2025.10.12 14:49 Krumplishal Olvasottság: <100x
0

Amikor a motor már füstöl, de még erőltetik a gázt

A Halálos iramban 9. minden eddiginél nagyobb vállalkozásként hirdette magát: újabb őrült akciók, mélyebb családi dráma és persze a jól ismert, túlzó látványvilág. A valóság azonban sokkal keserűbb. Ez a rész már nemcsak túlzás, hanem kifejezetten önmaga karikatúrája, amelyben a sorozat hajdani bája és lendülete végképp a háttérbe szorul.

A történet Dom (Vin Diesel) testvérének, Jakobnak (John Cena) a felbukkanására épül. A film visszanyúl a gyerekkori traumákhoz, és próbálja magyarázni, miért váltak ellenségekké a testvérek. Ez elvileg remek alap egy érzelmes, karaktervezérelt sztorihoz, de a kivitelezés gyenge. Jakob figurája inkább izomkolosszus, mint valódi szereplő, motivációi sablonosak, a „megtévesztett, bosszúvágytól fűtött testvér” kliséjétől pedig az egész történet bántóan kiszámíthatóvá válik. A testvérdráma papírvékony, és egy pillanatra sem tudja elhitetni, hogy valódi tétje lenne.

Amikor a motor már füstöl, de még erőltetik a gázt

Az akciójelenetek ugyan monumentálisak, de a fizika teljes figyelmen kívül hagyása már nem vicces, hanem fárasztó. Az autó, amely mágnesekkel dobálózik; a híd, amely Dom autóját kötélként használva „átlendíti”; vagy a hírhedt űrbe kilőtt Pontiac Fiero-jelenet – mindez annyira abszurd, hogy az ember már nem tudja élvezni. Korábban a sorozat túltolt mutatványai még adtak egyfajta guilty pleasure-érzést, most azonban inkább fejfogást váltanak ki.

A karakterek közti dinamika is gyengül. Hobbs és Shaw hiánya erősen érezhető: az ő karizmájuk nélkül a társaság laposabb. Roman (Tyrese Gibson) poénjai itt már végképp önismétlőek és idegesítőek, Tej (Ludacris) túlzott „mindentudása” hiteltelen, Letty (Michelle Rodriguez) pedig elveszti korábbi erejét, és inkább Dom árnyékaként mozog. A női karakterek általánosságban továbbra is háttérbe szorulnak, egyedül Jordana Brewster visszatérése hoz egy kis nosztalgiát, de ő sem kap valódi teret.

A legnagyobb negatívum azonban az, hogy a film nem tudja eldönteni, mit akar. Családi drámát? Sci-fi szintű akcióparódiát? Kémfilmet? Bosszútörténetet? Mindezt összekeveri, de egyikben sem állja meg a helyét. A családi motívum – amely egykor a széria lelke volt – már csak üres szlogen, amit Vin Diesel gépiesen ismétel, de semmiféle valódi érzelmet nem közvetít. Ráadásul Han visszahozása („Justice for Han”) teljesen hiteltelen. Egy halálból feltámasztott karakter lehetne izgalmas fordulat, de itt pusztán fan service, aminek nincs logikus magyarázata. Az alkotók ezzel végképp felrúgják a saját szabályaikat, amivel az egész történet súlytalanná válik.

A Halálos iramban 9. egy látványos, de üres attrakció, amely inkább szórakoztató cirkusz, mint film. A család, amelyre a sorozat mindig épült, itt már csak marketingfogás. A túlzó akciók, a gyenge karakterek és a hiteltelen dráma miatt ez a rész sokak számára az a pont, ahol a széria végképp elvesztette a varázsát – és bebizonyította, hogy néha jobb lett volna időben megállni.

akció | kaland | krimi | thriller

Dom Toretto családját veszély fenyegeti. Ha meg akarja menteni Lettyt és a fiát, Briant, számot kell vetnie korábbi tetteivel. A csapat újra összeáll, hogy megfékezzék az őrült... több»

0