nem játszottam – mondja az énekesnő. – Ha valaki Jack Hyde útjába kerül, az klassz dolog, mivel olyan rémisztő alak – pedig Eric roppant kedves ember civilben.”

Bár Jack Hyde mindenhol ott ólálkodik körülöttük, Ana és Christian megpróbálnak normális életet élni. Ana visszaül a Seattle Independent Publising irodájába frissen kinevezett újfikciós szerkesztőként, és új szerzőt hoz a céghez Boyce Flogg blogger személyében. A karaktert Tyler Hoechlin alakítja. „Boyce-t Ana fedezte fel, a blogger pedig úgy gondolja, sokat tehet azért, hogy növelje a Seattle Indepedent Press olvasótáborát – mutatja be karakterét a színész. – Rengeteg online követője van és boldog, hogy olyan emberrel dolgozhat együtt, mint Ana. Boyce nagyon tiszteli Anát és elfogadja a véleményét. Amikor együtt kezdenek el dolgozni egy könyvön, ez nagy dolog Boyce számára, de jelentős előrelépés Ana karrierjében is.”

Megvannak az előnyei, ha valaki egy milliárdos felesége, de az árát is meg kell fizetni. Például fel kell adni a privátszféra egy részét – ez Ana számára azt jelenti, hogy egy Sawyer nevű testőr vigyáz rá éjjel-nappal, akit Brant Daugherty alakít (Hazug csajok társasága /Pretty Little Liars/).

Daugherty videós próbafeltételekkel jelenkezett a szerepre, és nem vallott kudarcot. „James azt mondta, olyan színész kell neki, aki jól bánik a fegyverrel – mondja Daugherty. – Rendőrt játszottam az egyik sorozatban, úgyhogy megvolt a megfelelő kiképzésem. A videós próbafelvételen bejöttem, hirtelen előrántottam a pisztolyom, és James azonnal megvette, mert, mint elmondta, számos meghallgatás után én voltam az első, aki hihetően hozta a magabiztos testőr figuráját.”

Kezdet és vég: nászút az örökkévalóságnak

A forgatás utolsó szakasza az egész stábot felpezsdítette. „A nyitójelenet az esküvő boldog perceit eleveníti fel, aztán jön a nászút Dél-Franciaországba, majd Párizsba” – mondja Brunetti producer.

„Ennél jobban nem is sülhetett volna el – veszi át a szót Viscidi producer. – Túlestünk a forgatás nehezén, mind repülőre szálltunk és a végén Paloma Beach-en kötöttünk ki, hogy kipihenhessük magunkat. Innen már kész sétagalopp volt a nászutas jelenetek leforgatása: önfeledt rohangászás Párizs utcáin, aztán romantikus túra egy Roquebrune nevű kisvárosba. Nem csak a színészek, az egész stáb is élvezte ezt a kiruccanást, mert végre nem ömlött a nyakunkba a vancouveri eső és nem tépázta idegeinket a szoros forgatási menetrend.”

„Számomra az volt a legnagyszerűbb, hogy Jamie és Dakota mennyire jól kijöttek egymással – mondja James Foley. – A 103. forgatási napon volt egy jelenetük egy erkélyen, amely az Eiffel-toronyra nézett, és olyan boldogan elkacarásztak, mint az igazi szerelmesek. Attól működik ez a mozi, hogy a főszereplők között tényleg megvan a kémia.”

Dornanben kellemes emlékeket ébresztett a francia kiruccanás. „Gyerekkoromban rendszeresen Dél-Franciaországban kempingeztünk. Itt forgattam az első filmemet és amikor modellkedtem, akkor is főleg Párizsban dolgoztam. Szóval alig vártam a mostani forgatás utolsó szakaszát – dolgoztunk ugyan még egy kicsit, de jócskán jutott idő jet-skizésre is, és sokat heverészhettünk a parton.”

„Először forgattam Európában, mégis fura otthonosság fogott el, mert a francia filmen nőttem fel, az új hullám mély benyomást tett rám – összegzi tapasztalatait James Foley. – Még az elején megfogadtam, hogy direkt nem fogok Eiffel-tornyos képeslap-beállításokat alkalmazni, de nem volt mit tenni, olyan szép és romantikus, és a világítás is tökéletes, úgyhogy nem tudtuk kihagyni!”