2022.11.07 17:51 Artemisia Olvasottság: 402x
4

Halálos barátság

Egy sorozatgyilkos tetteinek, gondolkodásmódjának megértése sokkoló, ugyanakkor érdekfeszítő is az átlag ember számára. A téma iránti érdeklődést mi sem bizonyítja jobban az ilyen bűntényekről készült számtalan dokumentumfilm, riport, cikk, könyv és játékfilm bőséges kínálata, elég csak a Ted Bundy-ról szóló Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitványra vagy épp a jelenleg futó A Jeffrey Dahmer-sztori sikere. A Netflix felfedezte magának a true crime sztorikban rejlő potenciált és ezúttal egy kevésbé közismert gyilkos, Charles Cullen történetével rukkolt elő. A direktori székbe az Oscar-díjas Még egy kört mindenkinek rendezője, Tobias Lindholm ült, aki szaftos részletek vagy hatásvadász allűrök bemutatása helyett egy rendkívül visszafogott, karakterközpontú drámát készített.

A film lassan bontakozik ki, közben mesteri módon, fokról fokra növeli a feszültséget, gyanúból, sejtésekből, megérzésekből kell összeraknunk a kirakóst. Mindenféle sallangot nélkülöz, és erőszak nélkül, mégis borzasztó nyomasztóan ismerteti a sztorit. Naturalista eszközökkel dolgozik: szinte végig izolált környezetben, egy kórház falai között játszódik és a végig a két főszereplő van a fókusz, Eddie Redmayne és Jessica Chastain zseniális párosán. Lindholm kissé szokatlan narratív eszközzel él, és az eseményeket nem Charles Cullen, hanem a szintén valós személy ihlette barátja és kolléganője (később pedig lebuktatója), Amy Loughren szemszögéből láthatjuk. Cullen előéletéről, ténykedéséről nagyon keveset tudunk meg, motivációiról, gondolatvilágáról pedig jobbára semmit, kizárólag Amy karakterén keresztül ismerjük meg. Eddie Redmayne és Jessica Chastain briliáns színészi játéka pedig teljes egészében elcipeli a filmet, bámulatos alakítást produkálnak mindketten, remek kémia van közöttük, és a játékuk minden ízében hiteles. Külön-külön is nagyot alakítanak, Redmayne a zárkózott, sötét énjét rejtegető gyilkos, Chastain pedig a legjobb barátja és a róla felfedezett titok között őrlődő, túlterhelt nő szerepében, de az egymással való interakcióik adják a film dramaturgiai csúcspontjait.

Halálos barátság

A minimalista eszköztárban egy penge éles kritika is lapul, ami egy rendszerszintű problémára világít rá : az egészségügyi rendszer felelősségére, amely papírforma szerint törvényesen akadályozta a rendőrség munkáját és hajtotta Charles Cullen malmára a vizet.

Tobias Lindholm filmje fojtogató, kőkemény emberi dráma, mely bizonyítja, hogy a legjobb forgatókönyveket mindig az élet írja.

dráma | életrajzi | krimi | thriller

Egy hírhedt ápoló több száz kórházi beteg haláláért lehet felelős. Kolléganője a saját testi épségét figyelmen kivül hagyva igyekezett bebizonyítani, hogy a titokzatos... több»

4