2023.08.07 21:23 OkosMajom Olvasottság: <100x
1

Alfred Hitchcock és a rémlátomása!

Talán az egyik legnagyobb klasszikus a horror/thriller filmek palettáján, amiről szinte minden filmszerető embernek van valamilyen véleménye!

Vagy pozitív, vagy negatív!

Alfred Hitchcock és a rémlátomása!

Már sokan, sok helyen leírták, de a karakter (Norman Bates) egy igazi személyről lett megformálva.

Előzmények!

Elsősorban szerintem fontos tisztázni Norman Bates karakterét, melyet egy valódi sorozatgyilkos ihletett.

Robert Bloch azonos című regényében a moteltulajdonos Ed Geinről mintázta, minden idők egyik legbetegebb, legaljasabb gyilkosáról.

Gein 1906-ban született, egy Wisconsinban lévő elhagyatott tanyán, bátyja, Henry mellé.

Anyjuk, Augusta fanatikusan vallásos, domináns nő volt, aki megvetette alkoholista férjét, és úgy általában a férfi nemet.

Gein különféle rémtetteket követett el, először nőket ásott ki a temetőben, megnyúzta a holttesteket, bőrüket ruhaként próbálta fel, majd fiatal lányokat rabolt el, és ölte őket meg.

De visszamenőleg erős a gyanú, hogy bátyját, Henryt is ő verte agyon egy vascsővel vagy doronggal.

Anyja halála után a szobáját szentéllyé alakította ki, és ott később a rendőrök emberi bőrből készült székhuzatokat, kiszárított emberi mellbimbókat, koponyákból kialakított hamuzókat, és a legfontosabbat és legrémisztőbbet, az előző este eltűnt helyi fémkereskedés tulajdonosát, Bernice Wordent immár lefejezve, kibelezve és felakasztva.

Ed Gain soha nem lett bebörtönözve, egy elmegyógyintézetben halt meg 1984-ben, és az anyja mellé temették.

Na!

Innen indul a film lényegi mondanivalója!

A stáb!

Joseph Stefano forgatókönyvíró, a zeneszerző Bernard Herrmann és az operatőr, John L. Russell.

Nagyszerű munkát végeztek, egyrészt a fekete-fehér képsorok miatt, amihez Alfred Hitchcock azért ragaszkodott, mert az Ördöngösök nagy rajongójaként preferálta, plusz a zene!

Ugye a zuhanyozós jelenet, amit Hitchcock némán akart, de Herrmann meggyőzte, hogy némi zenei aláfestéssel félelmetesebb lesz, és végül, a film elkészülte után a Mester azt mondta, hogy jó 30%-ot tett hozzá a hegedűszólam a klasszikus jelenethez, így magához a filmhez is!

Maga a film sztorija!

Marion Crane egy egyszerű, szegény, de becsületes banki tisztviselő, aki Sam Loomis (John Gavin) barátnője és szerelme. Nem jutnak előre, hiszen Samnek rengeteg a tartozása, és így nem tudja eltartani szerelmét.

Marion (Janet Leigh) lelép a bank egyik ügyfelének a 40 ezer dollárjával.

A városon kívül új kocsit vásárol, de idegeskedő magatartására többen is felfigyelnek, ráadásul egy zsaru is, mégis hagyják tovább menni.

A hideg éjszaka és az eső elől betér egy útszéli Bates Motelba, melyet Norman Bates (Anthony Perkins) és az anyja vezet.

Miután elköltötte vacsoráját a szimpatikus fiatalemberrel, Marion elmegy zuhanyozni, ahol valaki rátör, és egy hatalmas késsel halálra szurkálja.

Csak annyit látunk, hogy egy asszony sziluettje tűnik fel a zuhanyzóban.

A gyilkosság után Norman a halott nőt berakja a kocsijába, és beletolja a mocsárba a pénzzel együtt!

Mivel Marion nem jelentkezik hétfőn, ezért főnöke nyomozót fogad, egy biztosítási nyomozót, Milton Arbogastot (Martin Balsam), hogy keresse meg beosztottját és vele az eltűnt pénzt.

Arbogast eljut a nyomozás során a motelba is, ráadásul gyanús neki a fogadós, és mindenképpen szeretne beszélni a férfi anyjával.

De Norman megöli Arbogastot.

De előtte telefonál Loomisnak és Marion húgának, Lila Crane-nek (Vera Miles), akiknek beszél a gyanús férfiről és az anyjáról.

Elmennek Al Chambershöz (John McIntire), a helyi sheriffhez, aki viszont megdöbbentő tényt közöl, mégpedig hogy Norman anyja már jó tíz éve elhunyt!

Innentől már nem spoilereznék, zseniális végkifejlet, érdemes megtekinteni!

Utolsó gondolatok!

Ugyan Norman Bates nem egy szokványos gyilkos, saját személyisége helyett időnként az anyjáét „ölti fel”, és így kívül-belül igyekszik azonosulni vele, ráadásul ő maga is elhiszi, hogy az anyja még életben van, plusz még mindig irányít és cselekszik, noha Mrs. Bates már jó tíz éve elhunyt.

A Psycho természetesen nem véletlenül tett szert ilyen hihetetlen hírnévre és a mai napig nem halványuló nagyon erős dicsfényre, hiszen Hitchcock Mester egy korszakalkotó művet hozott létre a regény megfilmesítésével, amit annyira meg akart csinálni, hogy mindent ő fizetett!

Jómagam tényleg merem feltételezni, hogy a horror/thriller műfaj igényes fogyasztói közül javarészt mindenki egyetért azzal, hogy talán minden idők egyik legnagyobb zsáneri megnyilvánulásáról beszélünk, még így, hatvanhárom év elteltével is.

A Psychót tehát egyértelműen ennek megfelelően érdemes értékelni, kár keresgélni, és figyelni benne a minél véresebb és gyomorforgatóbb gore jeleneteket, nem ajánlatos jumpscare elemekre, és brutális hentelésekre várni, plusz egyéb hatásvadász elemekre számítani, itt az idegekre hat Hitchcock! Sőt, Anthony Perkinst leszámítva a színészi játék sem mondható éppen túlzóan bravúrosnak, csak tisztes iparos munkának, de a Psycho nem is ettől áll még mindig a toplistán ennyire kiemelt helyen!

Jómagam körülbelül már láttam olyan 20-25 alkalommal, és jelenthetem, még mindig izgulok az első perctől az utolsóig!

Filmtörténeti alapklasszikus!

Az IMDb-n 694 ezer szavazat után 8,5/10-es, nálam 94% és öt csillag!

Rajongóknak (és nem rajongóknak is) kötelező film!

89 Psycho  (1960)

horror | misztikus | thriller

Marion Crane, a titkárnő ellop 40 ezer dollárt főnökétől, majd új autót vesz, és egy motelben húzza meg magát. Együtt vacsoráznak a szelíd, de furcsa tulajjal, Norman... több»

1