2020.11.15 15:38 rainman Olvasottság: 923x
1

Tony Scott leszállóágban

A rendező, Tony Scott a remekül sikerült tengeralattjárós akció-thriller, Az utolsó esély után újra együtt forgatott Denzel Washintonnal, akivel a jelek szerint jól kijöttek, mert Scott további filmekben is főszerepet adott Washingtonnak. Ám míg Az utolsó esélyt a mai napig rendszeresen és örömmel újranézem, ugyanezt nem mondhatom el A tűzben edzett férfiról.

Az egykori lecsúszott, alkoholista CIA ügynök, John Creasy (Denzel Washington) elvállal egy testőr melót Mexikóban, ahol egy 9 éves kislányt kell megvédeni. A kis Pita (Dakota Fanning) hamar megkedveli Creasyt, barátot lát benne, miközben őt csak a meló érdekli, és az azzal járó fizetség. Ám a testőr idővel feloldódik, megkedveli a lányt, akit azonban a védelem ellenére mégis sikerül elrabolni, Creasy pedig súlyosan megsebesül. Sérülései ellenére megígéri a kislány szüleinek, hogy bosszút áll, végezni fog mindenkivel, akinek köze van a rabláshoz. Majd megkezdődik az egyszemélyes hadjárata.

Tony Scott leszállóágban

Faék egyszerűségű történet, szimpla bosszúfilm lehetne, de Tony Scott belecsempészett egy kis érzelgős drámát. Talán ezért szeretik sokan a filmet. Az elején jól megágyaz a történet Pita és Creasy „kapcsolatának”, talán túlságosan is jól. Eléggé elnyújtott részek ezek, és bár szimpatikus mindkét szereplő, a nem minőségi párbeszédeknek köszönhetően kissé unalmas a bevezetés. Az ember szinte kívánja, hogy történjen már valami. Az elrablás után felpörög ugyan a film, de ahogy bejön a képbe egy újságírónő, aki mindent kiderít, lenyomoz Creasynek, úgy válik egyre hihetetlenebbé a történet.

Egyszerűen túl sokat markol a film, és keveset fog. A nyomozós, krimi szál nagyon lapos, a dráma túltolt, az akció meg kimerül abban, hogy időnként véres, de semmi libabőrözős jelenet. Oké, mikor Creasy nekiáll beváltani az ígéretét, időnként csettintünk egyet, hogy "Ez az, na végre!", de egyszerűen ekkora felvezetés után nem erre számítottunk. Hanem igazi csihi-puhira. Ezt nem kapjuk meg, de kapunk némi csavart, amire nem számítunk, és a főgonosz is remek, mert végig sejtelmes, kimért, és a film végéig rejtve marad előttünk, a hangját kivéve.

És még nem beszéltem a film tipikusan „Tony Scottos” jellemzőiről, a sűrű vágásról, az iszonyatosan erős szűrők használatáról és a filmben időnként megjelenő, videoklip-szerű, követhetetlen tempóról. Ezen jellemzők lehetnek erények, mert utalnak a készítőre, de ennél a filmnél egyszerűen túlzásba vitték, és ez pont ellentétes hatású volt, mint amiért alkalmazták, sokat rontott az összképen. Véleményem szerint Tony Scott a nyolcvanas, kilencvenes években volt a csúcson, akkor készítette időtálló filmjei többségét: a Top Gun, a Mint a villám, Az utolsó cserkész, Az utolsó esély, melyek ha nem is váltak klasszikusokká, de sok filmrajongó szívét megdobogtatják. A tűzben edzett férfiről azt kell mondjam, csalódás.

akció | dráma | krimi | thriller

Samuel Rampos (Marc Anthony) iparmágnás a rejtélyes módon szaporodó gyermekrablási ügyek miatt felbérli az egykori titkosügynököt és bérgyilkost, John Creasyt (Denzel... több»

1