Családban marad - Aki bújt

A semmiből érkezett Matt Bettinelli-Olpin és Tyler Gillett virtuóz horror-vígjátéka, ám az Aki bújt hihetetlenül kellemes meglepetés. Csak egy pillanatig sem szabad komolyan venni.

Furcsa, hogy ezt a filmet mindenhol horror/misztikus horror besorolással illetik, mivel az Aki bújt elsősorban a műfaj elemeinek túltolása és a parodisztikus szándék miatt működik. Éjfekete humorú groteszk történetet álmodott vászonra a rendezőpáros, mely, csatlakozva a Tűnj el!, a Valami követ vagy a Fehér éjszakák által is képviselt újhullámos horrorvonulathoz, valamilyen önmagán túlmutató jelentéssel is bír: a rasszizmus, a nemi betegségek vagy a párkapcsolati gócpontok tematizálása helyett az Aki bújt konfliktusának alapját a társadalmi különbségek adják. A sztori főhőse, Grace (Samara Weaving, aki egyébként Hugo Weaving unokahúga) épp beházasodik a dúsgazdag arisztokrata Le Domas családba, ám az esküvőn derül ki, hogy a család ősi szokásjoga értelmében egy különös játékban kell részt vennie ahhoz, hogy bebocsátást nyerjen az egyébként generációk óta játékgyártással foglalkozó dinasztiába. Grace-nek egy lapot kell húznia, melyen bármilyen játék szerepelhet a sakktól a malomig, azonban a bújócska az egyetlen, amely biztosan a halálát jelenti. Miután kihúzza a gyilkos lapot, az újdonsült anyós, após, sógor és a teljes pereputty vadászni kezd rá, neki pedig egyetlen feladata van: hajnalig életben maradni.

Családban marad - Aki bújt

Az Aki bújt egy végtelenségig túltolt, groteszk horror-vígjáték, melyben a főgonoszok valójában csak elkényeztetett, befásult gazdagok, akik saját zárt világukat féltik, ám a családi hagyomány ápolása csak egy púp a hátukon: a kokainfüggő hugi véletlenül a fél cselédbrigádot elteszi láb alól, a kövérkés nagybácsi Youtube-on, WC-használat közben nézi meg, hogyan kell működtetni a számszeríjat, időközönként pedig házastársak között robban ki tipikus vita – miközben épp Grace meggyilkolásán fáradozik a csapat, vagy hullákat cipelnek a pince mélyén fekvő dögkútba. Bettinelli-Olpin és Gillett kiváló érzékkel teremtenek hangulatot, a közeg, a szereplők reakciói és párbeszédei egyszerre borzongatók és veszettül szórakoztatók. Érződik, hogy a rendezők otthonosan mozognak a műfajban, így a film megidézi a klasszikus kísértetházas horrorokat, a torture pornt és a home invasion-szubzsánert is, mindebből pedig egy stílusbiztos műfajparódia kerekedik.

Az Aki bújt tehát nem jumpscare-ekre épít (szerencsére), és bár tényleg nem elsősorban horrort nézünk, azért a virtuóz műfaji játék keretében a rendezőpáros képes valamiféle horrorhangulatot teremteni, mely elsősorban az ódon kastélynak, a mozgalmas operatőri munkának és a menő díszleteknek köszönhető. A menyasszonyra vadászó család tagjait viszonylag hamar megismerjük, így a köztük lévő narratív dinamika és konfliktusaik lesznek érdekesek, mivel nem titokzatosak, így az ebből fakadó félelemérzet értelemszerűen hiányzik. A színészek egyébként mind fantasztikus munkát végeznek: a népes arisztokrata család tagjai, élükön Adam Brody-val és Andie MacDowell-lel (előbbi alkoholista, flegma tuskóként, utóbbi igazi törtető nagyasszonyként remekel) egytől egyig szórakoztató jelenségek a vásznon; az okosan megírt forgatókönyvnek hála egyfelől egyikük sem szorul háttérbe, másrészt, és ez már a magyar szinkron magas minőségének is köszönhető, rengeteg vicces megszólalásra futja tőlük, sőt, választékos káromkodásaik is jól illenek a filmbe. Samara Weaving szintén figyelemre méltó teljesítményt nyújt a főszerepben: Grace folyamatosan feszeng a dúsgazdag család társaságában, a bizarr játék előrehaladtával fokozatosan válik félelmet és könyörületet nem ismerő harcos amazonná. Grace és a Le Domas dinasztia szembenállásával az alkotók az áthidalhatatlan társadalmi különbségeket érzékeltetik, és bár nem ásnak olyan mélyre, mint például Jordan Peele szokott, egy mai, plázamozikba szánt horror-vígjátéktól egy ilyen szintű társadalomkritika is meglepetés.

Az Aki bújt csavaros, vicces, sodró lendületű film, mely könnyen népes rajongótáborra tehet szert, sőt, akár underground kultfilmmé is válhat a jövőben.

68 Aki bújt  (2019)

horror | misztikus | thriller | vígjáték

Az AKI BÚJT főszereplője egy ifjú ara, akinek csatlakozva újdonsült férje vagyonos, különc családjához, a tradíciók szerint részt kell vennie egy játékban – ami halálos... több»