Most van csak igazán bajban a Netflix

A streaming aranykorát éljük, amikor gyökeresen átalakulnak az emberek film- és sorozatfogyasztási szokásai. Évtizedeken keresztül a moziké volt a főszerep, ha egy-egy nagy költségvetésű film bemutatásáról volt szó, míg a sorozatokat a TV-csatornák ontották magukból. Ez a trend borult fel vagy legalábbis alapjaiban ingott meg a Netflix felbukkanásával. A Netflix a mai streaming őrület előfutára volt és éppen ezért jelenleg is a legnagyobb képviselője. De sosem élt még meg olyan nehéz időket, mint idén.

Még az év elején arról számolhattunk be, hogy a szolgáltató történelme során először volt kénytelen előfizetőszám-csökkenésről beszámolni. Ráadásul ekkor mindjárt 200 000 felhasználó elvesztéséről érkeztek a hírek, ami alaposan megütötte a szolgáltató részvényeinek árfolyamát is. Volt olyan nap, amikor egyetlen délután alatt 20 százalékot zuhant az indexe.

Azóta rendszeresen lehet arról hallani, hogy a cég vezetősége dolgozik a megoldáson, ami azonban a felhasználók számára nem túl örömteli formákat is jelenthet. Ezek egyike, hogy felvásárolják a Rokut, amely kifejezetten streaming-eszközökkel foglalkozik. Az ő egyik modellje a reklám alapú streaming, amely lényegében azt jelentené, hogy megjelennének a hirdetések a Netflixen is…

Most újabb nagy csapás érte a szolgáltatót. A neves Goldman Sachs ugyanis leminősítette a részvényeit, amelyek eddig semlegesnek voltak bélyegezve (vagyis, sem eladásra, sem vásárlásra nem ajánlották őket), most viszont az eladásra szánt kategóriába sorolták át. Ennek köszönhetően azonnal zuhant is az árfolyam 5 százalékot.

A leminősítést a piaci helyzet átalakulásával és a fogyasztói recesszióval indokolták. Előbbi teljesen érthető is, hiszen az utóbbi években egyre több és egyre komolyabb konkurenciával kell megküzdenie a Netflixnek. Ráadásul az olyan riválisok, mint az HBO Max vagy a Disney+ rengeteg nagy érdeklődésre számot tartó tartalommal képes elszívni az előfizetőket. Elég csak előbbinél a DC, utóbbinál a Marvel tartalmakra gondolni. És akkor még az olyan riválisokról nem is beszéltünk, mint az Amazon Prime Video vagy az AppleTV+.

Vannak persze ötletek a Netflix tarsolyában is a piaci helyzete megerősítésére. Ezek egyikét, a reklámok bevezetését már említettük, de a hírek szerint komoly jelentkezőnek számítanak a Forma1 és más sportesemények élő közvetítési jogainak megszerzésére is 2023-tól. Ezzel a lépéssel újra történelmet írhatnának.