2019.01.02 00:10 Filmdoki Olvasottság: 346x
0

Akár egy rossz álom

Martin Scorsese a filmtörténelem egyik meghatározó alakja. Számos klasszikust tett le az asztalra, azonban néhány filmje mégsem kap elég figyelmet. Ilyen a Lidérces órák is, mely meglepő módon nem egy dráma vagy egy stílusos gengsztermozi, hanem egy fekete komédia. A történet pofon egyszerű: Paul, a programozó tengeti monoton életét, míg egyik este össze nem hozza a sors Marcyval, a kissé szeszélyes, de kedves lánnyal, aki megadja egy barátnője telefonszámát, akinél jelenleg lakik. Paul nem teketóriázik sokat, még aznap éjjel felhívja a lányt. A randi összejön, azonban az este fokozatosan csap át egy abszurd rémálommá, mely az idő előrehaladtával egyre lidércesebbé válik.

Szokatlan film ez Scorsesetől. A karakterek, az alaphelyzet és maga a műfaj is nehezen összeegyeztethető a dús szemöldökű rendezőzsenivel, viszont mégis olyan természetes lazasággal vezeti végig ezt az eszement kalandot, mintha számára természetes lenne. Stílusa leginkább a remek beállításokban és a stílusos vágásokban érhető tetten, no meg persze a príma atmoszférateremtésben. A '80-as évek New Yorkjának éjszakája már egy betonbiztos alap, de az, hogy annak egy, a néző számára totál ismeretlen oldalát mutatja be rengeteget hozzáad az élményhez. Mindehhez jön még a már említett rémálomszerű kaland, ami egyenesen fojtogatja a nézőt.

Akár egy rossz álom

A feltűnő karakterek egyre elvetemültebbek és groteszkebbek. Olyan fazonok, akikről a film láttán nem nehéz elképzelni, hogy valóban az éjszaka az ő világuk, ekkor merészkednek elő. De a hozzájuk kapcsolódó helyszínekben is van valami nem evilági. Marcy-ék hatalmas, mégis szinte ürességtől kongó lakása, Tom kis kocsmája vagy épp June kis apartmanja. A néző szinte várja, hogy a következő fazonba szoruljon egy kis józan ész, azonban az elmeháborodottság csak fokozódik, és Paullal együtt akarunk mi is menekülni ebből a borzalomból.

Már-már feloldozásnak hat a pofonegyszerű befejezés, melynél tökéletesebbet el sem tudnék képzelni. A kaotikus éjszakai rémálom után Paul mintegy felébred és újra beáll a mindennapok monotonitásába. Nem mond semmit, mert ezek után tényleg nem is lehet.

dráma | krimi | thriller | vígjáték

Paul Hackett, a fiatal New York-i programozó életében Lidérces órák következnek be azon az éjszakán, amikor randevúra indul egy csinos szőke hölggyel. Éppen a taxiban ül, s... több»

0