2023.07.26 08:59 fankbringa Olvasottság: 1371x
0

Plasztik szerelem álomvilágban

Greta Gerwing kezébe vette Barbie sorsát, és nem kímélte. Próbált annyi sztereotípiát beépíteni a filmbe, amennyit csak tudott. A Barbie-világ egy jól felépített, műanyag mese, tele örömmel, boldogsággal és meneküléssel. A mesében a mesehősök alig várják, hogy a valóságot eltúlozva megláttassanak velünk egy értéket. Barbie meséjében még ebben is van egy csavar. A mesehős nem a saját világában mutat példát, hanem az életből merítve próbálja meg közelebb hozni a saját meséjét az álomvilágához. Greta nem bízza a véletlenre: minden jelenetben rátesz még egy lapáttal, szépen egyensúlyozva a fojtogató giccs és a csúf igazság között. Amikor már kezdenénk átmenni teljes elmebajba, akkor jön egy megmentő továbblépés.

Minden következő szakaszt egy zseniális kitekintés indít el, amelyben ismert filmek ismert és meghatározó jeleneteit játssza újra Barbie figurákkal. Erről szól a Barbie, eljátszani a képzeletünkkel újra és újra. A 2001-es Űrodüsszeia ikonikus monolitos jelenetével indítunk, ahol elindult a változás a föld történelmében. Itt a változást maga Barbie baba megjelenése jelentette. A mátrixos kitekintés kifejezetten vicces lett. Stílusos női változata a kapszulás jelenetnek cipővel. Mi mással?

Plasztik szerelem álomvilágban

Óz, a csodák csodája is megelevenedik, ahogy végigmennek a nem sárga köves úton. Többnyire 60-as évekbeli ikonikus filmekre utal vissza az író, jelezve, hogy mennyire régi már a Barbie babák története.

Sasha az ellenfél babáját szimbolizálja a filmben, ahogy Barbie-val is kellően ellenségesen viselkedik szinte végig. A konkurencia ábrázolása egy rózsaszín felhőben. A kötelező musicales táncok és elemek, megidézve klasszikusokat. Kihagyhatatlan.

A legszebb a filmben az a mértéktartó trollkodás, amivel mindent kritizál pont olyan mértékben, hogy az már ne legyen sértő, de ahhoz már elég, hogy a néző továbbgondolja. Persze csak 16 fölött. Azért a fiatalok sem panaszkodhatnak. Nekik is jut elég a színes kavalkádból és abból az előre csomagolt meséből, ami otthon várja őket.

A termékismertető igazán jól sikerült a maga eltúlzott és háttérben megbújó módján. Elnök asszony például kifejezetten sokat szerepelt, míg volt olyan a Barbie a háttérben, akit nem neveztek meg. Egyszerre adott a világgal még csak ismerkedőknek és az igazi rajongóknak is.

Barbie élete olyan semmitmondó és jelentéktelen, mint amilyennek megalkották. Ő volt az első, ezért a kavalkádban elveszik. A sok inger hirtelen magányossá teszi, mert aki játszik vele, ő is elveszett a való életben. Erre pedig Barbie nem ad megoldást. Barbie a kislányok világát mutatja, akik szeretnének majd nagylányok lenni, de a valóságban inkább felnőttek lesznek majd. A film gyönyörű túlzásokkal mutatja ezt az ellentmondást, és próbálja feloldani úgy, hogy megtartsa mindenkitől az egy lépés távolságot.

Eszembe jutott Steve egyik dalából egy részlet: „Plasztik szerelem egy másnapos lánytól”. Barbi a csajos este után üdén és kipihenten ébred, majd Kent ismét semmibe veszi. Csodás fricska a párkapcsolatról, ahogy a modern média szeretné bemutatni a klasszikus értékeket.

Ami hamar megfogja a nézőt, az, hogy a filmben mindent másnak mutat. Barbie világa egy teremtett világ, amiben minden helyet kap, csak épp másképp. Jó példa erre a Mattel vezetősége, ahol senki sem azt csinálja, amit a pozíciója szerint csinálnia kellene, és még vezetőségi babák sincsenek a piacon. Ez abban csúcsosodik ki, mikor a Barbie-k agymosottak lesznek (Vajon honnan vették? Hehe), és hirtelen mindenki mást kezd csinálni.

És a kislányok legnagyobb örömére, mindenki folyton átöltözik másik ruhába! Végül is ez a lényege, nem?

És a Kenek csatája. Gondoltam, itt most előkerülnek az aknavetők, de nem. Barbie világában nincsenek fegyverek, tankok. Máshogy oldják meg a háborúzást. Zseniális, ahogy sikerült beleilleszteni még ezt is a műanyag világba.

Margot Robbie kiváló választás volt. Ezer arcával hátán visz a show-t. Végig dominálja a vásznat, ahogy annak lennie kell. Már a DC figurájaként is hozta a bájos nőerőt, most pedig újra.

Nagyon sok gyönyörű, megható jelenet van a filmben, ami Margot nélkül nem lenne annyira erős. Így viszont előkerülhet a zsebkendő is a nevetgélés között.

Ryan Gosling most bebizonyította, hogy a hibátlan, kidolgozott felsőtest nemcsak a dominancia jele, hanem Kenként is lehet úgy mutogatni a sima mellkast, hogy az felidézze a szép emlékeket. Imádni való, főleg a szőrmebundában!

Az egyetlen hiányérzet a filmmel kapcsolatban az, hogy mindig megtorpan azon a ponton, amikor egy poén vagy egy gondolat igazán ütőssé kezdene válni. Kihagyott ziccerek sora egy parádés paródiában.

Az utolsó jelenet, amikor Barbie belecsöppen a való életbe, felhúzza a lapos talpú szandált, és besétál a nőgyógyászhoz, egyfajta lázadás, ami pont elég ahhoz, hogy vicces legyen, és pont kevés ahhoz, hogy sokáig emlegessük.

10 éves kortól felfelé ajánlott, 16 fölött már teljesen élvezhető.

49 Barbie  (2023)

akció | családi | dráma | fantasy | kaland | romantikus | vígjáték

Barbielanden minden a helyén van, a frizura tökéletes, a ruhák csodálatosak és minden kiegészítő passzol, egyszóval: ez egy tökéletes világ, legalábbis külsőleg. Aki itt akar... több»

0