2024.06.12 23:02 Filmbarbár Olvasottság: <100x
0

Számítógép az agyban

Michael Crichton jó néhány bestsellert publikált élete során, s nem is csodálhatjuk, hogy ezek többségére viszonylag hamar ráharaptak a filmesek is. Hol a sci-fi, hol a krimi, hol a kalandregény műfajában mélyült el, de általában igyekezett valamilyen tudományos körítést is adni az alapötletének. Az átprogramozott ember című kötetéhez egyrészt a technika (illetve az informatika) fejlődésének berobbanása, másrészt a paranoiatörténetek népszerűsége adhatta az ihletet. A könyvet ugyan nem olvastam, de sokan nem túl lelkendező véleménnyel vannak róla, és ami a filmet illeti, sajnos az sem lett különösebben kiemelkedő.

A történet középpontjában egy számítógépes szakember, Harold Benson (George Segal) áll, aki a betegségének köszönhetően váratlan dühkitörésekkel kénytelen megküzdeni. Az orvostudomány – mint története során már oly sokszor – ismét csodát ígér: elektródákat ültetnek a férfi agyába, amelyeket egy számítógéppel kapcsolnak össze. Ennek azonban nem várt következményei lesznek, mivel Bensonból még agresszívabb ember válik, a szellem kiszabadul a palackból. A film egy kisember kálváriáját mutatja be, aki az orvostársadalom szörnyű kreatúrája, egyszersmind áldozata is lesz. Végeredményben a történet keserű látlelet a magukat sokszor Istennek – vagy legalábbis zseninek – gondoló orvosokról, illetve arról, hogyan mond(hat) csődöt az orvoslás akkor, ha még nem eléggé ismert területeken próbál gyógymódokat találni.

A regény megírásának, illetve a film forgatásának az idejében még szinte újdonságnak számított az, ha valamilyen kütyü volt megtalálható az emberi testben, mára azonban már gyakorlatilag mindennapos dolog (még ha agyvezérlés nem is létezik a regényben/filmben elképzelt módon). Benson ugyan paranoid módon tart attól, hogy a számítógépek átvehetik az uralmat az emberek fölött, mégis beleegyezik a kísérletbe. (Számomra ez jelentette a film egyik gyenge pontját, némileg nehezen hihető ez a „pálfordulás”.) A történet alappillére tehát az ember és a gép bonyolult viszonya, illetve azt is mondhatjuk, hogy a film voltaképpen egyfajta figyelmeztetés az emberek számára: az általuk teremtett gépek a saját uralmuk alá hajthatják az embereket (s közben persze az orvostudomány kisiklásai sem hatnak üdvösen).

A történet sokféle (etikai, orvosi-tudományos, társadalmi) szempontból járja körbe a kérdést, és érzésem szerint éppen ez lesz a veszte. Az alapötlet nagyon jó, de borzasztóan kidolgozatlan a cselekmény, és ebből a katyvaszból egy erőltetett tézismunka született, aminek az a lényege, hogy az Istent játszó orvosok könnyen károkat okozhatnak, és hogy óvakodnunk kell(ene) a technika túlzott fejlődésétől. A film egyik nagy szépséghibája szerintem az, hogy a különböző mondanivalók nem állnak össze egységes egésszé, az alkotók nem mélyülnek el annak a boncolgatásában, hogy mit tehet az egyén és a társadalom a betegségek gyógyítása érdekében (egyáltalán: gyógyítható-e például egy agyi betegség, ha még az agy működését sem ismerjük?), mennyire etikus emberekkel kísérletezni (főleg a hírnév és a dicsőség áhítása okán), mit lehet érvként felsorakoztatni a technológiai-informatikai fejlődés mellett és ellen stb. Szóval nekem végig az volt az érzésem, hogy a film mondani akar valamit, csak nem tudja igazán mélyenszántóan megragadni ezt a hatalmas problémahalmazt. Sajnos a film stílusa sem nézőbarát, az első egy óra tempója rettenetesen lassú, aztán felpörögnek ugyan az események, de azt a szegmenst meglehetősen összecsapottnak érzem, rövid idő alatt ledarálnak néhány gyilkosságot, gyilkossági kísérletet, közte Benson üldözését, és már jön is a végkifejlet. Esetleg segíthetett volna a jobban kidolgozott karakterek mozgatása, de alig tudunk meg valamit a figurákról, gyakorlatilag még Bensonról is alig van információnk, és az egyes szereplők közötti kapcsolatokban sem mélyültek el a készítők (holott ez például Benson és dr. Ross viszonylatában kifejezetten izgalmas lehetett volna). Ebből következően a színészeknek sem volt túl sok esélyük arra, hogy megmutathassák a képességeiket, számomra amolyan ponyvaíze volt a történetnek, ami inkább csak „szórakoztatni” próbált, némi moralizálással egybekötve, de nem sikerült igazán megragadnia a problémát. A sutaságokért némileg kárpótolni tudja a nézőt néhány emlékezetes jelenet, illetve kamerabeállítás, de sajnos ennyi az egész. Ráadásul a film zárójelenetei is meglehetősen didaktikusak: főhősünk hogy, hogy nem, elvetődik egy temetőbe, ahol... No de nem mondok erről többet, mindenesetre jelképes ez a megoldás. És ha ez nem lenne elég, még egy fricskát kap a néző az utolsó pillanatokban: a kémlelőnyíláson benéző orvos vészjósló hangon közli, hogy „te leszel a következő”, azaz a film némileg hatásvadász módon igyekszik felkelteni a paranoia/rettegés érzését a nézőben, miközben az orvoslás veszélyeire is felhívja a figyelmet.

Hogy őszinte legyek, nem nagyon tudnám nyugodt szívvel senkinek sem ajánlani ezt a filmet, számomra csalódást keltő volt. Amolyan lagymatag történet, ponyvaízű megfogalmazással, de valószínűleg az irodalmi alapanyag sem lehetett sokkal mívesebb. Kár, mert egyébként fontos kérdéseket jár(na) körbe a film, csak éppen borzasztó felszínes marad minden.

horror | sci-fi | thriller

Abban bízva, hogy végre búcsút inthet az epilepsziás rohamok során rátörő agressziónak, egy férfi beleegyezik, hogy elektródákat ültessenek az agyába. A kísérlet azonban... több»

0